2014-09-26, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Det borde du ha förstått av den här tråden. Som svar på din fråga: Ja!

Visst är det lite "nördigt" att diskutera rakhyvlar, rakblad, vinkel på hyveln och raktvålar m.m, men kul är det och man får bra tips.
Haha jo. När jag ändå är igång och frågar; har inte särskilt mycket mustachväxt, men får alltid finnar där efter varje gång jag rakat mig. Får det nästan inte på något annat ställe, så vad är det för speciellt med mustachen, där det ändå inte växer speciellt mkt för mig?
Citera
2014-09-28, 00:36
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knastomte
Eftersom det även diskuteras diverse tillbehör här tänkte jag att jag kunde ställa en fråga här.

Någon som har tips på nån bra produkt eller nåt husmorsknep för att tvätta en rakborste av grävlingshår?
...
-Tvätta med schampo
-Låt dra en stund i vinäger (typ 5-10 min)
-Skölj ordentligt
-Tvätta med schampo
-Ge en omgång med balsam

Går att göra på nya borstar som luktar lite ... udda.
Citera
2014-09-28, 04:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
-Tvätta med schampo
-Låt dra en stund i vinäger (typ 5-10 min)
-Skölj ordentligt
-Tvätta med schampo
-Ge en omgång med balsam

Går att göra på nya borstar som luktar lite ... udda.

Personligen skulle jag nog säga skippa schampo, stå i vinäger kort stund och skölja efteråt och skippa balsamet också...
Citera
2014-09-28, 07:59
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simcon
Personligen skulle jag nog säga skippa schampo, stå i vinäger kort stund och skölja efteråt och skippa balsamet också...
Det är helt upp till dig vad du använder, eller inte använder. Jag vet att djuren i fråga inte använder dessa preparat i sitt naturliga tillstånd. Men, det är dock ett beprövat, inte bara av mig, sätt att rengöra en rakborste som består av ... hår.

Beklagara att du höll på att lära dig något. Stå inte ivägen för andra som är mottagliga och vill lära sig.
Citera
2014-09-28, 12:39
Medlem
Citat:
Det är helt upp till dig vad du använder, eller inte använder. Jag vet att djuren i fråga inte använder dessa preparat i sitt naturliga tillstånd. Men, det är dock ett beprövat, inte bara av mig, sätt att rengöra en rakborste som består av ... hår.

Beklagara att du höll på att lära dig något. Stå inte ivägen för andra som är mottagliga och vill lära sig.

Ursäkta? Inte för att vara som så, men det tenderar att finnas en hel del som är väldigt restriktiva till att använda schampo och balsam till sina borstar då de påstått/ansett att det faktiskt haft negativ effekt på topparna på borstarna och möjligheten att hålla kvar vatten i borsten. Med borstar som kan kosta allt från flera hundra upp till tusentalskronor så skulle jag personligen inte använda schampo och balsam. Att det sedan finns personer som gör det, ja det får stå för de personerna men jag avråder ifrån det då jag inte ser några fördelar över att helt enkelt låta stå i vinäger kortare perioder, skölja och sedan använda som vanligt. Eller för den delen borax.

Går det att använda schampo och balsam? Förmodligen, jag har sett rekommendationer för det, men jag har även sett motsatsen där det definitivt avråtts från då det påstås kunna ha negativa effekter på borsten. Men konsensus kanske har ändrat sedan jag var som mest påläst? För tidigare avråddes det i allmänhet från att använda schampo och balsam. Har jag själv testat? Nej. Ser inte direkt heller behovet av det, ser inte nyttan det skulle göra jämfört med vinäger/borax när det väl behövs.
Citera
2014-09-28, 13:11
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursäkta? Inte för att vara som så, men det tenderar att finnas en hel del som är väldigt restriktiva till att använda schampo och balsam till sina borstar då de påstått/ansett att det faktiskt haft negativ effekt på topparna på borstarna och möjligheten att hålla kvar vatten i borsten. Med borstar som kan kosta allt från flera hundra upp till tusentalskronor så skulle jag personligen inte använda schampo och balsam. Att det sedan finns personer som gör det, ja det får stå för de personerna men jag avråder ifrån det då jag inte ser några fördelar över att helt enkelt låta stå i vinäger kortare perioder, skölja och sedan använda som vanligt. Eller för den delen borax.

Går det att använda schampo och balsam? Förmodligen, jag har sett rekommendationer för det, men jag har även sett motsatsen där det definitivt avråtts från då det påstås kunna ha negativa effekter på borsten. Men konsensus kanske har ändrat sedan jag var som mest påläst? För tidigare avråddes det i allmänhet från att använda schampo och balsam. Har jag själv testat? Nej. Ser inte direkt heller behovet av det, ser inte nyttan det skulle göra jämfört med vinäger/borax när det väl behövs.
Japp, du har alltid varit bra på att ge faktabaserade råd till andra. Den enda negativa effekt du får på topparna är slitaget när du använder borsten. Dock osäker på om det är så kraftigt att valfri besserwisser kan notera skillnaden på 7-8 år. Hur anser du själv att kemikalierna som finns i raktvål, schampoo, balsam på ett skadligt sätt påverkar det hår som finns i en rakborste?

Det enda man med all sälkerhet ska undvika är kemikalier som löser upp limmet som håller fast borsten. Har man otur så kan även hett vatten på limmet att släppa.
Citera
2014-09-28, 13:58
Medlem
Citat:
Japp, du har alltid varit bra på att ge faktabaserade råd till andra. Den enda negativa effekt du får på topparna är slitaget när du använder borsten. Dock osäker på om det är så kraftigt att valfri besserwisser kan notera skillnaden på 7-8 år. Hur anser du själv att kemikalierna som finns i raktvål, schampoo, balsam på ett skadligt sätt påverkar det hår som finns i en rakborste?

Det enda man med all sälkerhet ska undvika är kemikalier som löser upp limmet som håller fast borsten. Har man otur så kan även hett vatten på limmet att släppa.

Alltför hett vatten är definitivt något man ska undvika, men så länge man kan hantera vattnet med händerna och inte bränner sig så ska det inte vara något problem (reservationer för personer som har udda smärttröskel när det gäller värme ;-)). Likaså lösningsmedel som skulle kunna lösa upp kemikalier.

Men som med mycket annat, tveksamt om det är en mätbar och konkret skillnad med schampo/balsam, eller det som sagt endast är folk som tror sig att det är en märkbar skillnad. Tenderar att vara väldigt mycket tycke och smak om olika sak, precis som att skillnader mellan blad ofta överdrivs (det finns ju dock märkbara skillnader, men det är inte fullt så stor skillnad som många vill påskina). Så även om jag inte ser någon nytta, eller snarare nytta i förhållande till risk, så är väl frågan om det är skadligt eller ej. Kanske är större risk att man tappar borsten i golvet och den går sönder än att balsam/schampo skulle döda borsten. Ingen aning.
Citera
2014-09-28, 14:36
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Alltför hett vatten är definitivt något man ska undvika, men så länge man kan hantera vattnet med händerna och inte bränner sig så ska det inte vara något problem (reservationer för personer som har udda smärttröskel när det gäller värme ;-)). Likaså lösningsmedel som skulle kunna lösa upp kemikalier.

Men som med mycket annat, tveksamt om det är en mätbar och konkret skillnad med schampo/balsam, eller det som sagt endast är folk som tror sig att det är en märkbar skillnad. Tenderar att vara väldigt mycket tycke och smak om olika sak, precis som att skillnader mellan blad ofta överdrivs (det finns ju dock märkbara skillnader, men det är inte fullt så stor skillnad som många vill påskina). Så även om jag inte ser någon nytta, eller snarare nytta i förhållande till risk, så är väl frågan om det är skadligt eller ej. Kanske är större risk att man tappar borsten i golvet och den går sönder än att balsam/schampo skulle döda borsten. Ingen aning.
Jo, det finns ju det extrema klippet med tysken som snabbrakar sig med kniv. Jag grät nästan när han tog upp borsten ur en kastrull som stod på spisen, garanterat inte kallvaten, löddrade upp ett gediget skum och typ 12 drag senare med kniven var renrakad.

Men blad finns det mer fakta om än borstar. Det finns de som gjort ett antal skärtester och fotograferat ett antal blad med mikroskåp både före och efter, samt mätt upp dom. Tror det var en av dom som var så ambitiös att han t o m fotograferade sina skäggstrån för att jämföra några blad. Men framför allt för att visa skillnaden mellan klassisk rakning, modernt trams och framför allt, den extremt elaka rakapparaten.

Kanske ska tilägga att eftersom hår och hud varierar hos olika människor så blir det väldigt individuellt. Så man BÖR ta sig tid att testa olika kombinationer med blad och hyvel.
Försökte få till en "pass-on" här på FB förut, vilket fungerar på många större forum och produkter. Men det hela resulterade i en avstängning
Senast redigerad av Glappkontakt 2014-09-28 kl. 14:45.
Citera
2014-09-28, 15:44
Medlem
Glappkontakts avatar
Bara för skojs skull. Såhär ser ett skäggstrå ut om man har rakat sig med rakhyvel vs rakapparat.
http://i.imgur.com/fkkn3.png
Citera
2014-09-29, 00:29
Medlem
Citat:
Bara för skojs skull. Såhär ser ett skäggstrå ut om man har rakat sig med rakhyvel vs rakapparat.
http://i.imgur.com/fkkn3.png
Vilken är rakhyvel? Vänster?
Citera
2014-09-29, 00:38
Medlem
Glappkontakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweFree1
Vilken är rakhyvel? Vänster?
Det är helt korrekt uppfattat. Hyvel till vänster och det avslitna hårstrået till höger är apparat. Framgick inte vilken hyvel och maskin dom har använt.
Citera
2014-09-29, 17:13
Medlem
Tyrolerhatts avatar
Börjar bli lagom less på att bloda ner hela ansiktet med mina orangea engångshyvlar som jag köper i storpack på Ica.

Har kört på dom sen jag fick moppefjun under läppen men det går inte längre...

Likaså brukar jag aldrig smörja in utan bara blaska på iskallt vatten. Svider och blöder i 30 min sen är det lugnt.

Vad rekommenderar ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in