Citat:
Ursprungligen postat av
LaCucaracha
Vet att vissa tvättar sina borstar med schampoo emellanåt. Inget jag själv gjort dock. Kan nog tänka mig att det kan bli mögel och annan skit om man missköter den helt. Jag rakar mig inte så ofta så mina hinner alltid torka ordentligt.
Vissa borstar kan klart lukta illa inledningsvis. Köpte en borste från kina en gång som luktade apa, även vildsvin luktar riktigt illa emellanåt.
Har en Simpson som jag köpte begagnad så jag vet inte hur den luktade ny. Har även en Morris & Forndran som jag köpte beg men ändå ”ny”, luktade inget men vattnet blev lite brunt av den.
Ang limmet så tror jag man mest ska akta sig för att använda jättevarmt vatten när man blötlägger den.
Jag vet att jag har läst på nätet att borstarna kan mögla om man missköter dem. Googlade runt lite på skötsel och många rekommenderar djuprengöring med just schampo eller någon vinägerblandning.
Ska nog köpa mig en till rakborste snart i alla fall, habegäret har flugit i mig nu. Jag kan passa på att köpa en ny rakkräm också, blir lite roligare att raka sig när man har lite olika grejer att testa och vävla emellan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Venator
Jag rakar mig väl i snitt varannan dag. Har dock varierar lite genom åren. Jag har en borste från någon av de flashigare brittiska butikrena på Jermy Street i London. Minns faktiskt inte om det är Taylor eller Trumper. Den texten är bortnött. Men det står "best badger" som är en beteckning för hårkvalitet.
Ingen särskild rengöring någonsin, men att arbeta in tvållödder i borsten får väl ändå räknas som djuprengöring?

Då har den hållit bra, trots flitigt användande och utan schampo- eller vinägerbehandling.
Jag tror att min Gents-borste är av silvertip-kavlité. Den ingick när jag köpte ett av Gents rakknivspaket för ca 10 år sedan. Kostar ca 450 att köpa lös. Måste vara en av de billigaste silvertipborstarna som man kan hitta, framför allt inrikes? Får se hur länge den kommer att hålla nu när jag har börjat använda den ordentligt.