• 1
  • 2
2019-03-11, 15:21
Medlem
Hej. Min far insjuknade 2010 efter en stroke som orsakade en hjärnblödning. Han kan inte längre tänka prata eller skriva och sitter just nu på ett vårdhem. Jag har ett läkarintyg på han är inkapabel att göra juridiska ärenden. Familjen problem är att hans förmögenhet sitter på SEB i ett 0% ränte konto och är överförmyndarlåst. vi är oroliga att när han väl dör om 10 år så är pengarna värda mycket mindre. Vad kan vi göra för bäst förvalta min fars förmögenhet?
Citera
2019-03-11, 15:34
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Har din far förmyndare så kan du inte göra något!
Citera
2019-03-11, 15:50
Medlem
Du vet väl vem som är förmyndare?
Och vem har utsett denne förmyndare?
Citera
2019-03-11, 15:55
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ColacX
Hej. Min far insjuknade 2010 efter en stroke som orsakade en hjärnblödning. Han kan inte längre tänka prata eller skriva och sitter just nu på ett vårdhem. Jag har ett läkarintyg på han är inkapabel att göra juridiska ärenden. Familjen problem är att hans förmögenhet sitter på SEB i ett 0% ränte konto och är överförmyndarlåst. vi är oroliga att när han väl dör om 10 år så är pengarna värda mycket mindre. Vad kan vi göra för bäst förvalta min fars förmögenhet?

Du kan ta det till familjerätten, det är enda vägen.
Citera
2019-03-11, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Du kan ta det till familjerätten, det är enda vägen.
Vad menar du? Vilka är det?
Citera
2019-03-11, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Du vet väl vem som är förmyndare?
Och vem har utsett denne förmyndare?
Min mor är godman. Och håller med mig om att vi borde göra något åt saken.
Citera
2019-03-11, 16:13
Medlem
Läs denna länk
https://www.senioren.se/omvarld-ekon...ig-med-demens/
Citera
2019-03-11, 16:15
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Min mor är godman. Och håller med mig om att vi borde göra något åt saken.

Hon borde ta en dialog med överförmyndaren, pengar på nollräntekonto är mycket riktigt ren förstöring. Om inte annat borde det gå att flytta över till räntebärande konton, runt 1% är väl max man kan få idag.
Citera
2019-03-11, 16:17
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Vad menar du? Vilka är det?

Fan jag kommer inte ihåg var det heter längre men kollade upp detta för ett antal år sedan. Om du eller godman frågar banken i fråga så kommer dom att kunna berätta vad ni måste göra, men det innefattar en advokat.
Citera
2019-03-11, 16:21
Medlem
Får ni lov att placera om så...

Bäst på tio års sikt vore nog att sätta en större del på kända 6-10 större stabila Aktier med utdelning. fonder går ju också bra men dom innebär ju avgifter... man kan ju lika gärna kolla upp en fond och köpa dom aktier som ingår i den fonden.
Citera
2019-03-11, 16:41
Medlem
Det går alldeles utmärkt att göra vettigare omplaceringsalternativ för din fars pengar.
Har själv lång erfarenhet av att jobba inom bank.
Ta kontakt med överförmyndarnämnden i hans hemkommun och för resonemanget med dom.
Finns jättebra alternativ för enkel och trygg förvaltning för kapitalet där ni kan få 4-5%/år utan att riskera att tappa hälften i en börsnedgång. Skulle i dagsläget inte kliva in med ett större kapital i aktier/aktiefonder...
Hör av dig om du vill ha några enkla tips att titta vidare på. Skicka meddelande med din mail i så fall.

Lycka till.
Citera
2019-03-11, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Läs denna länk
https://www.senioren.se/omvarld-ekon...ig-med-demens/
Intressant. Jag borde alltså försöka bli en förvaltare åt min far. Försökte tidigare få en fullmakt men blev nekad av ÖFN.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in