2019-03-12, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Går man i förtidspension med under 20 miljoner sek är man en riktig fattiglapp. Huruvida man är okej med det är ju subjektivt, jag poängterar det bara för att så få verkar begripa det.

Ska vi dra detta längre är det rent ekonomit inte jättestor skillnad i Sverige att gå i förtidspension med 3 miljoner sek eller med 0 miljoner sek, eftersom du kommer (givet att du inte har tur osv) att leva på existensminimum oavsett. Du kommer ha något mer kontroll med 3 än med 0, men man ska inte överskatta den kontrollen eller hur fånigt liten summa 3 miljoner sek är vad gäller att försörja en livstid på avkastning.

Mindre förvirrade människor siktar inte på att förtidspensionera sig med några fjuttiga miljoner SEK, de siktar då snarare på att vid en sådan punkt sluta arbeta för arbetsgivare och istället driva egna initiativ. Så om man vill kan man ju lära sig av mindre förvirrade människor.
Du har ju uppenbarligen ingen verklighetsuppfattning alls när det kommer till folks ekonomi... Allt under 20 miljoner fattigt? Kom igen för fan...

Citat:
Ursprungligen postat av Expired
Inte riktigt så, snarare att svampplockning ter sig lite meningslöst. Mitt problem är inte att jag saknar initiativförmåga för att hålla mig sysselsatt. Problemet är att en stor del av känslan av att behövas, att vara viktig, kommer från jobbet.

Ja eftersom människan blivit programmerad till att bli en arbetsmyra för att känna att man är värd något men det går att programmera bort den skiten.

Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Vägen till FIRE blir ju till att spara och gneta. Hur kul är det att slita i 30~ år för kunna slappa efter 50? Man har ju ett liv innan Fire inträffar.

Hur kul är det att jobba hela jävla livet tills du dör eller lever sista tiden som alla fattigpensionärer? För mig är det jävligt värt att gneta i 10-20 år för att sen bli fri, men jobba till 65-70 du ..

Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiano
Hade vart underbart om detta funkar men du glömmer att systemet är riggat via inflation/ränta/skatt och svängningar i börs/valuta/råvaru-värden

Enda sättet att uppnå vad du eftersträvar är kriminalitet.

Varför tror du annars det är förbjudet?

Du är ju helt lost.. visst det du nämner gör det svårare men aktier är det bästa inflationsskyddet som finns på lång sikt

Citat:
Ursprungligen postat av lfh
100% av alla som köper en indexfond presterar som index. Om en tiondel eller två i avgift godkänns som inom felmarginalen.

Hoppas du skämtar.. nästan inga som köper index presterar i närheten av lika bra som index, kan du lista ut varför?
Citera
2019-03-12, 07:58
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Hoppas du skämtar.. nästan inga som köper index presterar i närheten av lika bra som index, kan du lista ut varför?

Nja ja. Alltså jag menade såklart köpa index och sen hålla det utan något försök alls på att tajma marknaden.

Det känns så intuitivt självklart för mig att jag glömde bort att majoriteten har svårt att hålla fingrarna ifrån säljknappen.
Citera
2019-03-12, 08:11
Medlem
Conceptions avatar
Jag tycker att FIRE är en jättebra idé och verkligen en motpol till dagens köphets som många upplever, se bara serier som LYXFÄLLAN.

Vad det egentligen handlar om är att byta livsstil, för det gör man verkligen. Man får ge upp vissa saker för att kunna uppnå det men då det handlar om en mental omställning så kommer man förhoppningsvis inte att sakna det.

Själv har jag ett bra jobb, jag trivs med mina arbetskamrater, mina uppgifter och helt klart min lön. Jag behöver aldrig oroa mig ekonomiskt vilket är otroligt skönt. Jag gillar att köpa saker, men bara efter att jag har researchat sakerna ordentligt vilket är halva tjusningen.

Men jag förstår dessa individer med tråkiga jobb som vid månadens slut alltid har slut på pengar. Då måste en omställning och ha ett mål kännas enormt skönt.

Vår familj lever så vi utan problem kan spara en 200-300 000 per år men vi gillar helt enkelt för mycket att ge upp den livsstilen vi har. Vi kan åka på en jorden-runt resa med familjen varje år utan att behöva fundera så mycket på det, vi kan också bygga om/ut huset precis som vi vill när vi vill. Bor i ett väldigt stort hus men trivs väldigt bra med det och vill inte ge upp det. Friheten jag har på min gård väger upp tvånget att arbeta helt klart.

Sedan är jag skeptiskt till att det i framtiden går att leva på börsen. Mest pga jag tror att världen kommer att förändras framöver och börsens ständiga uppgång kommer att avmattas. Det kan inte bara öka, öka hela tiden då jordens resurser inte kommer att räcka till. Då tror jag istället att kompetensen hos individen är viktigare. Och kompetens ger dig större möjligheter till inkomster än vad börsen någonsin kommer att göra.
Citera
2019-03-12, 08:33
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag tycker helt konceptet med att spara och sedan förtidspensionerna sig är lite motsägelsefullt. Lyckas man spara ihop soppas mycket pengar att man kan bli oberoende så tycker man antagligen det är rätt roligt det man gjort (aktier, egenföretagande, etc). Har man slavat för att komma upp i nivån med ett kneg så har man snarare kastat bort halva livet än frigjort andra halvan.

Kan man inte njuta av livet och spara samtidigt så är någonting fel.
Citera
2019-03-12, 09:20
Medlem
TonyBergmans avatar
Verkar finnas många fördomar mot FIRE.
Mitt mål är inte att pensionera mig vid 40 för att leva på burkmat och ta promenader. Farbror fri i all ära men så tråkigt är inte mitt jobb att jag hellre tillbringar min fritid på bibliotek och att baka.
Jag är i 25-28års åldern och investerar ca 8k i månaden just nu. När jag tittar på mina äldre kollegor som gnäller på dålig ekonomi, "har inte råd" brukar jag tänka att när jag är i er ålder kan jag välja va fan jag ska göra.
Drömmen är att vid 45 kunna köra halvtid utan problem.

En sak jag märkt är svenska jantelagen när man pratar sånt här. Folk nästan hånar en när man pratar om sina planer för att köpa sig fritid senare i livet. Folk tror vi lever på knäckebröd.
Jag har vänner som är undersköterskor, lågstadielärare osv som bor i 3-4M villor med bilar för 300k+. Allt högt belånat. Dom lägger 4-5k/månad på enbart räntan. Självklart så har dom noll koll och tar räntan som deras bank erbjuder utan någon förhandling. Jag la några timmar på att forska i räntor inför husköp, sparade 2k/månad på räntekostnader pga det.
Dom har svårt att spara 1000kr/månaden.

Jag äger hus, bil, har flera hobbys kan ändå spara mycket. Men lägger inte pengar på skit. Massa abonnemang, utemat var o varannan dag, senaste telefonerna osv.
Citera
2019-03-12, 09:38
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Du har ju uppenbarligen ingen verklighetsuppfattning alls när det kommer till folks ekonomi... Allt under 20 miljoner fattigt? Kom igen för fan...
Ja, om du tänker pension före 40. Ingen hindrar dig dock från att lägga upp en fattig kalkyl för att slippa jobba.
Citera
2019-03-12, 09:56
Medlem
herrstorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19nml28
Ditt system har fungerat bra för vi har haft en bullmarket i 10 års tid. Min portfölj har gått upp i genomsnitt 20% per år de senaste 10 åren. När vi kommer in i en bearmarket förstår du nog snabbt vitsen med 4%.
Under de senaste 16 åren har vi haft 3 år där avkastning backade, och flera år var avkastning så låg att värdet minskade.
Nu är det inga kridsscenarion men det är verklighet. 4% är en teoretisk trams. Ingen som har som mål att sluta jobbar så länge att kapitalet blir så stor för att man skall luta sig på 4% teorin.
Men.. Jag säger inte att 4% inte fungerar.
Citera
2019-03-12, 10:04
Medlem
För mig handlar det om att välja bort/avstå från saker som egentligen inte betyder så mycket för mig/oss och prioritera sånt som faktiskt betyder mycket för mig/oss. Samt att försöka skaffa lite passiva inkomster.
Citera
2019-03-12, 10:08
Medlem
herrstorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Med reservation för att "rikatillsammans" paret lever som sorkar på nästan inga pengar alls bara för att slippa arbeta!

Under 50-60 k rent i månaden så blir det inte så festligt!

Ska man vara såpass rik att man inte behöver arbeta så ska man ju vara just rik också och inte leva på motsvarande en vårdbiträdeslön!

Du blandar lite saker.
Vårdbiträdeslön eller 50-60k rent.. Vad har det för betydelse? Det viktiga är vad du har för disponibelbelopp efter att alla fasta kostnader är betalda.

Mitt livskvalité påverkas inte av att jag köpet värsta multimedia sätt ich spelar os om dagarna för det är inte mitt intresse. Lika väl som att åka utomlands en gång i månaden (nu bor jag redan i klimat jag gillar) men varför skall jag Skaffa mig utgifter där valutan inte skänker mig glädje.

Så frågan till dig är hur mycket pengar skall man ha kvar efter att alla fasta kostnader är betalda för du skall vara nöjd? Resp vad har du idag?

Jag har mina 8333 idag som fire, det är beroende hur man ser det men antingen ca 5k mer än när jag jobbade eller 26k mindre än jag jobbade (om jag in mitt sparande I fasta utgifter.)
Citera
2019-03-12, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Nja ja. Alltså jag menade såklart köpa index och sen hålla det utan något försök alls på att tajma marknaden.

Det känns så intuitivt självklart för mig att jag glömde bort att majoriteten har svårt att hålla fingrarna ifrån säljknappen.

Precis och gör man det så får man ju också avkastning som index, men det är fan inte många som gör det utan att gå ut o in pga känslor osv vilket sänker avkastningen rejält.
Citera
2019-03-12, 10:37
Medlem
herrstorks avatar
Citat:
Precis och gör man det så får man ju också avkastning som index, men det är fan inte många som gör det utan att gå ut o in pga känslor osv vilket sänker avkastningen rejält.
Avkastningen blir dock strax under index pga fondens omkostnader.
Citera
2019-03-12, 10:47
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrstork
Du blandar lite saker.
Vårdbiträdeslön eller 50-60k rent.. Vad har det för betydelse? Det viktiga är vad du har för disponibelbelopp efter att alla fasta kostnader är betalda.
Det har väl en enorm betydelse? Det är väl de fasta utgifterna som i många fall definierar din levnadsnivå.
Till exempel så är din boendekostnad en fast kostnad och bor du i en lägenhetsetta eller en villa på 250m² så påverkar det ens livskvalité om man inte själv väljer att ta bort det.

Själv så tror jag att majoriteten vill bo i en villa på 250m² och inte en liten lägenhet eller en husvagn. Livet i en stor villa är mycket festligare.

FIRE är ju att göra avkall på många saker som är festligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in