Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
( du måste sluta svara så kompakt)
När du slutar svara med falska påståenden och utan fakta, så absolut (glimten i ögat här, no offence)!
Citat:
För andra gången nu..
Medborgargard definieras privat vaktstyrka eller polis.....Tycker du den definitionen är ekvivalent med #Metoo?
Eftersom att #metoo tryckt igenom lagar genom att påverka politiker, samt hänger ut människor i offentliga forum tycker jag att de så när inpå lever upp till medborgargardens betydelse.
Citat:
Just det. #Metoo är ett socialt media fenomen/ feministisk eller kvinnlig protestvåg, demonstration om man så vill. Den blev sen upplockad av div feministiska mer eller mindre politiska rörelser, av fullt naturliga skäl, det var ett utmärkt bevisverktyg för att peka ut problemet.
Hur sen den vanliga journalismen, eller svensk rättstat eller ex. politiker reagerar på detta är utanför #Metoo.
Det var inget bevisverktyg. Faktum är att #metoo är en skvallerorganisation med inget/väldigt lite faktiskt bevis för någonting. Det är kvinnor (jag blev ratad när jag skrev att jag hade blivit tafsad på av äldre kvinnor när jag var yngre) som berättar om saker de varit med om - saker som i regel aldrig kan kontrolleras, varpå människor INTE kan dömas utifrån det. Nu har man istället ändå fått igenom en samtyckeslag genom att påverka våra politiker - en samtyckeslag som innebär att om du som kvinna legat med någon (frivilligt), för att sedan ångra dig - så kan mannen ändå dömas. Inga bevis behövs, mer än ditt samvete.
Citat:
#Metoo rullade igång nån gång sen höst vintern 2017.
Då hade redan diskussionen om samtyckeslag varit igång rätt länge.
Att man sedan i beslutskedet använder sig av en pågående debatt på social media ändrar inte detta faktum.
Nej. Diskussionen om en samtyckeslag drogs igång på riktigt vintern 2017. Den enda relevanta artikeln som pushar för en sådan lag är från december 2017.
Citat:
Ursäkta du menar alltså att människor berättelser över vad de utsatts för i miljontal över hela världen INTE skulle vara ett mycket bra bevis för att dessa företeelser / strukturella sexuella trakasserier
inte förkommer?
Vad annars skulle duga för dig som bevis? Om miljoner av vittnesmål nu inte skulle duga?
hmm?
Visst man kan ju sitt och fantisera att miljoner sitter och ljuger....men vet du det är faktiskt det minst sannolika i detta.
Problemet är fortfarande att vi inte kan säkerställa ATT de talar sanning, vilket är fundamentet i en rättstat. Bara det faktum ATT det faktiskt förekommer fall där kvinnor försökt ljuga till sig skadestånd/straff mot en man genom att påstå att de blivit t.ex. våldtagna (när de faktiskt sedan INTE blivit det) är en bekräftelse på att saker och ting MÅSTE kunna bevisas INNAN vi börjar hänga ut folk. Det är återigen fundamentet i en rättsstat. Jag säger inte att alla eller att ens majoriteten av kvinnorna som skrivit för #metoo ljuger. Jag säger bara att vi inte kan veta om de ljuger eller inte. Och oavsett så är det aldrig skäl att hänga ut människor som sedan kan straffas för resten av sina liv för något som vi inte vet är sant eller ej. DET är problemet med hela #metoo.
Citat:
Återigen så blandar du ihop en rörelse på sociala medier med svensk rättstat.
Vänligen skilj dessa två åt.
Att kulturprofilens beteende ventilerades på #Metoo är en sak.
Att hans "story" tas upp i DN ärt en annan.
Att han sen anmäls till polisen en tredje
Att han sen döms i svenskt domstol en fjärde.
Fattar du? Svensk rättsstat är INTE #Metoo.
Exakt. Men hade det inte tagits upp som en del av #metoo hade det inte tagits upp av svensk media. Detta lika väl som när människor skrivit hatiska saker på Avpixlat, när politiker hängt ut individer på Facebook, när olika forum i sociala medier skrivit hatiska saker om människor eller vad som helst.
Problemet är ju att människor hängs ut i sociala medier via #metoo och sedan INTE KAN DÖMAS, för att bevis inte finns. Jag klagar inte på rättsstaten, jag klagar på att människor som inte kommer dömas hängs ut som om de vore skyldiga, trots att det ALDRIG kan bevisas. DET är problemet med #metoo, INGET annat. Förstår du nu?
Citat:
Fast det är som sagt ett löjligt påstående att män som kön inte skulle utöva makt via verbal förmåga.
Det hoppas jag faktiskt du fattar.
Stefan Löfvén har inte makt i Sverige för att han hotar R&R eller svenska folket med fysiskt våld.
utan för att han jobbat sig upp via intelligens, strategitänk samt! verbal förmåga att kommunicera detta på. Utöver träget arbete m.m.
Jag har inte sagt att män inte kan utöva makt via verbal förmåga. Hur är det med läsförståelsen?
Hahahahahahahahaha. Ursäkta... Stefan Löfven har inte jobbat sig upp via intelligens, strategitänk samt verbal förmåga. Han lyckats få in en fot som fackordförande (vilket vem som helst kan göra). Han är en svetsare i grunden. Socialdemokraterna tyckte att de tappat för mycket och ansåg att de behövde en kandidat som folk kunde relatera till och tillsatte därmed en obildad Svensson i form av Stefan Löfven som partiledare.
Det jag menar återigen är fortfarande generella drag som kan skilja mellan könen. Jag säger alltså inte att män inte kan prata och att bara kvinnor kan prata. Det jag säger är att kvinnor via verbalt intellekt och strategi utövar makt, medan män på andra vis gör det genom auktoritet. Inte per se p.g.a. "biologin", utan antagligen minst lika mycket för att det är så vi lärt oss att det "ska vara".
Citat:
Den verbala förmågan är ett överlägset verktyg hos arten människa, det är vad som särskiljer oss från alla andra arter, och! det är ett lika väl använt verktyg hos män som de tär hos kvinnor, allt annat hade varit katastrof för män.
Och jag kan lova dig att det är INTE vad JP sitter och säger.
Herregud. Fantastiskt att du ignorerar alla könsskillnader och sedan sitter och gör någon märklig jämförelse mellan människor och hundar "för att det är faktiskt den största skillnaden" - detta för att sedan sitta och peka på "patriarkala strukturer" och "mäns våld mot kvinnor". Så kan du ju inte göra, vi människor är faktiskt inte alls lika våldsamma som t.ex. schimpanser!
(Ja, det där sista är ett skämt, men det är PRECIS den retoriken du använder - du lyckas snyggt måla in dig själv och hela din "feministlogik" i ett hörn dock)
Citat:
1. Jag orkar fan inte titta igenom denna video igen...men? Män ska utnyttja sin auktoritet för att sätta dit kvinnor och sen ska kvinnor ifrågasättas? what?
För mig, som jag minns det så försöker Chaty poängtera att kvinnor behandlas annorlunda än män och att män självklart utnyttjar detta. medan JP tjatar vidare om att kvinnor och män är så olika.
2. ??? Hon är journalist, var hon är det spelar väl ingen roll.
ehh? nej jag läste inget "tonvis av fakta" nej, Jag läste mest en mans resonemang i olika saker.
Om du inte orkar se videon igen får du nog ta mig på mitt ord ang. vad som sägs i videon, istället för att sitta och hitta på skit som inte stämmer,
"jag tror att det här sades i videon" (men jag har helt fel... men jag orkar inte titta på den igen).
Cathy påpekar, helt riktigt, att kvinnor behandlas annorlunda än män och att de har det svårare på arbetsmarknaden. Jordan påpekar då att de inte per se behandlas annorludna än män, utan att de inte konkurrerar på samma villkor. För att lyckas på arbetsmarknaden måste de anta en annan roll och konkurrera med männen. Det är därmed det auktoritära, starka och drivna kvinnorna som också lyckas. Inte de som evigt sitter och är snälla, överdrivet empatiska, tillmötesgående o.s.v. Cathy frågar sedan varför man inte kan ha en mer feminin approach och låta männen konkurrera med kvinnorna på kvinnornas villkor. Det är också något Jordan inte säger emot, men det har aldrig provats och mäktiga män kommer antagligen inte bara rulla åt sidan och säga "varsågoda, ta mitt jobb och prova med en mer feminin approach".
Citat:
Suck.. att samhället har en ordning som ger män makt medan det förtrycker kvinnor är självklart inte bara mäns ansvar, de tär lika mycket kvinnors.
Men allra mest är det de som sitter på div. maktpositioner ansvar att ändra på,. och DÄR har de mest suttit män. Men det betyder fortfarande bara att man kritiserar hur samhället struktureras inte att man kritiserar den biologiska varelsen man.
Vi har inte en ordning som ger någon något. Det här är det centrala felet inom feminismen. Det finns ett antagande om att alla människor VILL till toppen under de förutsättningar som ställs, dvs att man kan behöva arbeta 80 - 100 timmar i veckan, välja bort familj, vänner, fritid - för att ha en lyckad karriär och KANSKE tjäna mycket pengar. Och när utfallet inte är 50/50 så tror man direkt att det råder någon form av diskriminering.
Faktum är bara att alla människor, under de förutsättningar som ställs, INTE vill vara chef, VD, jobba 80 - 100 timmar/vecka o.s.v., o.s.v. Innebär det att kvinnor inte FÅR eller KAN göra de valen i livet? Självklart INTE. Det har historiskt varit så, ja. Idag, i Sverige, är det inte så. I andra länder, absolut. I Sverige, nej. Om du vill bli chef så ta lite projektledarkurser, lite ledarskapskurser, studera företagsekonomi, slit som ett djur, ställ alltid upp, visa framfötterna och strategisk vilja inom bolaget - då tror jag att även du kan bli chef.
Om inte; Skönt för dig, alla vill inte bli chefer. Och det är okej, för det är ganska tufft att vara chef (jag har min första chefstjänst just nu).