• 3
  • 4
2019-03-13, 19:13
Medlem
flanellografs avatar
Fick Propavan utskrivet av min läkare pga. problem med att somna. Låg ofta och vred och vände på mig.

Fungerade fint för att slappna av och somna, däremot mådde jag skit hela dagen efter. Var dimmig och seg. Löste det genom att bearbeta det jag låg sömnlös och tänkte på istället!
Citera
2019-03-13, 20:05
Medlem
Rebelxs avatar
Orkar inte läsa hela tråden så ber om ursäkt om någon redan nämnt det.

Att käka z-analoger mer än tillfälligt är dömt att misslyckas, men visst funkar de alldeles ypperligt.

Dock så finns det något som är ännu "bättre", varken beroendeframkallande eller narkotikaklassat.

Mirtazapin. Det är receptbelagt och en SDRI vill jag minnas, som skrivs ut för diverse bekymmer, dock vet jag inte hur vanligt det är mot sömnproblem men det funkar jävligt bra.
Du blir helt enkelt väldigt trött, och äter du de och går lägger dig i vettig tid är du inte seg på morgonen efter.

Det funkar, och har för mig att det i fass även står att de kan användas mot sömnproblem så ska inte vara omöjligt att få utskrivet även om läkare ofta blir kränkta när patienter har bättre kolla än vad de har.

Kör på det.

edit: jag brukar ta en halv av de ovala orange/rödaktiga tabletterna, finns skåra att bryta på.
Har för mig att de är 25 eller 50mg så hälften av det då, och äter man det mot depression m.m.
Doserna man får mot depression osv är oftast avsevärt högre , så stirra dig inte blind på bieffekter eller liknande då de ofta baseras på högre doser och kronisk användning i månader/år.
Senast redigerad av Rebelx 2019-03-13 kl. 20:09.
Citera
2019-03-13, 22:04
Medlem
TonyBergmans avatar
Ser att många dissar propavan helt. Enligt mig oförtjänt. Visst är det härligare med imovane.
Jag tog nästan alltid en halv propavan 2.5h innan jag önska somna. Fick nästan aldrig baksmälla dagen efter. aldrig zombiesympton.
Just nu tar jag enbart Zopiklon då propavan behövde jag planera när jag ska ta. alltså ca 10.5h innan jag måste gå upp för att åka till jobbet. De gånger jag tog senare vart jag såklart zombie. Imovane ka jsg ta mitt i nattrn om jag vill, de enda bieffekterna är metalsmak i munnen och lite ångest.
Citera
2019-03-13, 22:44
Medlem
Har också en tråkig relation till sömn. Diverse z-analoger kommer du garanterat somna på men själv fick jag en sådan helvete "baksmälla" dagen efter. Helt dimmigt i skallen och ständiga kommentarer från omgivningen om man inte skulle gå hem och vila upp sig. Dessutom är det ingen hållbar lösning med tolerans och beroende.

Numera röker jag cannabis och/eller tar melatonin. Nödfall några pilsner på kvällen.
Citera
2019-03-14, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Losnut
Har också en tråkig relation till sömn. Diverse z-analoger kommer du garanterat somna på men själv fick jag en sådan helvete "baksmälla" dagen efter. Helt dimmigt i skallen och ständiga kommentarer från omgivningen om man inte skulle gå hem och vila upp sig. Dessutom är det ingen hållbar lösning med tolerans och beroende.

Numera röker jag cannabis och/eller tar melatonin. Nödfall några pilsner på kvällen.

Rätt kul att du inte ser z-analoger som en hållbar lösning pga tolerans och beroende och i nästa andetag nämner alkohol och cannabis. Tumme upp på den logiken
Citera
2019-03-14, 12:47
Medlem
Waldschrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arremaker
Går sista året på gymnasiet, juridikprogramet. Tränar 6 dagar i veckan och har gjort det i snart 6 år. Har ingen dator så är ute med kompisar på kvällarna för det mesta. Brukar dock ligga med telefonen och kika någon bra dokumentär eller något youtubeklipp innan jag försöker somna.

Bättre att läsa eller lyssna på musik istället en timme innan sovdags. Blå ljus från skärmar gör att det blir svårare att sova. Inte heller bra att ha för mycket aktiviteter på kvällen, svårt för kroppen att varva ner.

Jag har melatonin på recept som jag tar en halv timme innan sovdags. Det fungerar bra.
Citera
2019-03-14, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Vad tränar du och hur intensivt?
Du kanske tränar för mycket och äter för dåligt, kroppen brukar reagera negativt då.

Har du testat massage, och har det hjälpt?

Hur ser det ut med spänningsvärk för dig?

Styrketränar, och tränar väldigt hårt när jag väl är på gymmet. Äter bra mat då jag kör kostschema. Har testat massage och det hjälpte faktiskt lite men inte tillräckligt.
Citera
2019-03-15, 05:10
Medlem
Citat:
Rökte ganska mycket gräs under en period men det är såklart ingen jag kommer nämna.
Bra val! hehe. smart
Citera
2019-03-15, 05:15
Medlem
Citat:
Styrketränar, och tränar väldigt hårt när jag väl är på gymmet. Äter bra mat då jag kör kostschema. Har testat massage och det hjälpte faktiskt lite men inte tillräckligt.

Bra! och kör till du är någorlunda trött. Sedam in i dusch, bastu om det finns, så du blir lagom trött. varva ner med någon bra bok eller dumburk. sedan radioskugga.
Citera
2019-03-15, 09:28
Bannlyst
Citat:
Fungerar det så att man blir tröttare? Struntar i om mina föräldrar ser för just nu vill jag bara fixa min sömn, oavstätt om mina föräldrar tycker det är knark.

Jajemen. Ögonen går i kors efter 20-30 minuter. Dagen efter kommer du inte ens ihåg att du somnat. Svårt att förklara, men för mig är det bästa investeringen någonsin.

Skicka PM så ska jag ge dig en bra hemsida du kan beställa på. 350:- för att sova bra ett helt år, så värt det.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in