2019-04-20, 13:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Fel. Lundvik är svensk.

"Svensk född med utländskt medborgarskap ska representera Sverige i Eurovision" bör vara det korrekta.
Det är ju den biologiska egenskapen hos det vinnande bidraget som är vad trådens diskussion handlar om.

”Svensk född med utländskt medborgarskap” är inte en rubrik som beskriver diskussionen. Man kan vara svensk och född med utländskt medborgarskap och samtidigt vara biologiskt svensk. Det finns flertalet biologiska svenskar som har dubbelt medborgarskap eller enbart utländskt medborgarskap.

Så ”Icke-biologisk svensk ska representera Sverige i Eurovision” för att såna som Dofterna verkligen ska kunna förstå.
Senast redigerad av frasselito 2019-04-20 kl. 13:17.
Citera
2019-04-20, 13:22
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Det är ju den biologiska egenskapen hos det vinnande bidraget som är vad trådens diskussion handlar om.

”Svensk född med utländskt medborgarskap” är inte en rubrik som beskriver diskussionen. Man kan vara svensk och född med utländskt medborgarskap och samtidigt vara biologiskt svensk. Det finns flertalet biologiska svenskar som har dubbelt medborgarskap eller enbart utländskt medborgarskap.

Så ”Icke-biologisk svensk ska representera Sverige i Eurovision” för att såna som Dofterna verkligen ska kunna förstå.

"Svensk med oklar utländsk etnicitet ska representera..."?
Citera
2019-04-20, 13:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
"Svensk med oklar utländsk etnicitet ska representera..."?
Icke-biologisk svensk fångar upp allt annat som är just icke-biologiskt svenskt.

Dessutom definieras ’etnicitet’ i termer av kultur och inte natur. Det är därför man ibland hör att somalier/araber/japaner/whatever som åker tunnelbana i Sverige och har svenskt medborgarskap är svenskar. Där definierar man svenskhet som något socialt betingat där i princip alla kan vara eller bli svenskar.

Annie ”30 miljoner inga problem, alla som kommer kan svenska” Lööf.
Senast redigerad av frasselito 2019-04-20 kl. 13:44.
Citera
2019-04-20, 14:37
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det alternativ som bäst förklarar trådens diskussion om nu skribenter inte får bestämma sina egna rubriker (vilket ju jag tycker skribenter i stor utsträckning ska få göra) är ”Icke-svensk ska representera Sverige i Eurovision”.

Den bästa rubriken vore nog "Invandrare ska representera Sverige i Eurovision".

Han är ju invandrare även om han kom hit redan som sexåring, och då lyfter man fram det faktum att våra duktiga invandrare alltmer kommit att bidra till svenskt kulturliv.

Passar dessutom bra eftersom tråden ligger i Integration och invandring.
Citera
2019-04-20, 15:20
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Icke-biologisk svensk fångar upp allt annat som är just icke-biologiskt svenskt.

Dessutom definieras ’etnicitet’ i termer av kultur och inte natur. Det är därför man ibland hör att somalier/araber/japaner/whatever som åker tunnelbana i Sverige och har svenskt medborgarskap är svenskar. Där definierar man svenskhet som något socialt betingat där i princip alla kan vara eller bli svenskar.

Annie ”30 miljoner inga problem, alla som kommer kan svenska” Lööf.
Amen va fan är "biologisk svensk" för något?? Hela trådidén är ju faktiskt bara helt efterbliven. Vad finns det liksom öht att diskutera? Papperskorgen är enda rätta platsen.

Och vill man nu nödvändigtvis diskutera "raser" så finns ju pseudovetenskapsforumet (FB) Rasforskning till för just detta.
Citera
2019-04-20, 15:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tack för det klarläggandet. Ordet "neger" var som sagt en gång i tiden en helt neutral benämning för vissa mörhyade folkslag, men som du skrev förändras språket och idag får man nog betrakta det som ett rasistiskt epitet.

Vad gäller den aktuella tråden, så är det även bortsett från detta mycket tveksamt om man kan kalla John Lundvik för "neger". Hans biologiska mamma ska enligt svenska Wikipedia vara från Kuwait, och om det stämmer är han alltså åtminstone till hälften av arabiskt ursprung. Kanske helt och hållet.

Folk från Gulfstaterna och södra delen av den arabiska halvön är ofta mer mörkhyade än araber från t.ex. Syrien. Hur kuwaitier ser ut kan vi se på den här bilden med kuwaitiska ungdomar:

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Kuwaityouth5020.jpg

Som synes är många av dem minst lika mörkhyade som John Lundvik.

Det här är inget konstigt. Människor från södra Indien är också mörkhyade men har aldrig kallats för "negrer", inte ens på den tiden som ordet var neutralt. Hudfärgen hos folk som lever nära tropikerna är alltid mer pigmenterad av uppenbara skäl.

Det här är också förklaringen till det grovt rasistiska epitetet "sandneger" som amerikanska soldater började använda just om kuwaitier.

John Lundvik är alltså av oklar härkomst, men det är mycket tveksamt om han kan kallas för "neger" ens i ordets ursprungliga betydelse. Han är definitivt inte någon "blåneger" (nedsättande ord för subsaharisk afrikan) som den som startade den andra tråden påstod. Är han i själva verket av arabiskt ursprung är det särskilt nedsättande att kalla honom för "neger".

Mot bakgrund av detta förefaller ordet "mörkhyad" som det minst dåliga alternativet om man ska diskutera John Lundvik.

I rubriker som faktiskt handlar om människor av helt eller delvis afrikanskt ursprung kan orden "färgad", "svart", "afrikan" eller "afrikanskt ursprung" vara lämpliga alternativ till "neger". Det finns iofs de som anser att även "färgad" är nedsättande, men lika laddat som "neger" är det ju inte.

Men aboriginier i Australien har kallats för australnegrer. Ja det finns en massa typer där ute som fått för sig att ordet neger är ett rasistiskt epitet, som du kallar det. Hur då? Skitsamma. Detta får dessa människor finna sig i. De (du) saknar nämligen rätten att bestämma hur sådana som jag exempelvis ska få uttrycka mig. Det är ett djävla sätt att börja diktera på det här viset.
Citera
2019-04-20, 16:04
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Amen va fan är "biologisk svensk" för något?? Hela trådidén är ju faktiskt bara helt efterbliven. Vad finns det liksom öht att diskutera? Papperskorgen är enda rätta platsen.

Och vill man nu nödvändigtvis diskutera "raser" så finns ju pseudovetenskapsforumet (FB) Rasforskning till för just detta.

Håller med om att den nu aktuella tråden är en skittråd som med fördel skulle kunna förpassas till papperskorgen.

Men detta sagt måste vi kunna diskutera vilka ord som är OK för att beskriva de olika folkslag som trots allt finns. Tobias Hübinette, som knappast kan beskyllas för att vara någon Flashbackrasist, skriver om detta på sin blogg:

Min första generösa översättning (för Lundvik är trots allt adopterad såsom jag själv): Jag som adopterad och icke-vit har växt upp i ett närmast helvitt sammanhang och jag har irriterat mig över att jag (och min bror, som också är adopterad) inte har tillåtits tala om att jag ser lite annorlunda ut till kroppen jämfört med de majoritetssvenskar jag växte upp med liksom i relation till mina adoptivföräldrar och nu känner jag en irritation över att det verkar pågå någon slags debatt som tabubelägger allt tal om ras och som gör att jag som adopterad känner igen hur svårt det var att just tala om ras när jag växte upp och nu när jag sitter här och samtalar med Alexander i hans podd så måste jag bara lufta min irritation över alla de som säger åt mig att jag inte får tala om ras och använda vissa ord som jag tycker är okej att använda om mig själv.

https://tobiashubinette.wordpress.com/category/john-lundvik/

Det finns en risk i att vi lämnar walk over till rasisterna om vi tabubelägger alltför många ord. Då blir det nämligen bara deras ord som kommer att höras och användas ute i samhället. Vi ser redan en tendens till det i att ordet "neger" i ökad utsträckning används även om personer som inte uppfyller den historiska definitionen av "neger", som t.ex. mörkhyade araber.
Citera
2019-04-20, 16:05
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Men aboriginier i Australien har kallats för australnegrer. Ja det finns en massa typer där ute som fått för sig att ordet neger är ett rasistiskt epitet, som du kallar det. Hur då? Skitsamma. Detta får dessa människor finna sig i. De (du) saknar nämligen rätten att bestämma hur sådana som jag exempelvis ska få uttrycka mig. Det är ett djävla sätt att börja diktera på det här viset.
Du får uttrycka dig hur du vill, och framstå precis så efterbliven som du vill. Det DU inte kan kräva är att alla andra ska förstå vilken fin människa du är ändå. MLK kallade sig själv för neger, men det var på 60-talet. Idag, ca ett halvt sekel senare, har det ordet, liksom många andra, en annan laddning. Har man ett EQ som är större än för en fiskmås gillar man läget och inser att tiderna förändras.
Citera
2019-04-20, 16:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Du får uttrycka dig hur du vill, och framstå precis så efterbliven som du vill. Det DU inte kan kräva är att alla andra ska förstå vilken fin människa du är ändå. MLK kallade sig själv för neger, men det var på 60-talet. Idag, ca ett halvt sekel senare, har det ordet, liksom många andra, en annan laddning. Har man ett EQ som är större än för en fiskmås gillar man läget och inser att tiderna förändras.

Fast jag är inte efterbliven. Det är bara ytterligare ett epitet du svänger dig med. Förstår du inte det? Förlåt men, din dumme fan!

Jag vet hur extremistiskt Sverige blivit, ja och vilket förtryck som råder. Det betyder inte att medlöparpacket som du tillhör är rätt ute för fem öre. Ni har bara vunnit. Dra därför åt helvete!
Citera
2019-04-20, 16:26
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Men aboriginier i Australien har kallats för australnegrer.

Det var precis det jag syftade på när jag skrev vissa mörkhyade folkslag.

Detta sagt så har araber eller indier aldrig kallats för "negrer" ens när det ordet var okontroversiellt.

Citat:
Ja det finns en massa typer där ute som fått för sig att ordet neger är ett rasistiskt epitet, som du kallar det. Hur då? Skitsamma. Detta får dessa människor finna sig i. De (du) saknar nämligen rätten att bestämma hur sådana som jag exempelvis ska få uttrycka mig. Det är ett djävla sätt att börja diktera på det här viset.

Om jag fick bestämma skulle vi sluta tabubelägga ord som inte till sitt ursprung är epitet. Jag anser att det i längden är kontraproduktivt.

Men nu lever vi i ett samhälle där ordet "neger" blivit till ett epitet som många uppfattar som stötande. Samhället ställer redan krav på att du inte ska använda ordet "neger" hur som helst i sociala media eftersom det kan uppfattas som hets mot folkgrupp. Det kan du ogilla, men det är de regler vi har att förhålla oss till om vi bor i Sverige.
Citera
2019-04-20, 16:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det var precis det jag syftade på när jag skrev vissa mörkhyade folkslag.

Detta sagt så har araber eller indier aldrig kallats för "negrer" ens när det ordet var okontroversiellt.

Om jag fick bestämma skulle vi sluta tabubelägga ord som inte till sitt ursprung är epitet. Jag anser att det i längden är kontraproduktivt.

Men nu lever vi i ett samhälle där ordet "neger" blivit till ett epitet som många uppfattar som stötande. Samhället ställer redan krav på att du inte ska använda ordet "neger" hur som helst i sociala media eftersom det kan uppfattas som hets mot folkgrupp. Det kan du ogilla, men det är de regler vi har att förhålla oss till om vi bor i Sverige.

Det har inte bara "blivit" såhär. Det är ett förtryck som smygit sig på. Man kan välja att leva hunsad eller man kan göra motstånd mot det. Jag hoppas på det senare.

Dra åt helvete med dina djävla lagar! DET FINNS FÖR I HELVETE ETIK ATT TA HÄNSYN TILL OCKSÅ. Eller är det ok med nya samhällsförändringar, nya lagar som ger mig mandat att hämnas? Akta er för vad ni önskar. Det kan slå tillbaka mot er en vacker dag.

Ett sidospår i tråden är i vanlig ordning ni tomtar som minsann delar upp folk i rasister och sådana som inte är rasister. Ni får för er att ni självklart tillhör den senare kategorin. Alltid detta djävla hycklande. Som om ni inte själva är rasister. Är ni svenskar är det bara att titta på var ni bor någonstans. Ni bor i svenska områden därför att där trivs ni bäst.
Senast redigerad av Mertillen 2019-04-20 kl. 16:42.
Citera
2019-04-20, 16:47
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det har inte bara "blivit" såhär. Det är ett förtryck som smygit sig på. Man kan välja att leva hunsad eller man kan göra motstånd mot det. Jag hoppas på det senare.

Dra åt helvete med dina djävla lagar! DET FINNS FÖR I HELVETE ETIK ATT TA HÄNSYN TILL OCKSÅ. Eller är det ok med nya samhällsförändringar, nya lagar som ger mig mandat att hämnas? Akta er för vad ni önskar. Det kan slå tillbaka mot er en vacker dag.

För det första så är det inte jag som stiftat dessa lagar. Jag tycker som jag skrev att det är olyckligt att vi tabubelägger vissa ord. Men som laglydig medborgare följer jag de lagar som våra folkvalda beslutat om.

Sedan har du fel om du tror att lagstiftningen har gått före verkligheten. Tvärtom är det alla de som missbrukat ordet "neger", inte minst på Flashback och andra sociala media, som har gjort det till ett epitet.

Till icke ringa del handlar det också om ett inflytande från USA. Debatten om orden "negro" och "colored" började där långt innan den nådde Sverige.
Senast redigerad av Regulus 2019-04-20 kl. 16:49.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in