2010-10-08, 14:39
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av side
Jag har funderat på att köpa en Merkur 34C dubbelbladshyvel (Safety razor) eller en Merkur vinklad rakhyvel (Slant Bar) vad tycker ni?

Jag är inte helt säker men tror den översta borde vara bra. Jag har ju tunnt skägg som det är nu och vill kunna trimma kanterna på ett bra sätt. Den vinklade ska ju raka närmanre men var lite "farligare"

Om du är ovan skulle jag rekommendera en 34C, en perfekt hyvel att börja med. Den vinklade kräver stor försiktighet och noggrann förberedelse, inget att raka sig med om du har bråttom iväg på morgonen.

Så köp en 34C, du lär bli supernöjd. Känslan och tyngden i den hyveln är fantastisk om man är van vid engångshyvlar och Gilletteskräp. Komplettera gärna med en rakborste av hög kvalitet, den gör faktiskt halva jobbet.
Citera
2010-10-13, 14:23
Medlem
raketpajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guybrush
... Kom tyvärr på försent att jag skulle ha köpt blad i samma veva, vilket jag nu är utan. Blir jag tvungen att beställa dessa över nätet också eller finns det att köpa i butik?

När vi ändå är inne på ämnet så får ni gärna tipsa om de rakblad ni tycker fungerar bäst.

Du kan köpa rakblad på NKs Manlig depå.

Kan f.ö. berätta att jag testar Wilkonson Swords rakblad (safety razor-blad alltså). Inte alls så dumma.
Citera
2010-10-13, 17:35
Medlem
Smerdyakovs avatar
Beställde en Merkur 34C för någon dag sedan eftersom alla talar så varmt om den. Ska bli kul att prova och se skillnaden mot Gilette!
Citera
2010-10-13, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smerdyakov
Beställde en Merkur 34C för någon dag sedan eftersom alla talar så varmt om den. Ska bli kul att prova och se skillnaden mot Gilette!

Förmodligen en onödig fråga, men du beställde väl även en tvål/rakkräm samt borste? En stor del av skillnaden ligger i att använda riktiga produkter istället för burkvarianten.
Citera
2010-10-13, 22:31
Medlem
Smerdyakovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Förmodligen en onödig fråga, men du beställde väl även en tvål/rakkräm samt borste? En stor del av skillnaden ligger i att använda riktiga produkter istället för burkvarianten.
Jodå köpte Truefitt & Hill Shaving Cream, dock ingen borste. Tycker du att borste är essentiellt? Har klarat mig med Gillette och billigt lödder tills nu så jag tror att bara en Merkurhyvel och lite dyrare kräm kommer göra stor skillnad, även utan borste. Tar lite i taget, har inte hur många hundralappar som helst att slänga ut på att få en lite mysigare rakning.
Citera
2010-10-15, 18:42
Medlem
raketpajs avatar
Citat:
Jodå köpte Truefitt & Hill Shaving Cream, dock ingen borste. Tycker du att borste är essentiellt? Har klarat mig med Gillette och billigt lödder tills nu så jag tror att bara en Merkurhyvel och lite dyrare kräm kommer göra stor skillnad, även utan borste. Tar lite i taget, har inte hur många hundralappar som helst att slänga ut på att få en lite mysigare rakning.
Tycker du det går bra utan borste behöver du naturligtvis inte köpa någon. Men upplever du rakrelaterade besvär, som sveda, skärsår eller inåtväxande skäggstrån, då kan det vara läge att testa med borste. Jag vet inte om det är nödvändigt att köpa någon av de mest exklusiva borstarna. Men köp iaf en bagder-borste, absolut INTE syntet.
Citera
2010-10-15, 18:46
Medlem
RealMadrid852s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Säger bara en sak:
Wilkinson Sword Quattro Titanium!

Där har ni en hyvel som slår allt jag tidigare provat. Mina skäggstrån påminner mer om borst, men med denna hyvel så är det som att trycka en varm kniv genom smör.

Fick hem hyveln i Fredags och den är verkligen minst så lika bra som det sägs i reklamen.Slår gilette med hästlängder. Har tidigare använt Gilette, men detta är så mycket bättre!
Vilken gilette använde du innan?
Citera
2010-10-15, 21:13
Medlem
Smerdyakovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raketpaj
Tycker du det går bra utan borste behöver du naturligtvis inte köpa någon. Men upplever du rakrelaterade besvär, som sveda, skärsår eller inåtväxande skäggstrån, då kan det vara läge att testa med borste. Jag vet inte om det är nödvändigt att köpa någon av de mest exklusiva borstarna. Men köp iaf en bagder-borste, absolut INTE syntet.
Rakade mig första gången idag med merkuren, gick från typ 1cm helskägg till finfint rakat, trimmade med rakapparat först. Det blev ju inte precis nåt lödder av krämen, men däremot väldigt bra glid. Men jag har hört att för skummigt inte ens är bra på grund av luftbubblorna. Däremot så hade krämen nästan torkat in innan jag var klar. Men annars gick det skitbra - man behövde inte alls kämpa lika mycket som med en Gillette - förutom att jag skar mig lite vid adamsäpplet på grund av att jag inte lärt mig vinklingen riktigt än. Men jag är helnöjd med mitt inköp! Ska kanske köpa en billig badgerborste och en after shave balm i samma "lukt" ändå, lite kanske man ska njuta ändå.
Citera
2010-10-15, 21:14
Medlem
Andre93s avatar
Jag använder Gilette Fusion och den har inget som jag skulle vilja klaga på, bra hyvel till överkomligt pris.
Citera
2010-10-16, 00:03
Medlem
Citat:
Rakade mig första gången idag med merkuren, gick från typ 1cm helskägg till finfint rakat, trimmade med rakapparat först. Det blev ju inte precis nåt lödder av krämen, men däremot väldigt bra glid. Men jag har hört att för skummigt inte ens är bra på grund av luftbubblorna. Däremot så hade krämen nästan torkat in innan jag var klar. Men annars gick det skitbra - man behövde inte alls kämpa lika mycket som med en Gillette - förutom att jag skar mig lite vid adamsäpplet på grund av att jag inte lärt mig vinklingen riktigt än. Men jag är helnöjd med mitt inköp! Ska kanske köpa en billig badgerborste och en after shave balm i samma "lukt" ändå, lite kanske man ska njuta ändå.

Poängen med en rakkräm är att du ska göra ett lödder av den, det är alltså inte tänkt att du ska smeta på den direkt på huden och raka. Det du säger med bubblor stämmer absolut, om man löddrar för mycket och har för lite kräm får du visserligen ett jättefint skum men det är värdelöst att raka sig med.

Och slutligen, om du inte kollat på Mantic59s videor på YouTube råder jag dig att göra det för nybörjartips.
Citera
2010-10-16, 00:33
Medlem
raketpajs avatar
Citat:
Det blev ju inte precis nåt lödder av krämen, men däremot väldigt bra glid. Men jag har hört att för skummigt inte ens är bra på grund av luftbubblorna. Däremot så hade krämen nästan torkat in innan jag var klar.
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Poängen med en rakkräm är att du ska göra ett lödder av den, det är alltså inte tänkt att du ska smeta på den direkt på huden och raka.
Tanken med att bygga upp ett raklödder är att detta bär vätska. Det är här borsten kommer in. En hyfsad borste "håller" i sig vatten bra. Med borsten vispar man upp ett bra lödder som då innehåller mycket fukt och fukten mjukar upp skäggstråna samtidigt som det blir bra glid mot huden. För att ytterligare underlätta kan jag varmt rekommendera att använda rakolja.

Detta sagt om "fuktbärande" rakkräm. Men det finns faktiskt utmärkta alternativ. Jag använder nästan alltid Razorantium från Lush (lush.se). Krämen används utan vatten ock funkar fantastiskt.

Slutligen, att avsluta rakproceduren med en bra after shave-kräm/balm tycker jag absolut man ska kosta på sig. Inte bara luktar det gott, krämen mjukar också upp och kan t.o.m. förhindra rodnad och fula plitor.
Citera
2010-10-16, 15:24
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealMadrid852
Vilken gilette använde du innan?
Har använt Excel,M3.Mach 3 och fusion
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto