2019-03-09, 10:34
Medlem
Reguluss avatar
Cecilia Wikström petas från L:s EU-vallista

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ls-eu-vallista

– Liberalernas partistyrelse har bett Cecilia Wikström att välja mellan att toppa vår EU-lista eller att behålla sina styrelseuppdrag, säger partisekreterare Maria Arnholm på en pressträff.

– Styrelsen har vädjat till Cecilia att stå kvar på listan och leda vår viktiga EU-valrörelse, men hon har valt att behålla sina uppdrag. Vi beklagar verkligen det.

– Vår bedömning är att hennes styrelseuppdrag riskerar att leda till en förtroendekris. Vi ska välja en ny etta på vår lista.

Frågor att diskutera:

1. Vad händer nu? Kommer man att utse en ny toppkandidat eller lyfta upp Said Abdu till första plats?

2. Hur påverkar detta L:s chanser i EU-valet och fortsatta politiska framtid?

3. Hur påverkar det valet av ny partiledare?
Citera
2019-03-09, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Cecilia Wikström petas från L:s EU-vallista

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...ls-eu-vallista

– Liberalernas partistyrelse har bett Cecilia Wikström att välja mellan att toppa vår EU-lista eller att behålla sina styrelseuppdrag, säger partisekreterare Maria Arnholm på en pressträff.

– Styrelsen har vädjat till Cecilia att stå kvar på listan och leda vår viktiga EU-valrörelse, men hon har valt att behålla sina uppdrag. Vi beklagar verkligen det.

– Vår bedömning är att hennes styrelseuppdrag riskerar att leda till en förtroendekris. Vi ska välja en ny etta på vår lista.

Frågor att diskutera:

1. Vad händer nu? Kommer man att utse en ny toppkandidat eller lyfta upp Said Abdu till första plats?

2. Hur påverkar detta L:s chanser i EU-valet och fortsatta politiska framtid?

3. Hur påverkar det valet av ny partiledare?
Underbart, låt Liberalerna inte bara skjuta sig i foten, låt dem på egen hand massakera hela sin usla kropp. Vi, och deras politiska motståndare, behöver inte göra någonting.
Citera
2019-03-09, 10:42
Medlem
När de väljer en ny list etta så frångår de på sätt och vis interndemokratin. Hade det funnits någon hederlighet hos partiet så borde ju nuvarande 2:an flyttas upp i egenskap av att ha flest personröster efter att Wikström petats..

Nu inser jag givetvis att (L) kommer att göra allt för att undvika det och placera en ny person som etta; och alltså strunta i sina demokratiska regler.

Frågan är varför de kommer att göra så? Är de kanske rasister? Är det någon som tror att Allan Widman inte helt enkelt fått flytta upp till 1:a om han lyckats kamma hem 2:a platsen? Nej just det...
Citera
2019-03-09, 10:43
Medlem
Denna kvinna älskar pengar, så hon lärju välja det ekonomiskt mest berikande. Eu?

Trots att hon redan idag har 100 miljoner kronor på sitt bankkonto, efter sin politiska karriär.
Citera
2019-03-09, 10:50
Medlem
Reguluss avatar
Politicos valundersökning som släpptes idag visar nu att L och MP nu båda skulle åka ut ur EU-parlamentet:

https://www.politico.eu/2019-european-elections/sweden/
Citera
2019-03-09, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Underbart, låt Liberalerna inte bara skjuta sig i foten, låt dem på egen hand massakera hela sin usla kropp. Vi, och deras politiska motståndare, behöver inte göra någonting.
Eh, nja. Cecilia Wikström är ett sänke från helvetet (starkt jobbat av en präst). Lyssnar på hennes presskonferens just nu och påminns återigen om att hennes röst är det mest fasansfulla ljud som planeten har drabbats av.

Att hon nu petas är bra för L, och det som är bra för L är naturligtvis dåligt för alla andra. Det öppnar för risken att de kravlar sig upp över 4%-strecket igen. Det ser redan ut att ha börjat hända efter att Björklund aviserat sin kommande avgång.
Citera
2019-03-09, 10:57
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
När de väljer en ny list etta så frångår de på sätt och vis interndemokratin. Hade det funnits någon hederlighet hos partiet så borde ju nuvarande 2:an flyttas upp i egenskap av att ha flest personröster efter att Wikström petats..

Nu inser jag givetvis att (L) kommer att göra allt för att undvika det och placera en ny person som etta; och alltså strunta i sina demokratiska regler.

Frågan är varför de kommer att göra så? Är de kanske rasister? Är det någon som tror att Allan Widman inte helt enkelt fått flytta upp till 1:a om han lyckats kamma hem 2:a platsen? Nej just det...

Problemet med Said Abdu är att det varit en massa internt bråk kring honom i Trollhättan som han kommer ifrån. Jag är inte insatt i detaljerna, men det är inte osannolikt att media skulle kunna gräva upp nya godbitar om han blev L:s toppkandidat.

Widman sitter ju redan i riksdagen. Jag tror att det främst var därför som han lyftes bort som andra namn.
Citera
2019-03-09, 11:01
Medlem
Citat:
Problemet med Said Abdu är att det varit en massa internt bråk kring honom i Trollhättan som han kommer ifrån. Jag är inte insatt i detaljerna, men det är inte osannolikt att media skulle kunna gräva upp nya godbitar om han blev L:s toppkandidat.

Jo precis! Men sätter de honom som andra namn så måste de ju tro att han kan representera dem på ett bra sätt De måste ju utgå från att 2 platser är realistiskt...

Nu hoppas jag ju att Said blir vald just därför att det varit mycket bråk kring honom så att vi kan få ett nytt drev om 2 veckor Det får vi nog oavsett tror jag om han står kvar som 2:a...
Citera
2019-03-09, 11:02
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Politicos valundersökning som släpptes idag visar nu att L och MP nu båda skulle åka ut ur EU-parlamentet:

https://www.politico.eu/2019-european-elections/sweden/

FI! skulle också åka ut vilket vore det bästa av alltihopa så att vi får bort alla kriminella element från EU.Det allra bästa vore förstås om inget svenskt parti kom in i EU parlamentet så att man kan utträda direkt.
Citera
2019-03-09, 11:07
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Eh, nja. Cecilia Wikström är ett sänke från helvetet (starkt jobbat av en präst). Lyssnar på hennes presskonferens just nu och påminns återigen om att hennes röst är det mest fasansfulla ljud som planeten har drabbats av.

Att hon nu petas är bra för L, och det som är bra för L är naturligtvis dåligt för alla andra. Det öppnar för risken att de kravlar sig upp över 4%-strecket igen. Det ser redan ut att ha börjat hända efter att Björklund aviserat sin kommande avgång.

Wikströms kandidatur har varit ett tveeggat svärd för L. Sant är att många tycker illa om henne, men hos de nyliberaler som vill ha en EU-federation har hon varit desto populärare. Jag skulle tro att L:s jämförelsevis höga siffror i tidigare EU-val delvis berott på att många nyliberaler från C och M röstat på henne.
Senast redigerad av Regulus 2019-03-09 kl. 11:11.
Citera
2019-03-09, 11:15
Medlem
Fris avatar
Finns inte så många namnkunniga kvar i Liberalerna. Och kapabla personer finns ju inte i deras led såsom de är uppbyggda på att imitera tanklöst och rabbla meningslösa glosor ("Det är politikers ansvar att ta ansvar"/JanB), även när det uppenbarligen går åt Helvete. Sånt attraherar ingen som klarar av att göra någonting. Någon skicklig bedragare som ser en chans att göra sig till politisk mångmiljonär kanske, men partiet har ju ingen framtid så även drivna bedragare tappar intresset.
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

De som röstar på eller överväger rösta på L kan som bekant inte tänka själva. En avsättning bekräftar för dem att hon är kriminell, något de omöjligen skulle kunna dra som slutsats på egen hand oavsett vilken information de får. De imiterar ju bara andra, och nu har andra avsatt henne, alltså är L ett kriminellt parti som de nu inte vågar rösta på.
Citera
2019-03-09, 11:22
Medlem
Reguluss avatar
Wikström är inte nöjd med det som skett:

Cecilia Wikström: Jag är avsatt

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-jag-ar-avsatt

Liberalerna lyfter bort Cecilia Wikström som toppnamn på sin EU-vallista.

– Jag är avsatt, jag har inte valt det ena eller det andra. Jag vill understryka det, säger Cecilia Wikström på en pressträff.

Aftonbladet summerar:

Men det är ett skadeskjutet parti efter regeringsbildningen som nu dansar limbo under riksdagsspärren, med en avgående partiledare utan en självklar efterträdare i sikte. Dessutom med två färska "affärer" som detonerat lagom till riksmötet – förutom Cecilia Wikströms sidojobb även turerna kring riksdagsledamoten Emma Carlsson Löfdahls (L) boende.

Jag tror att det här kan komma att påverka valet av ny partiledare. Wikström har varit ett tungt namn i den JÖK-vänliga fraktion som lobbat för Erik Ullenhag eller Johan Pehrson och motsatt sig Nyamko Sabunis kandidatur.

Det är inte omöjligt att L hoppar tillbaka på den borgerliga planhalvan efter exit Wikström. Det kan i så fall få konsekvenser långt utanför L.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in