2019-03-09, 19:01
Medlem
På den här sidan står det vad medicinen gör eller är till för: https://www.healthline.com/health/depression/lexapro-vs-zoloft#drug-features

depression - Sertraline och Escitalopram
generalized anxiety disorder - Escitalopram
obsessive compulsive disorder (OCD) - Sertraline
panic disorder - Sertraline
post-traumatic stress disorder (PTSD) - Sertraline
social anxiety disorder - Sertraline
premenstrual dysphoric disorder (PMDD) - Sertraline

Klicka på länken så förstår ni vad jag skrev ovan.

Båda medicinerna höjer serotoninnivån till hjärnan. Varför gör Sertralin så mycket mer jämfört med Escitalopram?

Har Escitalopram färre bieffekter då den är mildare, eller gör mindre? Jag har autism, så har lite OCD. Hur ska man välja en? Jag har "generalized anxiety disorder" också. Kommer inte sertraline hjälpa mot det?

Är länken dålig?
Citera
2019-03-09, 19:36
Medlem
Port-charlottes avatar
Har haft båda , escitalopramen är strået vassare över lag
Citera
2019-03-09, 19:47
Medlem
Jag tycker tabellen ger en skev bild. Det är så individuellt hur man reagerar på SSRI-preparat.

Varför skulle escitalopram vara mildare? För att den enligt länken används mot färre sjukdomar/besvär? Enligt samma källa anges ju sertralin ha färre kända biverkningar (skiljer sig bara på 1 av 25 punkter så det är väl i och för sig försumbart).

Enligt min åsikt är det bara din läkare som kan avgöra. Ingenting motsäger heller att läkaren rekommenderar att prova den ena först. Fungerar inte den, eller om den ger obehagliga bieffekter, så provar man den andra. Eller någon av de andra läkemedlen inom samma grupp.

Var bara beredd på att man precis i början av behandlingen kan må sämre än innan. Det brukar läkare upplysa om. Lycka till!
Citera
2019-03-09, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gameday
På den här sidan står det vad medicinen gör eller är till för: https://www.healthline.com/health/depression/lexapro-vs-zoloft#drug-features

depression - Sertraline och Escitalopram
generalized anxiety disorder - Escitalopram
obsessive compulsive disorder (OCD) - Sertraline
panic disorder - Sertraline
post-traumatic stress disorder (PTSD) - Sertraline
social anxiety disorder - Sertraline
premenstrual dysphoric disorder (PMDD) - Sertraline

Klicka på länken så förstår ni vad jag skrev ovan.

Båda medicinerna höjer serotoninnivån till hjärnan. Varför gör Sertralin så mycket mer jämfört med Escitalopram?

Har Escitalopram färre bieffekter då den är mildare, eller gör mindre? Jag har autism, så har lite OCD. Hur ska man välja en? Jag har "generalized anxiety disorder" också. Kommer inte sertraline hjälpa mot det?

Är länken dålig?

Olika mediciner består ju av olika ämnen som alla är verksamma på sitt sätt. Till exempel är Escitalopram mer precis när det gäller att höja serotonin och en av anledningarna till att den har mindre biverkningar och ska I praktiken även ge effekt snabbare medans Sertralin slår lite bredare och påverkar även noradrelanin och dopamin.

Sen är den inte godkänd för sociax anxiety disorder utav FDA, inte för att den inte funkar mot det utan för att tillverkaren inte har bekostat en sån studie.
Citera
2019-03-09, 20:24
Medlem
Asklords avatar
Tekniskt sätt så normaliserar dom nivån av serotonin

Angående sertralin vs ecitalopram så är det fel att vara så selektiv i behandlingsvalet. Idiotisk lista
Citera
2019-03-09, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
Tekniskt sätt så normaliserar dom nivån av serotonin

Angående sertralin vs ecitalopram så är det fel att vara så selektiv i behandlingsvalet. Idiotisk lista

De listar behandlingar de är godkända för utav FDA
Citera
2019-03-09, 21:04
Medlem
Jag är trött på psykiatrin. Dom vet inget. Dom frågar bara vilka mediciner jag vill ha, och jag vet inte vad som finns för mig. Mina sensoriska problem är för stora för att jag ska fungera. Är SSRI medicinen för det? Har också lite ocd, ångest, och ibland deppig.

Har en diagnos om autism, så dom bryr sig inte om mig. Har testat samtalsterapi, och den funkade inte för mig.

Min morsa har Escitalopram. Antingen tar jag hennes ikväll, eller om sertraline är bättre kan jag fråga om det på måndag. Orkar inte vänta något mer. Det blir inte bättre. Om något har det blivit sämre för mig med ålder.

Ni får avgöra vilken jag ska ta. Är sertraline bättre för folk med autism? Någon som vet om forskningen?

Citat:
Ursprungligen postat av Port-charlotte
Har haft båda , escitalopramen är strået vassare över lag

Varför sluta du med dom?
Citera
2019-03-09, 21:31
Medlem
Port-charlottes avatar
Citat:
Jag är trött på psykiatrin. Dom vet inget. Dom frågar bara vilka mediciner jag vill ha, och jag vet inte vad som finns för mig. Mina sensoriska problem är för stora för att jag ska fungera. Är SSRI medicinen för det? Har också lite ocd, ångest, och ibland deppig.

Har en diagnos om autism, så dom bryr sig inte om mig. Har testat samtalsterapi, och den funkade inte för mig.

Min morsa har Escitalopram. Antingen tar jag hennes ikväll, eller om sertraline är bättre kan jag fråga om det på måndag. Orkar inte vänta något mer. Det blir inte bättre. Om något har det blivit sämre för mig med ålder.

Ni får avgöra vilken jag ska ta. Är sertraline bättre för folk med autism? Någon som vet om forskningen?

Varför sluta du med dom?

Äter escitalopram fortfarande, fått för mig att den funkar bättre på mig. Läs lite reviews på drugs.com om lexapro ,,står mycket om vad folk tycker om den,den verkar funka för många med ångest.
Lycka till och tänk på att det kan ta upp till ett par månader med sämre mående innan skiten funkar ❤️
Citera
2019-03-09, 21:38
Medlem
Citat:

Varför sluta du med dom?
Väldigt individuellt. Tror inte att autism skall tas i beaktande när det kommer till val av antidepressiva. Pröva sertralin först, dock. Både escitalopram och sertralin har visat sig vara utmärkta preparat när det kommer till depressioner. Sertralin kan vara något potentare, dock. Tror att den påverkar dopamin, noradrenalin och serotonin mer än escitalopram, även om den bara är klassad som ett SSRI-preparat. Fluoxetin kan vara intressant att kolla på också.
Själv så slutade jag med escitalopram efter ett par månader, då den alls inte hjälpte och bara gav mig en massa biverkningar.
Citera
2019-03-09, 21:49
Medlem
Citat:

Man brukar få börja med Sertralin så kan vara tips till dig också
Citera
2019-03-10, 04:34
Medlem
Zyclone-Bs avatar
Är Escitalopram vidareutveckling av Citalopram?
Citera
2019-03-10, 11:02
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zyclone-B
Är Escitalopram vidareutveckling av Citalopram?

Helt rätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in