2019-03-12, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Gr man i frtidspension med under 20 miljoner sek r man en riktig fattiglapp. Huruvida man r okej med det r ju subjektivt, jag pongterar det bara fr att s f verkar begripa det.

Ska vi dra detta lngre r det rent ekonomit inte jttestor skillnad i Sverige att g i frtidspension med 3 miljoner sek eller med 0 miljoner sek, eftersom du kommer (givet att du inte har tur osv) att leva p existensminimum oavsett. Du kommer ha ngot mer kontroll med 3 n med 0, men man ska inte verskatta den kontrollen eller hur fnigt liten summa 3 miljoner sek r vad gller att frsrja en livstid p avkastning.

Mindre frvirrade mnniskor siktar inte p att frtidspensionera sig med ngra fjuttiga miljoner SEK, de siktar d snarare p att vid en sdan punkt sluta arbeta fr arbetsgivare och istllet driva egna initiativ. S om man vill kan man ju lra sig av mindre frvirrade mnniskor.
Du har ju uppenbarligen ingen verklighetsuppfattning alls nr det kommer till folks ekonomi... Allt under 20 miljoner fattigt? Kom igen fr fan...

Citat:
Ursprungligen postat av Expired
Inte riktigt s, snarare att svampplockning ter sig lite meningslst. Mitt problem r inte att jag saknar initiativfrmga fr att hlla mig sysselsatt. Problemet r att en stor del av knslan av att behvas, att vara viktig, kommer frn jobbet.

Ja eftersom mnniskan blivit programmerad till att bli en arbetsmyra fr att knna att man r vrd ngot men det gr att programmera bort den skiten.

Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Vgen till FIRE blir ju till att spara och gneta. Hur kul r det att slita i 30~ r fr kunna slappa efter 50? Man har ju ett liv innan Fire intrffar.

Hur kul r det att jobba hela jvla livet tills du dr eller lever sista tiden som alla fattigpensionrer? Fr mig r det jvligt vrt att gneta i 10-20 r fr att sen bli fri, men jobba till 65-70 du ..

Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiano
Hade vart underbart om detta funkar men du glmmer att systemet r riggat via inflation/rnta/skatt och svngningar i brs/valuta/rvaru-vrden

Enda sttet att uppn vad du efterstrvar r kriminalitet.

Varfr tror du annars det r frbjudet?

Du r ju helt lost.. visst det du nmner gr det svrare men aktier r det bsta inflationsskyddet som finns p lng sikt

Citat:
Ursprungligen postat av lfh
100% av alla som kper en indexfond presterar som index. Om en tiondel eller tv i avgift godknns som inom felmarginalen.

Hoppas du skmtar.. nstan inga som kper index presterar i nrheten av lika bra som index, kan du lista ut varfr?
Citera
2019-03-12, 07:58
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Hoppas du skmtar.. nstan inga som kper index presterar i nrheten av lika bra som index, kan du lista ut varfr?

Nja ja. Allts jag menade sklart kpa index och sen hlla det utan ngot frsk alls p att tajma marknaden.

Det knns s intuitivt sjlvklart fr mig att jag glmde bort att majoriteten har svrt att hlla fingrarna ifrn sljknappen.
Citera
2019-03-12, 08:11
Medlem
Conceptions avatar
Jag tycker att FIRE r en jttebra id och verkligen en motpol till dagens kphets som mnga upplever, se bara serier som LYXFLLAN.

Vad det egentligen handlar om r att byta livsstil, fr det gr man verkligen. Man fr ge upp vissa saker fr att kunna uppn det men d det handlar om en mental omstllning s kommer man frhoppningsvis inte att sakna det.

Sjlv har jag ett bra jobb, jag trivs med mina arbetskamrater, mina uppgifter och helt klart min ln. Jag behver aldrig oroa mig ekonomiskt vilket r otroligt sknt. Jag gillar att kpa saker, men bara efter att jag har researchat sakerna ordentligt vilket r halva tjusningen.

Men jag frstr dessa individer med trkiga jobb som vid mnadens slut alltid har slut p pengar. D mste en omstllning och ha ett ml knnas enormt sknt.

Vr familj lever s vi utan problem kan spara en 200-300 000 per r men vi gillar helt enkelt fr mycket att ge upp den livsstilen vi har. Vi kan ka p en jorden-runt resa med familjen varje r utan att behva fundera s mycket p det, vi kan ocks bygga om/ut huset precis som vi vill nr vi vill. Bor i ett vldigt stort hus men trivs vldigt bra med det och vill inte ge upp det. Friheten jag har p min grd vger upp tvnget att arbeta helt klart.

Sedan r jag skeptiskt till att det i framtiden gr att leva p brsen. Mest pga jag tror att vrlden kommer att frndras framver och brsens stndiga uppgng kommer att avmattas. Det kan inte bara ka, ka hela tiden d jordens resurser inte kommer att rcka till. D tror jag istllet att kompetensen hos individen r viktigare. Och kompetens ger dig strre mjligheter till inkomster n vad brsen ngonsin kommer att gra.
Citera
2019-03-12, 08:33
Medlem
Fenjal888s avatar
Jag tycker helt konceptet med att spara och sedan frtidspensionerna sig r lite motsgelsefullt. Lyckas man spara ihop soppas mycket pengar att man kan bli oberoende s tycker man antagligen det r rtt roligt det man gjort (aktier, egenfretagande, etc). Har man slavat fr att komma upp i nivn med ett kneg s har man snarare kastat bort halva livet n frigjort andra halvan.

Kan man inte njuta av livet och spara samtidigt s r ngonting fel.
Citera
2019-03-12, 09:20
Medlem
TonyBergmans avatar
Verkar finnas mnga frdomar mot FIRE.
Mitt ml r inte att pensionera mig vid 40 fr att leva p burkmat och ta promenader. Farbror fri i all ra men s trkigt r inte mitt jobb att jag hellre tillbringar min fritid p bibliotek och att baka.
Jag r i 25-28rs ldern och investerar ca 8k i mnaden just nu. Nr jag tittar p mina ldre kollegor som gnller p dlig ekonomi, "har inte rd" brukar jag tnka att nr jag r i er lder kan jag vlja va fan jag ska gra.
Drmmen r att vid 45 kunna kra halvtid utan problem.

En sak jag mrkt r svenska jantelagen nr man pratar snt hr. Folk nstan hnar en nr man pratar om sina planer fr att kpa sig fritid senare i livet. Folk tror vi lever p knckebrd.
Jag har vnner som r underskterskor, lgstadielrare osv som bor i 3-4M villor med bilar fr 300k+. Allt hgt belnat. Dom lgger 4-5k/mnad p enbart rntan. Sjlvklart s har dom noll koll och tar rntan som deras bank erbjuder utan ngon frhandling. Jag la ngra timmar p att forska i rntor infr huskp, sparade 2k/mnad p rntekostnader pga det.
Dom har svrt att spara 1000kr/mnaden.

Jag ger hus, bil, har flera hobbys kan nd spara mycket. Men lgger inte pengar p skit. Massa abonnemang, utemat var o varannan dag, senaste telefonerna osv.
Citera
2019-03-12, 09:38
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Du har ju uppenbarligen ingen verklighetsuppfattning alls nr det kommer till folks ekonomi... Allt under 20 miljoner fattigt? Kom igen fr fan...
Ja, om du tnker pension fre 40. Ingen hindrar dig dock frn att lgga upp en fattig kalkyl fr att slippa jobba.
Citera
2019-03-12, 09:56
Medlem
herrstorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 19nml28
Ditt system har fungerat bra fr vi har haft en bullmarket i 10 rs tid. Min portflj har gtt upp i genomsnitt 20% per r de senaste 10 ren. Nr vi kommer in i en bearmarket frstr du nog snabbt vitsen med 4%.
Under de senaste 16 ren har vi haft 3 r dr avkastning backade, och flera r var avkastning s lg att vrdet minskade.
Nu r det inga kridsscenarion men det r verklighet. 4% r en teoretisk trams. Ingen som har som ml att sluta jobbar s lnge att kapitalet blir s stor fr att man skall luta sig p 4% teorin.
Men.. Jag sger inte att 4% inte fungerar.
Citera
2019-03-12, 10:04
Medlem
Fr mig handlar det om att vlja bort/avst frn saker som egentligen inte betyder s mycket fr mig/oss och prioritera snt som faktiskt betyder mycket fr mig/oss. Samt att frska skaffa lite passiva inkomster.
Citera
2019-03-12, 10:08
Medlem
herrstorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Med reservation fr att "rikatillsammans" paret lever som sorkar p nstan inga pengar alls bara fr att slippa arbeta!

Under 50-60 k rent i mnaden s blir det inte s festligt!

Ska man vara spass rik att man inte behver arbeta s ska man ju vara just rik ocks och inte leva p motsvarande en vrdbitrdesln!

Du blandar lite saker.
Vrdbitrdesln eller 50-60k rent.. Vad har det fr betydelse? Det viktiga r vad du har fr disponibelbelopp efter att alla fasta kostnader r betalda.

Mitt livskvalit pverkas inte av att jag kpet vrsta multimedia stt ich spelar os om dagarna fr det r inte mitt intresse. Lika vl som att ka utomlands en gng i mnaden (nu bor jag redan i klimat jag gillar) men varfr skall jag Skaffa mig utgifter dr valutan inte sknker mig gldje.

S frgan till dig r hur mycket pengar skall man ha kvar efter att alla fasta kostnader r betalda fr du skall vara njd? Resp vad har du idag?

Jag har mina 8333 idag som fire, det r beroende hur man ser det men antingen ca 5k mer n nr jag jobbade eller 26k mindre n jag jobbade (om jag in mitt sparande I fasta utgifter.)
Citera
2019-03-12, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Nja ja. Allts jag menade sklart kpa index och sen hlla det utan ngot frsk alls p att tajma marknaden.

Det knns s intuitivt sjlvklart fr mig att jag glmde bort att majoriteten har svrt att hlla fingrarna ifrn sljknappen.

Precis och gr man det s fr man ju ocks avkastning som index, men det r fan inte mnga som gr det utan att g ut o in pga knslor osv vilket snker avkastningen rejlt.
Citera
2019-03-12, 10:37
Medlem
herrstorks avatar
Citat:
Precis och gr man det s fr man ju ocks avkastning som index, men det r fan inte mnga som gr det utan att g ut o in pga knslor osv vilket snker avkastningen rejlt.
Avkastningen blir dock strax under index pga fondens omkostnader.
Citera
2019-03-12, 10:47
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrstork
Du blandar lite saker.
Vrdbitrdesln eller 50-60k rent.. Vad har det fr betydelse? Det viktiga r vad du har fr disponibelbelopp efter att alla fasta kostnader r betalda.
Det har vl en enorm betydelse? Det r vl de fasta utgifterna som i mnga fall definierar din levnadsniv.
Till exempel s r din boendekostnad en fast kostnad och bor du i en lgenhetsetta eller en villa p 250m s pverkar det ens livskvalit om man inte sjlv vljer att ta bort det.

Sjlv s tror jag att majoriteten vill bo i en villa p 250m och inte en liten lgenhet eller en husvagn. Livet i en stor villa r mycket festligare.

FIRE r ju att gra avkall p mnga saker som r festligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in