2019-03-10, 14:02
Medlem
https://polisen.se/aktuellt/handelse...-ovrigt-falun/

Citat:
10 mars 13:37, Övrigt, Falun

Under gårdagens bedrevs illegal vargjakt på sjön Amungens is i höjd med Långholmen, och en varg dödades.

En förundersökning rubricerad som grovt jaktbrott har inletts. Polispatruller är på plats för att söka spår och gärningsmän. Spaningsledningen är särskilt intresserad av upplysningar kring en klarblå snöskoter av märket Lynx, utan vindruta. Den som vet något om vem som äger, brukar eller bara kör en sådan skoter ombeds kontakta polisen. Polisen tar också tacksamt emot annan information som kan sättas i samband med brottet.

Den som vil tipsa ombedes ringa 114 14. Det går bar att vara anonym, d.v.s. man behöver inte uppgge sitt namn.

Det finns f.n. ingen ytterligare information att delge från utredningen.

Vet någon mer om händelsen?

Vad kan sägas om området?
Citera
2019-03-10, 15:17
Medlem
Enligt aftonbladet så satte polisen in helikopter i jakten... Sedan utlovas en stor utredning också.
Men vafan liksom!? Fatta vad det lär kosta skattebetalarna för en jävla varg... Hur fan prioriterar polisen egentligen? Skäms för fan....
Citera
2019-03-10, 15:29
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knoxportion
Enligt aftonbladet så satte polisen in helikopter i jakten... Sedan utlovas en stor utredning också.
Men vafan liksom!? Fatta vad det lär kosta skattebetalarna för en jävla varg... Hur fan prioriterar polisen egentligen? Skäms för fan....
Det handlar nog snarare att individer, som utan tillstånd åker med skoter och gevär för att skjuta ihjäl olika varelser, du kanske inte har insikt i jaktlagen däromkring? Det är inte första gången polisen får utreda dem eller ha dem i sina utredningar, nämligen ett jävla pack som t.o.m. civilsamhället gardar emot.
Citera
2019-03-10, 16:07
Medlem
Citat:

Rikta din ilska åt rätt håll. Klassificering av vad som är grovt jaktbrott och hur allvarligt det ses kommer från lagstiftaren, inte polisen.

Personligen ställer jag mig tveksam till att polisen ska låta den som jagar från skoter slippa undan.

Det stora problemet ligger snarare i att polisen saknar resurser för att hantera den totala brottslighet som finns.
Citera
2019-03-10, 16:08
Medlem
Citat:

Det kostar som du säger enorma pengar när kriminellt slödder är ute och härjar.
Citera
2019-03-10, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Det handlar nog snarare att individer, som utan tillstånd åker med skoter och gevär för att skjuta ihjäl olika varelser, du kanske inte har insikt i jaktlagen däromkring? Det är inte första gången polisen får utreda dem eller ha dem i sina utredningar, nämligen ett jävla pack som t.o.m. civilsamhället gardar emot.

Väldigt många djurägare får allt förstört pga av vargen... En varg kan döda av en hel inhängnad med får tex bara för dödandets skull. Vargen tar alltså inte bara 1 får för att äta sig mätt... Så tror knappast att hela civilsamhället sluter upp och försvarar vargen.
Citera
2019-03-10, 18:37
Medlem
En klarblå Lynx utan vindruta kan ju inte vara jättesvår att hitta. Jag är f ö glad för varje varg vi har och minns hur det var för 30 år sedan när älgarna förstörde varenda ungskogsplantage, det kostade pengar.
Citera
2019-03-10, 18:38
Medlem
Blarggs avatar
Som jag förstod det är det en MISSTÄNKT tjuvjakt, och att den jakten utspelades under lördagen, och på söndagen skickar de upp en helikopter... Lekstuga hos polisen som vanligt.

Edit - Det var här jag läste det: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/da...rgjakt-i-falun
Senast redigerad av Blargg 2019-03-10 kl. 18:42. Anledning: Länk tillagd
Citera
2019-03-10, 20:03
Medlem
Citat:
Och fråga nummer två, hur svårt är de att följa ett snöskoterspår ?
Prioriteringen är helt rätt, då även jaktbrott är ett brott !
Citera
2019-03-10, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blargg
Som jag förstod det är det en MISSTÄNKT tjuvjakt, och att den jakten utspelades under lördagen, och på söndagen skickar de upp en helikopter... Lekstuga hos polisen som vanligt.

Edit - Det var här jag läste det: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/da...rgjakt-i-falun

Jag bor inte långt därifrån och min man har pratat med lite folk och det verkar alltså som att ingen varg eller spår av en död varg hittats än men att vittnen säger sig ha sett en dödad varg.
I media verkar inga nya uppgifter ha framkommit heller. Blodspår måste dom ju ha hittat om den dödats och vittnena upptäckt dom direkt och jagat efter dom?
Citera
2019-03-10, 21:08
Medlem
Citat:
Väldigt många djurägare får allt förstört pga av vargen... En varg kan döda av en hel inhängnad med får tex bara för dödandets skull. Vargen tar alltså inte bara 1 får för att äta sig mätt... Så tror knappast att hela civilsamhället sluter upp och försvarar vargen.

Jag "tror knappast att hela civilsamhället" vill att människor godtyckligt tar lagen i sina egna händer. Behövs skyddsjakt är det länsstyrelsens beslut, inte något en redneck med skoter självmant bestämmer.
Citera
2019-03-10, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Och fråga nummer två, hur svårt är de att följa ett snöskoterspår ?
Prioriteringen är helt rätt, då även jaktbrott är ett brott !

I helvete heller! Resurser borde riktas mot grova våldsbrott, våldtäkter mm!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in