2019-03-09, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Om det varit som så att familjen varit tvungen att ha ett visst kapital om 3-4 år, då hade det kunnat vara dumt, men så verkar det absolut inte vara här.
De skriver ju klart och tydligt att de behöver pengar till kontantinsatsen
Citera
2019-03-09, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Säger bara att livet inte handlar om att bunkra och preppa - varken för ekonomisk kollaps eller samhällskris.
Vilka bunkrar och preppar?
Citera
2019-03-09, 12:42
Medlem
Citat:
Menar du att banken som skulle bevilja det nya lånet inte kan se låntagarens övriga lån, vad hen har för bostäder med mera?
Vet inte vad du argumentet mot/för.. själv äger jag flera fastigheter och har köpt flera genom årens lopp. Dina förslag är helt uppåt väggarna, du föreslår lägga pengar på börsen som du skall ha om några få år och detta på en börs som gått upp i 10 år.. du rekommendera tvärtom vad alla som håller på med investeringar gör.. dy rekommenderar amortera av lånet på en bostadsrätt som kanske kommer sjunka i värde snart och inbillar dig att på nåt mystiskt vis kommer banken låna ut pengarctill någon som inte har kontantinsatsen (minimum 15% av priset på huset du skall köpa).

Skulle vara intressant att få höra lite om dig själv och dina affärer?
Citera
2019-03-09, 12:43
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
De skriver ju klart och tydligt att de behöver pengar till kontantinsatsen
Mm. Men inte att det är ett krav att den finns pengar till kontantinsatsen ett visst datum. De vet ju inte ens vilket hus de ska köpa, när det ska betalas och till vilket pris.

De verkar knappast sitta i skiten. Hade det varit så, hade jag rekommenderat något annat.
Citera
2019-03-09, 12:45
Medlem
Mycket bra svar i denna topic!
Det tackar jag för!

Som det låter så är det rätt enhäligt att jag skall spara på en vanligt sparkonto med nollränta.

Då kommer fråga Nr 2.
Är det någon här som har koll på hur banken brukar ställa sig till dubbla bolån ? om man är två stycken med en bruttolön på 30tusen.

I mitt fall i så fall så är det bostadsrätten med 320tusen i lån och preliminärt då ett hus kring 1.5 - 2.0mille.

övriga lån i så fall är endast ett studielån på 250tusen.

Syftet med dubbla bolån är ju om vi sparar ihop handpenningen till huset och köper huset för att sedan sälja lägenheten i ett senare skede.
Citera
2019-03-09, 13:11
Medlem
Citat:
Mm. Men inte att det är ett krav att den finns pengar till kontantinsatsen ett visst datum. De vet ju inte ens vilket hus de ska köpa, när det ska betalas och till vilket pris.

De verkar knappast sitta i skiten. Hade det varit så, hade jag rekommenderat något annat.
De vet att de skall köpa hus i nära tid och de vet att de måste ha 15% i kontantinsats, och då rekommenderar du börsen..
Citera
2019-03-09, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dummy123
Det tackar jag för!

Som det låter så är det rätt enhäligt att jag skall spara på en vanligt sparkonto med nollränta.

Då kommer fråga Nr 2.
Är det någon här som har koll på hur banken brukar ställa sig till dubbla bolån ? om man är två stycken med en bruttolön på 30tusen.

I mitt fall i så fall så är det bostadsrätten med 320tusen i lån och preliminärt då ett hus kring 1.5 - 2.0mille.

Syftet med dubbla bolån är ju om vi sparar ihop handpenningen till huset och köper huset för att sedan sälja lägenheten i ett senare skede.
Har ni 30 tusen brutto tillsammans?

Normalt går det deala med banken om man har en bra relation med de sedan tidigare men är det 30 tusen brutto på 2 löner så finns ju inget utrymme, är helt enkelt på tok för lite i lön
Citera
2019-03-09, 14:20
Medlem
Citat:
Det tackar jag för!

Då kommer fråga Nr 2.

Lägg i alla fall pengarna på ett konto som har lite ränta, t ex Collector. Räntan är ju väldigt låg, men du får i alla fall något mer än att ha det på ett vanligt banksparkonto (om ni har pengarna på t ex Nordea eller liknande)
Citera
2019-03-09, 16:34
Köp aktier tex Cyxone och Genovis. Vänta och håll... Sedan har du insatsen.
Citera
2019-03-09, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Har ni 30 tusen brutto tillsammans?

Normalt går det deala med banken om man har en bra relation med de sedan tidigare men är det 30 tusen brutto på 2 löner så finns ju inget utrymme, är helt enkelt på tok för lite i lön

Menade 30 brutto per person :P
alltså 60 brutto totalt.
Citera
2019-03-09, 17:54
Medlem
Maskindiskmedels avatar
Citat:
Menade 30 brutto per person :P
alltså 60 brutto totalt.

Bara för att jag är nyfiken och absolut inte vet något om er livssituation. Men ni tjänar netto ca 40k tillsammans. Boende för 500k kostar ingenting, max 3-4k i månaden, eller? Sparande 10k. Hur spenderar ni resten av inkomsterna?
Citera
2019-03-09, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maskindiskmedel
Bara för att jag är nyfiken och absolut inte vet något om er livssituation. Men ni tjänar netto ca 40k tillsammans. Boende för 500k kostar ingenting, max 3-4k i månaden, eller? Sparande 10k. Hur spenderar ni resten av inkomsterna?
Jo borde nog kunna spara mycket mer än 10k i månaden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in