Citat:
Ursprungligen postat av
sav
"sätter upp din domän där" = Ber dom att flytta domänen dit?
- Du installerar en domän samt mapp/folder på servern så att du kan placera dina filer där. Dessa kommer sedan att hittas när domänen har propagerat (pekats om och flyttats).
"lägger över filerna från gamla servern" - så när domänflytten väl är avklarad så ligger det redan där redo att användas då alltså?
- Ja. Det är tanken, men lite glitch får du räkna med.
"sedan pekar du om domänen från din gamla host" = Är det nu man går in i någon typ av host files och ändrar DNS namn någonstans?
- Beroende på host. Men man pekar om sk. Nameservers eller ip.
Jag har ONE.com och tänkte flytta till Loopia (har dock ej köpt hotell på Loopia i skrivande stund) Exakt vad den har för verktyg och kontrollpanel vet jag inte men har fått höra att det ska bra överlag.
Jag har inte använt ONE på 10 år, men redan då var de i princip värdelösa. Loopia som host har jag aldrig använt. Vet att jag ratade dem för att de hade för dåliga funktioner och inga bra alternativ för multipla databaser. Använde enbart Loopia som domänkonto där jag köpte och sålde domäner ifrån. Enkelt att peka om domäner.
Binero tycker jag har haft en bra standard på både domänhantering samt databaser, men något knepig kontrollpanel. Inte så prisvärd för vad man får.
Om du kan tänka dig att flytta hosting utomlands så är Hostgator fenomenalt prisvärt och funktionellt. Finns givetvis 100-tals liknande. Enkelt som fan med C-Panel, låg kostnad, uppgraderingsbart, autoinstall av WP och andra plattformar.
Det enda jag tyckte var ett plus i kanten för hos Binero var SSH-accessen. Men den lär du nog inte som novis utnyttja.
Summa summarum: Du köper först den nya hostingtjänsten innan du påbörjar migreringen. Sen beroende på ny host kan du få adekvata svar. Den nya hostens support kan nog hjälpa dig mycket.