2013-03-03, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Abingdon
Varför rakar ni er inte med rakapparat?

Jag rakar mig iofs också med rakhyvel, men här om dan kom jag att tänka på hur mycket pengar man skulle spara in på att köpa en riktigt bra rakapparat (1k+)

Är det för att det är skönare/roligare med hyvel än med apparat? Eller blir resultatet bättre?

Min medelmåttiga rakapparat (på 600kr) fungerar inte längre på min grövre skäggväxt. Provade min fars (2000kr) rakapparat och jävlar vilken skillnad.

Spara pengar? Tveksamt... En bra säkerhetsrakhyvel kostar ca 350kr, rakblad 100 - 200kr på ett år, aftershave/preshave/shavingcream behöver sedan inte bli så dyrt. Så man får en prisvärd rakning, en bättre rakning som dels är behagligare, men även bättre. Nackdelar? Tar lite längre tid och går inte att göra ex. samtidigt som man kör bil.

Citat:
Ursprungligen postat av Tresb
Jag köper 100pack rakblad (feather vilka anses vara bland dem bästa) för 125kr, det är 1,25/rakblad. Dessa brukar räcka 6-12 månader beroende på hur mycket jag rakar mig. Jag har aldrig fått lika bra resultat med en rakapparat då det oftast brukar irritera min hy.

Var hittar du ett 100-pack feather rakblad för 125kr ? Har sett för runt 200 - 250kr.
Citera
2013-03-03, 20:55
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Varför rakar ni er inte med rakapparat?

Jag rakar mig iofs också med rakhyvel, men här om dan kom jag att tänka på hur mycket pengar man skulle spara in på att köpa en riktigt bra rakapparat (1k+)

Är det för att det är skönare/roligare med hyvel än med apparat? Eller blir resultatet bättre?

Min medelmåttiga rakapparat (på 600kr) fungerar inte längre på min grövre skäggväxt. Provade min fars (2000kr) rakapparat och jävlar vilken skillnad.
Har testat många rakapparater av varierande prisklass och typ. Tyvärr så slår det aldrig fel. Jag får väldigt irriterande utslag.
Ett kit med hyvel och borste av god kvalitet kan man få för under tusenlappen och dom lär hålla betydligt längre än rakapparat. Min äldsta hyvel tillverkades på 40-talet och fungerar perfekt. Själva rakbladen och krämen från ca 150 skr/år.
Citera
2013-03-03, 21:00
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon
Var hittar du ett 100-pack feather rakblad för 125kr ? Har sett för runt 200 - 250kr.
En vän till mig köpte Feather i Thailand för under 100 skr.
Svarta 5-pack och Gula 10-pack. Annars samma blad.
Citera
2013-03-03, 21:02
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt

Låter grymt, åker till Thailand om 3 veckor och ska minsann hålla ögonen öppna
Citera
2013-03-03, 21:14
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Låter grymt, åker till Thailand om 3 veckor och ska minsann hålla ögonen öppna
Möjligt att du hittar en prisvärd borste också, kinesisk tillverkade Lijun.
Citera
2013-03-03, 21:29
Medlem
Tresbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon
Spara pengar? Tveksamt... En bra säkerhetsrakhyvel kostar ca 350kr, rakblad 100 - 200kr på ett år, aftershave/preshave/shavingcream behöver sedan inte bli så dyrt. Så man får en prisvärd rakning, en bättre rakning som dels är behagligare, men även bättre. Nackdelar? Tar lite längre tid och går inte att göra ex. samtidigt som man kör bil.

Ebay
http://www.ebay.com/itm/100-FEATHER-...item336c6e6f41
Citera
2013-03-03, 21:53
Medlem
Tack för era svar angående rakapparat.

Jag är med på att en old-school-hyvel med tillhörande rakblad är billigare. Men - jag är lite osäker om det verkligen är billigare totalt sätt. Jag har en förutfattad mening att ni som rakar oldschool också använder rakkräm/raktvål + aftershave + rakborste, som faktiskt kostar ganska mycket pengar? Jag kan ha fel.

Edit: Jag är inte nödvändigtvis ute efter vad som är billigast. Jag har bara fått för mig att det i längden kanske skulle kunna vara ekonomiskt att använda en rakapparat. Bakgrunden till detta är att jag var jättenära att beställa hem en rakkräm+aftershave+rakborste för 500kr här om dagen. Då frågade jag mig hur länge aftershaven och rakkrämen egentligen skulle räcka, och om det var idiotiskt att en person med min ekonomi skulle inskaffa detta.
Senast redigerad av Abingdon 2013-03-03 kl. 22:01.
Citera
2013-03-03, 21:59
Medlem
Citat:

Jag är med på att en old-school-hyvel med tillhörande rakblad är billigare. Men - jag är lite osäker om det verkligen är billigare totalt sätt. Jag har en förutfattad mening att ni som rakar oldschool också använder rakkräm/raktvål + aftershave + rakborste, som faktiskt kostar ganska mycket pengar? Jag kan ha fel.

Bra raktvål räcker extremt länge, likadant med aftershave. Rakborste och hyvel är en engångskostnad. Personligen använder jag även elektrisk rakapparat för 200-300kr. Slits ut på 1 år eller 2.

Är det värt med elektriska rakapparater för typ 1k? Liksom, rakblad för en elektrisk kostar ju jävel. Tar det bra?
Citera
2013-03-03, 22:05
Medlem
Tresbs avatar
Citat:

Engångskostnader
Rakhyvel: 400kr
Rakborste: 300kr

Löpande:
Rakblad: 150kr/år
Rakkräm: 180kr/år
Rakbalsam/återfuktare: 150/år

480kr/år, rakkrämen och återfuktaren kan man även köpa betydligt billigare och fortfarande få bra grejer, tex palmolive rakkräm för 30kr samt en nivea aftershave för 50kr.

Sen så får man även tänka på mervärdet med en snygg rakhyvel, borste samt ställ, det ser väldigt fint ut i badrummet och damerna uppskattar det
Citera
2013-03-04, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Riktigt nice

Citat:
Ebay
http://www.ebay.com/itm/100-FEATHER-...item336c6e6f41

~170kr inkl. frakt , inte de 100 - 125kr han fått betala ^^, men trots det en bra deal.
Citera
2013-03-04, 00:44
Medlem
Citat:
Engångskostnader

Löpande:

480kr/år, rakkrämen och återfuktaren kan man även köpa betydligt billigare och fortfarande få bra grejer, tex palmolive rakkräm för 30kr samt en nivea aftershave för 50kr.

Sen så får man även tänka på mervärdet med en snygg rakhyvel, borste samt ställ, det ser väldigt fint ut i badrummet och damerna uppskattar det

Påtal om palmolive rakkräm, jag tycker den faktiskt inte är så bra. Vet ni var jag kan få tag i en bra raktvål? Jag hade en riktigt bra tidigare, som räckte extremt länge och var typ grön.
Citera
2013-03-04, 08:20
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Engångskostnader

Löpande:

Håller med att det kan se förjävla läckert ut med lite snygga rakprylar i badrummet

Sen hur stor skillnad är det på en borste jämfört med en billig? Jag som är precis ny köpte en för ca 10£ från shaving-shack. Eftersom jag inte har något att jämföra med så är det ju svårt att säga om den är bra eller inte...den funkar ju liksom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in