Citat:
Ursprungligen postat av Smerdyakov
Det blev ju inte precis nåt lödder av krämen, men däremot väldigt bra glid. Men jag har hört att för skummigt inte ens är bra på grund av luftbubblorna. Däremot så hade krämen nästan torkat in innan jag var klar.
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Poängen med en rakkräm är att du ska göra ett lödder av den, det är alltså inte tänkt att du ska smeta på den direkt på huden och raka.
Tanken med att bygga upp ett raklödder är att detta bär vätska. Det är här borsten kommer in. En hyfsad borste "håller" i sig vatten bra. Med borsten vispar man upp ett bra lödder som då innehåller mycket fukt och fukten mjukar upp skäggstråna samtidigt som det blir bra glid mot huden. För att ytterligare underlätta kan jag varmt rekommendera att använda rakolja.
Detta sagt om "fuktbärande" rakkräm. Men det finns faktiskt utmärkta alternativ. Jag använder nästan alltid Razorantium från Lush (lush.se). Krämen används utan vatten ock funkar fantastiskt.
Slutligen, att avsluta rakproceduren med en bra after shave-kräm/balm tycker jag absolut man ska kosta på sig. Inte bara luktar det gott, krämen mjukar också upp och kan t.o.m. förhindra rodnad och fula plitor.