• 1
  • 2
2019-03-09, 19:01
Medlem
P den hr sidan str det vad medicinen gr eller r till fr: https://www.healthline.com/health/de...#drug-features

depression - Sertraline och Escitalopram
generalized anxiety disorder - Escitalopram
obsessive compulsive disorder (OCD) - Sertraline
panic disorder - Sertraline
post-traumatic stress disorder (PTSD) - Sertraline
social anxiety disorder - Sertraline
premenstrual dysphoric disorder (PMDD) - Sertraline

Klicka p lnken s frstr ni vad jag skrev ovan.

Bda medicinerna hjer serotoninnivn till hjrnan. Varfr gr Sertralin s mycket mer jmfrt med Escitalopram?

Har Escitalopram frre bieffekter d den r mildare, eller gr mindre? Jag har autism, s har lite OCD. Hur ska man vlja en? Jag har "generalized anxiety disorder" ocks. Kommer inte sertraline hjlpa mot det?

r lnken dlig?
Citera
2019-03-09, 19:36
Medlem
Port-charlottes avatar
Har haft bda , escitalopramen r stret vassare ver lag
Citera
2019-03-09, 19:47
Medlem
Jag tycker tabellen ger en skev bild. Det r s individuellt hur man reagerar p SSRI-preparat.

Varfr skulle escitalopram vara mildare? Fr att den enligt lnken anvnds mot frre sjukdomar/besvr? Enligt samma klla anges ju sertralin ha frre knda biverkningar (skiljer sig bara p 1 av 25 punkter s det r vl i och fr sig frsumbart).

Enligt min sikt r det bara din lkare som kan avgra. Ingenting motsger heller att lkaren rekommenderar att prova den ena frst. Fungerar inte den, eller om den ger obehagliga bieffekter, s provar man den andra. Eller ngon av de andra lkemedlen inom samma grupp.

Var bara beredd p att man precis i brjan av behandlingen kan m smre n innan. Det brukar lkare upplysa om. Lycka till!
Citera
2019-03-09, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
P den hr sidan str det vad medicinen gr eller r till fr: https://www.healthline.com/health/de...#drug-features

depression - Sertraline och Escitalopram
generalized anxiety disorder - Escitalopram
obsessive compulsive disorder (OCD) - Sertraline
panic disorder - Sertraline
post-traumatic stress disorder (PTSD) - Sertraline
social anxiety disorder - Sertraline
premenstrual dysphoric disorder (PMDD) - Sertraline

Klicka p lnken s frstr ni vad jag skrev ovan.

Bda medicinerna hjer serotoninnivn till hjrnan. Varfr gr Sertralin s mycket mer jmfrt med Escitalopram?

Har Escitalopram frre bieffekter d den r mildare, eller gr mindre? Jag har autism, s har lite OCD. Hur ska man vlja en? Jag har "generalized anxiety disorder" ocks. Kommer inte sertraline hjlpa mot det?

r lnken dlig?

Olika mediciner bestr ju av olika mnen som alla r verksamma p sitt stt. Till exempel r Escitalopram mer precis nr det gller att hja serotonin och en av anledningarna till att den har mindre biverkningar och ska I praktiken ven ge effekt snabbare medans Sertralin slr lite bredare och pverkar ven noradrelanin och dopamin.

Sen r den inte godknd fr sociax anxiety disorder utav FDA, inte fr att den inte funkar mot det utan fr att tillverkaren inte har bekostat en sn studie.
Citera
2019-03-09, 20:24
Medlem
Asklords avatar
Tekniskt stt s normaliserar dom nivn av serotonin

Angende sertralin vs ecitalopram s r det fel att vara s selektiv i behandlingsvalet. Idiotisk lista
Citera
2019-03-09, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Tekniskt stt s normaliserar dom nivn av serotonin

Angende sertralin vs ecitalopram s r det fel att vara s selektiv i behandlingsvalet. Idiotisk lista

De listar behandlingar de r godknda fr utav FDA
Citera
2019-03-09, 21:04
Medlem
Jag r trtt p psykiatrin. Dom vet inget. Dom frgar bara vilka mediciner jag vill ha, och jag vet inte vad som finns fr mig. Mina sensoriska problem r fr stora fr att jag ska fungera. r SSRI medicinen fr det? Har ocks lite ocd, ngest, och ibland deppig.

Har en diagnos om autism, s dom bryr sig inte om mig. Har testat samtalsterapi, och den funkade inte fr mig.

Min morsa har Escitalopram. Antingen tar jag hennes ikvll, eller om sertraline r bttre kan jag frga om det p mndag. Orkar inte vnta ngot mer. Det blir inte bttre. Om ngot har det blivit smre fr mig med lder.

Ni fr avgra vilken jag ska ta. r sertraline bttre fr folk med autism? Ngon som vet om forskningen?

Citat:
Ursprungligen postat av Port-charlotte
Har haft bda , escitalopramen r stret vassare ver lag

Varfr sluta du med dom?
Citera
2019-03-09, 21:31
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Jag r trtt p psykiatrin. Dom vet inget. Dom frgar bara vilka mediciner jag vill ha, och jag vet inte vad som finns fr mig. Mina sensoriska problem r fr stora fr att jag ska fungera. r SSRI medicinen fr det? Har ocks lite ocd, ngest, och ibland deppig.

Har en diagnos om autism, s dom bryr sig inte om mig. Har testat samtalsterapi, och den funkade inte fr mig.

Min morsa har Escitalopram. Antingen tar jag hennes ikvll, eller om sertraline r bttre kan jag frga om det p mndag. Orkar inte vnta ngot mer. Det blir inte bttre. Om ngot har det blivit smre fr mig med lder.

Ni fr avgra vilken jag ska ta. r sertraline bttre fr folk med autism? Ngon som vet om forskningen?

Varfr sluta du med dom?

ter escitalopram fortfarande, ftt fr mig att den funkar bttre p mig. Ls lite reviews p drugs.com om lexapro ,,str mycket om vad folk tycker om den,den verkar funka fr mnga med ngest.
Lycka till och tnk p att det kan ta upp till ett par mnader med smre mende innan skiten funkar ❤️
Citera
2019-03-09, 21:38
Medlem
Citat:

Varfr sluta du med dom?
Vldigt individuellt. Tror inte att autism skall tas i beaktande nr det kommer till val av antidepressiva. Prva sertralin frst, dock. Bde escitalopram och sertralin har visat sig vara utmrkta preparat nr det kommer till depressioner. Sertralin kan vara ngot potentare, dock. Tror att den pverkar dopamin, noradrenalin och serotonin mer n escitalopram, ven om den bara r klassad som ett SSRI-preparat. Fluoxetin kan vara intressant att kolla p ocks.
Sjlv s slutade jag med escitalopram efter ett par mnader, d den alls inte hjlpte och bara gav mig en massa biverkningar.
Citera
2019-03-09, 21:49
Medlem
Citat:

Man brukar f brja med Sertralin s kan vara tips till dig ocks
Citera
2019-03-10, 04:34
Medlem
Zyclone-Bs avatar
r Escitalopram vidareutveckling av Citalopram?
Citera
2019-03-10, 11:02
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyclone-B
r Escitalopram vidareutveckling av Citalopram?

Helt rtt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in