Citat:
Ursprungligen postat av
frasselito
Förnekar du att gener finns och påverkar egenskaper hos individer?
Det är ju pseudovetenskap om något.
Här har du David Reich, professor Harvard:
How Genetics Is Changing Our Understanding of ‘Race’
it is simply no longer possible to ignore average genetic differences among “races.”
Groundbreaking advances in DNA sequencing technology have been made over the last two decades. These advances enable us to measure with exquisite accuracy what fraction of an individual’s genetic ancestry traces back to, say, West Africa 500 years ago — before the mixing in the Americas of the West African and European gene pools that were almost completely isolated for the last 70,000 years. With the help of these tools, we are learning that while race may be a social construct, differences in genetic ancestry that happen to correlate to many of today’s racial constructs are real.
Recent genetic studies have demonstrated differences across populations not just in the genetic determinants of simple traits such as skin color, but also in more complex traits like bodily dimensions and susceptibility to diseases. For example, we now know that genetic factors help explain why northern Europeans are taller on average than southern Europeans, why multiple sclerosis is more common in European-Americans than in African-Americans, and why the reverse is true for end-stage kidney disease.
I am worried that well-meaning people who deny the possibility of substantial biological differences among human populations are digging themselves into an indefensible position, one that will not survive the onslaught of science.
https://www.nytimes.com/2018/03/23/opinion/sunday/genetics-race.html
En diskussion om det förefaller vara OT i den här tråden, som bara handlar om användningen av ordet "neger" på FB. Men kollar du runt lite (google) så ser du att det inte direkt bara är jag som kallar rasbiologi för pseudovetenskap. Kanske kan lämna det vid det här?
Citat:
Ursprungligen postat av
Regulus
Håller med om att den nu aktuella tråden är en skittråd som med fördel skulle kunna förpassas till papperskorgen.
Men detta sagt måste vi kunna diskutera vilka ord som är OK för att beskriva de olika folkslag som trots allt finns. Tobias Hübinette, som knappast kan beskyllas för att vara någon Flashbackrasist, skriver om detta på sin blogg:
Min första generösa översättning (för Lundvik är trots allt adopterad såsom jag själv): Jag som adopterad och icke-vit har växt upp i ett närmast helvitt sammanhang och jag har irriterat mig över att jag (och min bror, som också är adopterad) inte har tillåtits tala om att jag ser lite annorlunda ut till kroppen jämfört med de majoritetssvenskar jag växte upp med liksom i relation till mina adoptivföräldrar och nu känner jag en irritation över att det verkar pågå någon slags debatt som tabubelägger allt tal om ras och som gör att jag som adopterad känner igen hur svårt det var att just tala om ras när jag växte upp och nu när jag sitter här och samtalar med Alexander i hans podd så måste jag bara lufta min irritation över alla de som säger åt mig att jag inte får tala om ras och använda vissa ord som jag tycker är okej att använda om mig själv.
https://tobiashubinette.wordpress.com/category/john-lundvik/
Det finns en risk i att vi lämnar walk over till rasisterna om vi tabubelägger alltför många ord. Då blir det nämligen bara deras ord som kommer att höras och användas ute i samhället. Vi ser redan en tendens till det i att ordet "neger" i ökad utsträckning används även om personer som inte uppfyller den historiska definitionen av "neger", som t.ex. mörkhyade araber.
Ok! Tror dock det gör en viss skillnad
hur ett ord används och av vem mot vem. Om John vill kalla sig själv för "neger" är det inte riktigt samma sak som när Rosa inte fick sitta var hon ville på bussen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mertillen
Fast jag är inte efterbliven. Det är bara ytterligare ett epitet du svänger dig med. Förstår du inte det? Förlåt men, din dumme fan!
Jag vet hur extremistiskt Sverige blivit, ja och vilket förtryck som råder. Det betyder inte att medlöparpacket som du tillhör är rätt ute för fem öre. Ni har bara vunnit. Dra därför åt helvete!
Nu framstår du inte direkt mindre som efterbliven. Beror det på din ras?
Det DU helt efterblivet kallar för förtryck är ju bara att inte du får kalla andra för vad du vill utan att andra kallar dig för vad de vill. Inkonsekvent och efterblivet av dig.