2019-09-18, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Polisen har så många ouppklarade mord att man snart kan kalla landet för laglöst, så när som på fortkörning, det åker man fortfarande dit på.

Sverige hade skjutningar varje dag i förra veckan och då räknar vi inte sprängningarna. Över 20 anmälda överfallsvåldtäkter per dag och dubbelt så många personrån.

Är det rimligt att ens fundera över att utreda en skjuten varg?

Så vi ska med andra ord låta polisen i norra delarna av landet utreda morden i Stockholm och Malmö, eller ska vi flytta ner dom till Göteborg? Berätta gärna hur du tänker.
Citera
2019-09-18, 12:38
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hilbat
Väldigt få som bor på vischan vill ha varg.
Oftast handlar det då om inflyttade balkongbiologer som aldrig vart mer än 50m från en väg.

Men det beror oftast på ett hat mot vargen som är ärvt ned från äldre generationer inte att vargen på något sätt hotat deras tillvaro.

Ytterst få personer förlorar så pass mycket djur till den ändå lilla skara vargar som finns i Sverige så att det påverkar deras inkomst nämnväet. Det är inte heller så många hundar som går åt även om det säkert dödas ett 10-tal per år.

Vargen är inte heller ett direkt hot mot en människa även om en flock eller enskild skulle kunna attackera så händer det ytterst sällan.

Jag tror att det är någon typ av oskriven regel att om man har jaktlicens så måste man hata varg.
Citera
2019-09-18, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BJonsson
Jag vet namn på 3st av dom anhållna.
Men det är inget jag tänker dela med mig av, du får helt enkelt vänta tills dom begärs häktade!

Du måste fan sluta knarka!
Denna gången handlar det så klart om Svenskar, varför tror du annars dom sätter in insatsstyrkan? Hade de vart berikare så hade dom satt igång att baka och bryggt kaffe!

Misstänkta utlänningar avslöja gärna varför inte dessa jägare?
Citera
2019-09-18, 13:16
Medlem
quts avatar
Svenska vargar är invandrare och inavel korsade med hundar så varför skiten kallas för varg. Bra att några tar saken i egna händer.
Citera
2019-09-18, 14:23
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Men det beror oftast på ett hat mot vargen som är ärvt ned från äldre generationer inte att vargen på något sätt hotat deras tillvaro.

Ytterst få personer förlorar så pass mycket djur till den ändå lilla skara vargar som finns i Sverige så att det påverkar deras inkomst nämnväet. Det är inte heller så många hundar som går åt även om det säkert dödas ett 10-tal per år.

Vargen är inte heller ett direkt hot mot en människa även om en flock eller enskild skulle kunna attackera så händer det ytterst sällan.

Jag tror att det är någon typ av oskriven regel att om man har jaktlicens så måste man hata varg.

Tror du att djurägare som fått sina djur dödade av vargen endast ogillar vargen på grund av "äldre generationer"? Se exempelvis: https://www.landlantbruk.se/lantbruk...ch-dodade-far/
Även om man som djurägare inte får sina djur dödade av vargen innebär vargen ändå att man måste lägga stora pengar (i en bransch med extremt små marginaler) på rovdjursstängsel, och ändå behöva oroa sig för vargen.

Jägare i vargtäta områden kan inte släppa hund under jakten. För många i dessa delar av landet är jakten en central anledningen till varför man bor som man gör.

Vargen har dödat människor i alla tider, såväl i Sverige som utomlands. Det sker fortfarande, se exempelvis https://www.jaktojagare.se/kategorie...varg-20190311/

Risken är såklart störst får små barn och äldre människor, men man ska knappast tro att man obeväpnad kan freda sig mot vargen även om man är en vuxen och fullt frisk karl. Ju färre vargar vi har, ju lägre är risken förstås, varför det var längesedan vi såg en dödlig vargattack i Sverige, från en vild varg. Annars har vi ju haft exempelvis Gysingevargen som dödade nio människor i Sverige: https://sv.wikipedia.org/wiki/Gysingevargen
Citera
2019-09-18, 14:46
Medlem
45-70s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drdrew
Så vi ska med andra ord låta polisen i norra delarna av landet utreda morden i Stockholm och Malmö, eller ska vi flytta ner dom till Göteborg? Berätta gärna hur du tänker.
Så du menar att insatsstyrkan är baserad i norra delarna av Sverige?
Alla med vettet i behåll måste ju anse att den här insatsen är helt vansinnig!
Killarna kunde lika gärna plockats upp på väg till jobbet av några kvinnliga poliser.
Detta är ju bara en demonstration som är löjlig!
Citera
2019-09-18, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45-70
Så du menar att insatsstyrkan är baserad i norra delarna av Sverige?
Alla med vettet i behåll måste ju anse att den här insatsen är helt vansinnig!
Killarna kunde lika gärna plockats upp på väg till jobbet av några kvinnliga poliser.
Detta är ju bara en demonstration som är löjlig!

Nu var det inte den frågeställningen jag svarade på, men förmodligen hade insatasstyrkan inget annat för sig. Ypperligt tillfälle att träna på tycker jag. Det kan hjälpa när polisen i södra Sverige behöver deras kompetens.
I det här fallet måste dom utgå ifrån att det fanns vapen med i bilden. Polisen vet väl inte var dom förvaras, dom kan väl finnas i en bil till exempel.
Citera
2019-09-18, 15:34
Medlem
Lottalakejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Tror du att djurägare som fått sina djur dödade av vargen endast ogillar vargen på grund av "äldre generationer"? Se exempelvis: https://www.landlantbruk.se/lantbruk...ch-dodade-far/
Även om man som djurägare inte får sina djur dödade av vargen innebär vargen ändå att man måste lägga stora pengar (i en bransch med extremt små marginaler) på rovdjursstängsel, och ändå behöva oroa sig för vargen.

Jägare i vargtäta områden kan inte släppa hund under jakten. För många i dessa delar av landet är jakten en central anledningen till varför man bor som man gör.

Vargen har dödat människor i alla tider, såväl i Sverige som utomlands. Det sker fortfarande, se exempelvis https://www.jaktojagare.se/kategorie...varg-20190311/

Risken är såklart störst får små barn och äldre människor, men man ska knappast tro att man obeväpnad kan freda sig mot vargen även om man är en vuxen och fullt frisk karl. Ju färre vargar vi har, ju lägre är risken förstås, varför det var längesedan vi såg en dödlig vargattack i Sverige, från en vild varg. Annars har vi ju haft exempelvis Gysingevargen som dödade nio människor i Sverige: https://sv.wikipedia.org/wiki/Gysingevargen

Jag bor med skogen inpå knuten och har så gjort sedan jag föddes, jag bor även mitt i en av Sveriges varg rikaste revir. Jag har sett varg live 100m från huset och spår på tomten 5-6 ggr senaste 3 åren. Anser jag att de är ett skadedjur som ska avlivas? Nej självklart inte, men man bör ta bort djur (även björn) som är inne på folks gårdar efter försök att skrämma iväg dem. De djur som inte blir skrämda saknar ofta respekt rädslan som normala vilda djur har för människan.

Att det skriks av jägare som förlorar sina lösspringande hundar har jag faktiskt inte mycket för, hundar är bra mycket farligare för människan rent statistiskt och även om snobben är en fin och snäll jakthund så får man faktiskt skylla sig själv om man kastar in snobben i jakt där det finns varg, det blir som att man ska rasta hunden på motorvägen.
Jägare äger inte rätten att ensamt vistas i skogen utan man får faktiskt riskbedöma om det är läge att satsa sin vovve mot eventuellt lägga ner en älg eller annat vilt.

Vargar som hoppar in och seriemördar får eller andra inhägnade djur är inte heller ett stort problem, enskilda djuruppfödare blir ersatta och deras djur går oftast ändå till slakt så att gråta över att de dödas blir lite skevt.

Att vilda vargar attackerar eller dödar människor är lika ovanligt (din länk är från Tadzjikistan) som att dö av en meteor i skallen men inte skriks det över det hemska med att man låter meteorer träffa jorden......

Jag brukar sällan använda argumentet bor du inte i ett "utsatt" område så vet du inte något om de eventuella problemen men här gör jag det.
Citera
2019-09-18, 15:50
Medlem
Lagerthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drdrew

Grova brott plockar redan en massa resurser från andra delar. Dock utan framgång.

Med tanke på hur galen all annan prioritering är i landet och speciellt inom polisen så gissar jag att det kommer att bli mer utredning om vargen än våldtagna barn.
Citera
2019-09-18, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qut
Svenska vargar är invandrare och inavel korsade med hundar så varför skiten kallas för varg. Bra att några tar saken i egna händer.

Eller härstammar från den ryska gråvargen som planterades in av aktivister kring 1980, trots att de fått avslag på sitt ”Projekt varg”.
Citera
2019-09-18, 16:04
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Vi har nog fler dödsfall från mer "fredliga" djur men där finns inte samma hets på att utrota dem. Hundattacker sker väldigt ofta och det finns säkert några stycken dokumenterade i Sverige de senaste 20 åren och hästar sparkar nog ihjäl några per år. Älg har också dödat människor och det finns ett rätt känt fall där en tant blev dödad och gubben blev åtalad men sen kom det fram att det var en älg.

Att man skickar ut en hund i skogen som är en konkurrent till vargen och att den då attackerar är inte så konstigt. Det gör alla djur
Citera
2019-09-18, 16:20
Medlem
Det dom flesta glömmer här är att det inte finns nån död varg!

Endast blodspår av en varg..
Så länge polisen ej har en död varg så är det i stort sett omöjligt att bli dömd för att ha dödat den! Kan ju aldrig vara bortom rimliga tvivel att den ej blivit skadad på annat vis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in