2019-04-20, 16:49
Bannlyst
N-ordet är olämpligt att använda pga dess långa historia förknippat med förföljelse och förtryck.
Citera
2019-04-20, 16:58
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mmmm.harskarteknik
N-ordet är olämpligt att använda pga dess långa historia förknippat med förföljelse och förtryck.

Pardoxalt nog kom dock ordet "negro" i bruk eftersom "colored" och "black" på den tiden ansågs som mer nedsättande:

Negro superseded colored as the most polite word for African Americans at a time when black was considered more offensive.

https://en.wikipedia.org/wiki/Negro

Det här visar att vissa ord snabbt "slits ut" och måste ersättas av andra. Ibland springer vi i cirklar: ordet "black" är nu åter acceptabelt att använda.
Citera
2019-04-20, 17:03
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Förnekar du att gener finns och påverkar egenskaper hos individer?

Det är ju pseudovetenskap om något.

Här har du David Reich, professor Harvard:
How Genetics Is Changing Our Understanding of ‘Race’

it is simply no longer possible to ignore average genetic differences among “races.”

Groundbreaking advances in DNA sequencing technology have been made over the last two decades. These advances enable us to measure with exquisite accuracy what fraction of an individual’s genetic ancestry traces back to, say, West Africa 500 years ago — before the mixing in the Americas of the West African and European gene pools that were almost completely isolated for the last 70,000 years. With the help of these tools, we are learning that while race may be a social construct, differences in genetic ancestry that happen to correlate to many of today’s racial constructs are real.

Recent genetic studies have demonstrated differences across populations not just in the genetic determinants of simple traits such as skin color, but also in more complex traits like bodily dimensions and susceptibility to diseases. For example, we now know that genetic factors help explain why northern Europeans are taller on average than southern Europeans, why multiple sclerosis is more common in European-Americans than in African-Americans, and why the reverse is true for end-stage kidney disease.

I am worried that well-meaning people who deny the possibility of substantial biological differences among human populations are digging themselves into an indefensible position, one that will not survive the onslaught of science.

https://www.nytimes.com/2018/03/23/opinion/sunday/genetics-race.html
En diskussion om det förefaller vara OT i den här tråden, som bara handlar om användningen av ordet "neger" på FB. Men kollar du runt lite (google) så ser du att det inte direkt bara är jag som kallar rasbiologi för pseudovetenskap. Kanske kan lämna det vid det här?

Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Håller med om att den nu aktuella tråden är en skittråd som med fördel skulle kunna förpassas till papperskorgen.

Men detta sagt måste vi kunna diskutera vilka ord som är OK för att beskriva de olika folkslag som trots allt finns. Tobias Hübinette, som knappast kan beskyllas för att vara någon Flashbackrasist, skriver om detta på sin blogg:

Min första generösa översättning (för Lundvik är trots allt adopterad såsom jag själv): Jag som adopterad och icke-vit har växt upp i ett närmast helvitt sammanhang och jag har irriterat mig över att jag (och min bror, som också är adopterad) inte har tillåtits tala om att jag ser lite annorlunda ut till kroppen jämfört med de majoritetssvenskar jag växte upp med liksom i relation till mina adoptivföräldrar och nu känner jag en irritation över att det verkar pågå någon slags debatt som tabubelägger allt tal om ras och som gör att jag som adopterad känner igen hur svårt det var att just tala om ras när jag växte upp och nu när jag sitter här och samtalar med Alexander i hans podd så måste jag bara lufta min irritation över alla de som säger åt mig att jag inte får tala om ras och använda vissa ord som jag tycker är okej att använda om mig själv.

https://tobiashubinette.wordpress.com/category/john-lundvik/

Det finns en risk i att vi lämnar walk over till rasisterna om vi tabubelägger alltför många ord. Då blir det nämligen bara deras ord som kommer att höras och användas ute i samhället. Vi ser redan en tendens till det i att ordet "neger" i ökad utsträckning används även om personer som inte uppfyller den historiska definitionen av "neger", som t.ex. mörkhyade araber.
Ok! Tror dock det gör en viss skillnad hur ett ord används och av vem mot vem. Om John vill kalla sig själv för "neger" är det inte riktigt samma sak som när Rosa inte fick sitta var hon ville på bussen.

Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Fast jag är inte efterbliven. Det är bara ytterligare ett epitet du svänger dig med. Förstår du inte det? Förlåt men, din dumme fan!

Jag vet hur extremistiskt Sverige blivit, ja och vilket förtryck som råder. Det betyder inte att medlöparpacket som du tillhör är rätt ute för fem öre. Ni har bara vunnit. Dra därför åt helvete!
Nu framstår du inte direkt mindre som efterbliven. Beror det på din ras?
Det DU helt efterblivet kallar för förtryck är ju bara att inte du får kalla andra för vad du vill utan att andra kallar dig för vad de vill. Inkonsekvent och efterblivet av dig.
Senast redigerad av nerdnerd 2019-04-20 kl. 17:09.
Citera
2019-04-20, 17:03
Bannlyst
Citat:
Pardoxalt nog kom dock ordet "negro" i bruk eftersom "colored" och "black" på den tiden ansågs som mer nedsättande:

Negro superseded colored as the most polite word for African Americans at a time when black was considered more offensive.

Det här visar att vissa ord snabbt "slits ut" och måste ersättas av andra. Ibland springer vi i cirklar: ordet "black" är nu åter acceptabelt att använda.
Ja det går trender i ord, jag minns en släkting som datade en afrikansk kvinna (hon hade det utseendet), hon kallade sig för negress (1980-talet), jag minns att jag inte riktigt visste vad jag skulle tro, kunde det ordet verkligen vara ok?
Citera
2019-04-20, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Nu framstår du inte direkt mindre som efterbliven. Beror det på din ras? Det DU helt efterblivet kallar för förtryck är ju bara att inte du får kalla andra för vad du vill utan att andra kallar dig för vad de vill. Inkonsekvent och efterblivet av dig.

Jaha, jag är efterbliven. Varför är det inte du som är efterbliven? Detta Sverige du är medlöpare till är ju efterblivet. Det gamla Sverige var ju mycket bättre trots allt.

Djävla mupp, kan inte ens stå för den diktatur som det nya Sverige är. Värdelösa patrask!

.
Citera
2019-04-20, 17:13
Bannlyst
Citat:
För det första så är det inte jag som stiftat dessa lagar. Jag tycker som jag skrev att det är olyckligt att vi tabubelägger vissa ord. Men som laglydig medborgare följer jag de lagar som våra folkvalda beslutat om.

Nej självklart, diktaturens slemmiga kreatur där. Din sort tar aldrig något ansvar men de du sympatiserar med har förstört Sverige. Du är alltså personligen ansvarig, för en hel del saker.

Nu är det slutdiskuterat för min del.
Citera
2019-04-20, 17:27
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Jaha, jag är efterbliven. Varför är det inte du som är efterbliven? Detta Sverige du är medlöpare till är ju efterblivet. Det gamla Sverige var ju mycket bättre trots allt.

Djävla mupp, kan inte ens stå för den diktatur som det nya Sverige är. Värdelösa patrask!

.
Därför att jag är rationellt konsekvent vilket inte du är. För mig får du kalla folk för vad du vill inkl "neger", och så kallar jag dig för vad JAG vill, t ex efterbliven rasist. Symmetriskt och bra, lika för alla. Förstår du? (Nej, det gör du inte för du är ju efterbliven.)
Citera
2019-04-20, 18:33
Avslutad
Citat:
Den bästa rubriken vore nog "Invandrare ska representera Sverige i Eurovision".

Han är ju invandrare även om han kom hit redan som sexåring, och då lyfter man fram det faktum att våra duktiga invandrare alltmer kommit att bidra till svenskt kulturliv.

Passar dessutom bra eftersom tråden ligger i Integration och invandring.
Fast admin har väll sagt att rubriker ska vara neutrala om något. Din motivering förefaller vara allt annat än neutralt, varför ditt förslag här inte kan vara en bästa rubrik.
Citera
2019-04-20, 18:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
En diskussion om det förefaller vara OT i den här tråden, som bara handlar om användningen av ordet "neger" på FB. Men kollar du runt lite (google) så ser du att det inte direkt bara är jag som kallar rasbiologi för pseudovetenskap. Kanske kan lämna det vid det här?
Du hävdar alltså att genetikforskning är ”pseudovetenskap” och hänvisar till ”Google”.

Skämtar du eller? Respektabla universitet såsom Harvard sysslar alltså med ”pseudovetenskap” enligt dig. Läste du ens den länken jag länkade?

Racial constructs are real, säger Harvardprofessor i genetik. Ergo negrer finns på riktigt.
”Pseudovetenskap” säger skojjarskribent på Flashback.

Du och din räddhågsna attityd klarar uppenbarligen inte av sanning.
Citera
2019-04-20, 18:56
Avslutad
Citat:

Idag så är det socialt oaccepterat att säga ’efterbliven’ eller ’handikappad’. Det korrekta ordvalet är ’funktionsvarierad’.

I framtiden så kommer förmodligen ’funktionsvarierad’ bli nedsättande ordval. Det är alltså inte orden i sig som är nedsättande. Det är vad orden refererar till som avgör huruvida ett ord blir nedsättande, vilket har sin grund i ideal.

Att socialliberaler som du själv på ideologisk grund försöker styra vad folk ska tycka är idealt förefaller vara en inskränkning på individers och mänsklighetens evolutionära frihet.
Citera
2019-04-20, 19:04
Medlem
tempeZZts avatar
Jag ser den här tråden som ännu ett exempel på oförstånd bland users i forumet.

En sak är ordet "neger" och en annan sak är "rasen/hudfärgen" "neger".

admin förklarede det bra tidigae i tråden.
Citera
2019-04-20, 20:28
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Idag så är det socialt oaccepterat att säga ’efterbliven’ eller ’handikappad’. Det korrekta ordvalet är ’funktionsvarierad’.

I framtiden så kommer förmodligen ’funktionsvarierad’ bli nedsättande ordval. Det är alltså inte orden i sig som är nedsättande. Det är vad orden refererar till som avgör huruvida ett ord blir nedsättande, vilket har sin grund i ideal.

Ideal och fördomar. Främst det senare när det gäller ordet "neger".

Citat:
Att socialliberaler som du själv på ideologisk grund försöker styra vad folk ska tycka är idealt förefaller vara en inskränkning på individers och mänsklighetens evolutionära frihet.

Det beror på vad du menar med ordet "styra". Att försöka påverka vad folk tycker genom en fri opinionsbildning är legitimt. Det är det som demokrati går ut på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in