Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-11-17, 23:38
  #2377
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadinGoodout
Gilette - the best a man can get
Absolut INTE. Dålig kvalitet till hutlösa priser. Satsa på t ex japansk eller tysk kvalitet istället.
Citera
2015-11-18, 11:55
  #2378
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nudas.veritas
Tjena

Nån som har tips på bästa engångshyvlarna?
Måste rakas dagligen, och undrar om det finns något lindrigare än bic?
Varför just engångshyvlar?

Har läst den här tråden från sida ett och det enda som jag har sett angående engångshyvlar är att det allt som oftast resulterar i blodbad och smärta.
Citera
2015-11-18, 17:50
  #2379
Avstängd
konstapels avatar
...
__________________
Senast redigerad av konstapel 2015-11-18 kl. 17:52.
Citera
2015-11-18, 18:18
  #2380
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
...
Va?!
Citera
2015-11-23, 23:45
  #2381
Medlem
Shawn92s avatar
Lånar tråden här en snabbis.

Har använt mig av mach3-turbo-somethingsomething ett tag nu och då har snabb skäggtillväxt rakar jag mig ca 2-3 ggr i veckan. Det som stör mig är att rakbladen förlorar sin "lena effekt", dvs. det blåa "gummit" (vet inte vad det är egentligen) på övre delen av rakbladet, redan efter 1,5 veckor. Det suger. Det gör fan ont att raka sig inne på den 2-3:e veckan. Inte billiga är de heller, 200-300 kr per pack och det är för 4 st.

Såhär ser den ut efter knappt 2 veckors användning:

http://imgur.com/ZmmK8DS

Misstänker att det är en kombination av dålig rak-teknik från min sida samt rakblad som bör bytas.
jag rakar mig oftast efter duschen, om inte så tvättar jag ansiktet med varmt vatten och sedan på med krämen. Under själva rakningen så spolar jag rakbladen under varmt vatten ca 4-5 ggr. Är det kanske detta som förstör det?

Uppskattar ifall någon kunnig kan upplysa mig!
Citera
2015-11-24, 00:10
  #2382
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Lånar tråden här en snabbis.

Har använt mig av mach3-turbo-somethingsomething ett tag nu och då har snabb skäggtillväxt rakar jag mig ca 2-3 ggr i veckan. Det som stör mig är att rakbladen förlorar sin "lena effekt", dvs. det blåa "gummit" (vet inte vad det är egentligen) på övre delen av rakbladet, redan efter 1,5 veckor. Det suger. Det gör fan ont att raka sig inne på den 2-3:e veckan. Inte billiga är de heller, 200-300 kr per pack och det är för 4 st.

Såhär ser den ut efter knappt 2 veckors användning:

http://imgur.com/ZmmK8DS

Misstänker att det är en kombination av dålig rak-teknik från min sida samt rakblad som bör bytas.
jag rakar mig oftast efter duschen, om inte så tvättar jag ansiktet med varmt vatten och sedan på med krämen. Under själva rakningen så spolar jag rakbladen under varmt vatten ca 4-5 ggr. Är det kanske detta som förstör det?

Uppskattar ifall någon kunnig kan upplysa mig!
Vad får dig att tro att rakbladen skulle hålla längre än så?

Lite annat du kan tänka på om du upplever att det river och rycker när du rakar dig är att ansiktet/skäggstråna bör vara ordentligt fuktat i flera minuter innan du rakar dig.
Citera
2015-11-24, 10:09
  #2383
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Vad får dig att tro att rakbladen skulle hålla längre än så?

Lite annat du kan tänka på om du upplever att det river och rycker när du rakar dig är att ansiktet/skäggstråna bör vara ordentligt fuktat i flera minuter innan du rakar dig.

I see.

Så ordentlig varm dusch innan alternativt fukta ansiktet ordentligt. yes?
Citera
2015-11-24, 10:51
  #2384
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
I see.

Så ordentlig varm dusch innan alternativt fukta ansiktet ordentligt. yes?

Yes samt en bra ansiktstvål. Obligatoriskt innan rakning för en smärtfri upplevelse och mindre risk för rakfinnar. Jag använder Kiehls facial fuel energizing face wash då den är dryg och uppfriskande på morgonen, men det går lika bra med en ansiktstvätt från Nivea.
__________________
Senast redigerad av mrtowlie 2015-11-24 kl. 11:02.
Citera
2015-11-24, 19:00
  #2385
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Yes samt en bra ansiktstvål. Obligatoriskt innan rakning för en smärtfri upplevelse och mindre risk för rakfinnar. Jag använder Kiehls facial fuel energizing face wash då den är dryg och uppfriskande på morgonen, men det går lika bra med en ansiktstvätt från Nivea.

Så bara att applicera ansiktstvålen efter att fuktat ansiktet, vänta några min och sedan rakgel på det och börja raka
Citera
2015-11-24, 19:57
  #2386
Medlem
towbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Så bara att applicera ansiktstvålen efter att fuktat ansiktet, vänta några min och sedan rakgel på det och börja raka
Om tvålen kan ligga på utan att torka in så låter det som en vettig idé. Jag brukar köra våt handduk om jag inte duschat som jag blöter om under kranen på varmaste så fort den svalnat. Tycker det är ganska effektivt om man inte orkar stå och dutta med vatten i två - tre minuter

Din rakhyvel såg rätt smutsig ut förresten, fattar inte hur du lyckas med det Men se till att skölja bladen ordentligt efter rakning, om det ligger massa intorkade tvålrester kvar tror jag inte att det underlättar. Jag vet att det finns såna där rengöringsmanicker till gillette-hyvlar som ska öka hållbarheten, låter väl vettigt men kan inte säga om det funkar bra eller inte.
Citera
2015-11-24, 22:30
  #2387
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Så bara att applicera ansiktstvålen efter att fuktat ansiktet, vänta några min och sedan rakgel på det och börja raka

Nej du tvättar o sköljer fejset med ansiktstvålen..sen påbörjar du rakningsprocessen.
Citera
2015-11-24, 23:17
  #2388
Medlem
Shawn92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Om tvålen kan ligga på utan att torka in så låter det som en vettig idé. Jag brukar köra våt handduk om jag inte duschat som jag blöter om under kranen på varmaste så fort den svalnat. Tycker det är ganska effektivt om man inte orkar stå och dutta med vatten i två - tre minuter

Din rakhyvel såg rätt smutsig ut förresten, fattar inte hur du lyckas med det Men se till att skölja bladen ordentligt efter rakning, om det ligger massa intorkade tvålrester kvar tror jag inte att det underlättar. Jag vet att det finns såna där rengöringsmanicker till gillette-hyvlar som ska öka hållbarheten, låter väl vettigt men kan inte säga om det funkar bra eller inte.

Vet inte heller hur jag egentligen lyckas. som sagt, har man skägg som växer snabbt, då kan det balla ur. Jag tvättar den alltid ordentlig men kan inte få bort de där hår-resterna liksom
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback