2023-12-12, 17:49
Medlem
Tjuren-Ferdinands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren
23 papp netto! 33 papp r brutto....
Sant. Missade skatten p avkastningen. Nevermind then. Brsen it is om jag ngonsin blir rik.
Citera
2023-12-12, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjuren-Ferdinand
Sg att jag har 10 miljoner kronor p banken. Jag stter in detta p ett sparkonto, typ avanza som har runt 4% rnta varje r. D fr jag ut 400 000 kr rligen, vilket motsvarar en mnadsln p 33 papp netto. Det klarar jag mig ltt p

Om det r sinnesro jag frmst r ute efter hr, och om jag r njd med denna summa varje mnad, finns det d ngon anledning till att investera delar av kapitalet p brsen? Har varit inne p en del FIRE-forum, men har inte sett ngon snacka om detta i mina gon uppenbara alternativ. S r det ngot jag missar?

1. Du kan inte rkna med 4 procent rnta fr alltid. Fr bara ngra r sedan fick man inte mycket mer n 0 procent rnta p sparkontot.

2. Om du konsumerar upp hela avkastningen av ditt kapital kommer inflationen successivt grpa ur vrdet av ditt kapital.
Citera
2023-12-13, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Du har ju uppenbarligen ingen verklighetsuppfattning alls nr det kommer till folks ekonomi... Allt under 20 miljoner fattigt? Kom igen fr fan...

Den enda personen hr som inte har verklighetsuppfattning r du.

20 miljoner r ingenting att ha speciellt om man FRTIDSPENSIONERAR sig.

Lt oss sga du frtidspensionerar dig vid 40 rs ldern fr du har just ftt ihop 20 miljoner p banken och du har ingen avkastning fr avkastning r ej garanterat.

S sger vi du lever till 85 rs ldern, det r hela 45 r dom 20 miljoner ska rcka.

Lt oss sga du har dom hr bas utgifterna:

Hyra fr 1:a 5000kr
Mat 3000kr
El & Hemfrskring & Bredband 1000kr
vrigt (Typ kanske g p bio, ut p en restaurang) 1000kr

= 10,000kr/mnaden BLYGT RKNAT, s 1 r r 10,000kr x 12 = 120k.

120k x 45 r = 5,4 miljoner men som sagt det dr var blygt rknat, lgg till andra saker som tandvrd, mer n 1 restaurang besk per mnad, semester varje r, osv, osv, osv s ser du att dom 20 miljonerna ts bort VLDIGT SNABBT.

Visst om man har 4% avkastning per r s fr man 800,000kr/r som man kan leka runt med om man knner fr det.

Men finns en anledning varfr dom flesta inte klarar av detta/kommer aldrig upp i dom hr niverna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in