• 1
  • 2
2019-03-10, 23:15
Medlem
hur ska jag göra? funderar på att skaffa internetbank för att betala räkningar men är det säkert? inga bedragare som kan lura en?, kör nu med kuvertgiro/nordea är det inte omständigt med alla ocr nummer?
Citera
2019-03-10, 23:17
Medlem
Har kört med sådan betalning sen 1998 och har aldrig strulat.
En extra finess är automatisk betalning med efaktura.
Det du ska kolla upp är att du inte blir blåst på att ha internetbank, för åtminstone på SHB är det gratis..
Vill du vara extra säker så är det bara till att ha flera konton och flytta pengar dit det behövs, så blir du inte rånad på så mycket.
Senast redigerad av makumba 2019-03-10 kl. 23:22.
Citera
2019-03-10, 23:30
Medlem
kakelpannas avatar
Det är bara att tuta och köra. Det gör livet enklare.

En sak du måste veta är att banken aldrig ringer upp sina kunder och ber dem logga in på sin bank.. aldrig någonsin. Får du ett sådant samtal så är det en scam.
Citera
2019-03-11, 09:53
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av complain
hur ska jag göra? funderar på att skaffa internetbank för att betala räkningar men är det säkert? inga bedragare som kan lura en?, kör nu med kuvertgiro/nordea är det inte omständigt med alla ocr nummer?
Med Nordea som ofta har problem känns det inte så säkert som hos mer pålitliga banker men se till att ha bra virusskydd på datorn.
För att slippa skriva in alla OCR så kan du välja att gå in från mobilen och bara ta foto på räkningarna via bankens mobilapp ...själv har jag allt på automatisk e-faktura och autogiro
Citera
2019-03-11, 10:11
Medlem
wkus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Med Nordea som ofta har problem känns det inte så säkert som hos mer pålitliga banker men se till att ha bra virusskydd på datorn.
Vad är detta för problem som du anser att Nordea ofta har och vilka banker är att betrakta som mer pålitliga? Frågar i egenskap av mångårig kund hos Nordea och har i stort sett aldrig märkt av några problem.
Citera
2019-03-11, 11:14
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:

Vad menar du? Att man skulle få virus från internetbanken?
Citera
2019-03-11, 11:36
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wku
Vad är detta för problem som du anser att Nordea ofta har och vilka banker är att betrakta som mer pålitliga? Frågar i egenskap av mångårig kund hos Nordea och har i stort sett aldrig märkt av några problem.
Problemen som jag menar är de man hör och läser om flera gånger om året då internetbanken, mobilappen och kortbetalningar ligger nere eller strular samt dubbla dragningar vid köp m.m
Själv har jag aldrig haft problem med handelsbanken, skandiabanken och SEB men det finns säkert fler pålitliga banker.
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Vad menar du? Att man skulle få virus från internetbanken?
Nä men TS undrar om det är säkert med internetbank och har man fått virus så är det säkrare att använda brev istället.
Citera
2019-03-11, 15:46
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Allt är ju relativt men Handelsbanken är bra.
Citera
2019-03-11, 18:47
Medlem
wkus avatar
Citat:
Problemen som jag menar är de man hör och läser om flera gånger om året då internetbanken, mobilappen och kortbetalningar ligger nere eller strular samt dubbla dragningar vid köp m.m
Själv har jag aldrig haft problem med handelsbanken, skandiabanken och SEB men det finns säkert fler pålitliga banker.
Har du nåt underlag för att Nordea har fler eller större problem än de andra bankerna så vore det såklart intressant att se. Kan bara relatera till min egen upplevelse och då vet jag faktiskt inte om jag någonsin haft nåt strul med Nordea.

Innan Nordea hade jag bl.a. Swedbank och Danske Bank och där var det flera gånger strul med bankappar eller internetbanken. Och sedan var dessa betydligt mer omständliga när ränterabatten på bolån löpte ut, då skulle det bråkas ordentligt för att få behålla tidigare nivå. Hos Nordea har min "personliga" bankman löst detta omgående utan försämringar av rabatt, en gång har jag till och med fått en högre rabatt.
Citera
2019-03-11, 20:35
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Har du nåt underlag för att Nordea har fler eller större problem än de andra bankerna så vore det såklart intressant att se. Kan bara relatera till min egen upplevelse och då vet jag faktiskt inte om jag någonsin haft nåt strul med Nordea.
Här är ett par trådar där du kan se flera som har tagit upp diverse problem som jag nämnde:
(FB) Frågor om Nordea? Ställ dem här! Frågetråden om Nordea.
(FB) Vi som lämnar Swedbank
En artikel för 3 dagar sedan: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...kniska-problem
En sida som visar hur ofta Nordea ligger nere med tjänsterna: https://downdetector.se/problem-storningar/nordea
Citera
2019-03-11, 23:25
Medlem
wkus avatar
Citat:
Här är ett par trådar där du kan se flera som har tagit upp diverse problem som jag nämnde:
(FB) Frågor om Nordea? Ställ dem här! Frågetråden om Nordea.
(FB) Vi som lämnar Swedbank
En artikel för 3 dagar sedan: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...kniska-problem
En sida som visar hur ofta Nordea ligger nere med tjänsterna: https://downdetector.se/problem-storningar/nordea
Tack för länkarna. Ser inte via dessa att Nordea är varken bättre eller sämre än andra men får hålla ögonen öppna i framtiden, verkar Nordea ha sämre säkerhet än andra så är jag sedan tidigare en van bankbytare...
Citera
2019-03-12, 09:42
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Tack för länkarna. Ser inte via dessa att Nordea är varken bättre eller sämre än andra men får hålla ögonen öppna i framtiden, verkar Nordea ha sämre säkerhet än andra så är jag sedan tidigare en van bankbytare...
Med tanke på att det nästan alltid är Nordea och Swedbank som man hör har problem så misstänker jag att det är sämre säkerhet och teknisk utrustning hos de bankerna ev. okunnig personal också.
Läste du kommentarerna i den sista länken?
Sedan har Nordea också flera onödigt höga avgifter om man jämför.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in