• 1
  • 2
2019-03-09, 07:45
Medlem
Just nu äger vi en bostadsrätt som är värderad till 500tusen med lån kvar på 320.
Jag och sambon har kommit fram till att det är dags att lämna lägenhet till fördel för villa.

Just nu har vi ungefär 140tusen bundet i lägenheten efter mäklararvoden och betalning av lånet.
vi har börjat spara till ett nytt bolån för villa och kommer behöva ungefär 300 - 400 tusen.
Vi lägger undan lite över 10tusen i månaden om man snittar över året.

Vad är smartast nu enligt er när det gäller att spara ihop till det nya bolånet ?
Att spara pengarna på ett vanligt sparkonto ?
Att amortera på det nuvarande lånet ?
eller köpa fonder och aktier för pengarna och sälja om ett par år ?

just nu sparar vi bara pengarna på ett sparkonto.
Citera
2019-03-09, 07:49
Bannlyst
Lånar du över 50% av köpesumman så måste du amortera!
Citera
2019-03-09, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fistfullofmetal
Lånar du över 50% av köpesumman så måste du amortera!

Förlåt för otydlig fråga.

Amorterar ju just nu 600kr i månaden på 50 år. Alltså det som är lagstadgat.
Menade mer om jag ska amortera 10tusen i månaden så min nya handpenning binds i bostaden som de övriga 140tusen eller om jag ska spara dom på sidan av.
Citera
2019-03-09, 07:56
Medlem
Conams avatar
Spontant känns det som att spara eftersom husköpet är nära. Man vet väl aldrig hur bostadspriser utvecklas, inte heller värdepapper med farhågor om nergångar runt hörnet.
Citera
2019-03-09, 08:01
Medlem
Spara pengar på konto så du kan ha dom som handpenning och annat (pantbrev, stämpelskatt, etc). Amorterar du allt i bostadsrätten så blir pengarna bundna och du måste sälja den innan du kan köpa något nytt.
Citera
2019-03-09, 08:09
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Då priserna just nu är på väg lite neråt så skulle jag säga att spara utanför boendet är det bästa.
Sen om ni ska lägga pengar på fonder eller aktier kan vara en chansning, ta en del på aktier och en större del på vanligt bankkonto skulle jag säga. Ni planerar att använda pengarna om ett par år och då börsen också är på väg neråt så vill man inte binda för mycket.
Citera
2019-03-09, 08:10
Medlem
constants avatar
Att i ert läge spara är sämre än att amortera, det kan man enkelt räkna ut. Har svårt att tänka mig att ert lägenhetslån har lägre ränta än den ni får på sparandet.

Sedan är frågan om alternativet att lägga dessa tio tusen per månad i fonder kan vara bättre. Jag skulle nog letat fram en eller flera aktiefonder med låg risk och lagt allt sparande eller stora delar av det där i ett par år, för att sedan när det närmare sig lite till flytta över till räntefonder.

Rätt svar meddelas här om fem år :-)
Citera
2019-03-09, 08:19
Medlem
Beror framför allt på hur långt fram ni planerar.
Gäller det innom 2års sikt skulle jag nog lägga det mesta på ett sparkonto och möjligen öka amorteringstakten något.
Fonder etc. kan ge bättre avkastning men kan också vara osäkert om ni behöver ha fram penkarna snabbt.
Så mitt förslag är att kanske lägga ca 25% på ökad amortering av ert nuvarande lån ock spara resten på ett konto.
Citera
2019-03-09, 08:36
Medlem
knasen79s avatar
Livet går inte ut på att spara eller amortera. Köp din villa och betala din bolåneränta. Resten ska användas till konsumtion som resor, båtar, bilar, verktyg, maskiner och elektronik.
Citera
2019-03-09, 08:36
Medlem
Sälj bostadsrätten nu, fflytta till husvagn eller till föräldrar, spara allt (lev på havregrynsgröt) ni tjänar på vanligt konto (på börsen har man pengar man skall ha om 10-30 år..)köp villan ni vill ha i området ni vill bo oavsett om den blir dyrare, bostaden skall ni ha tills ni blir jävligt gamla eller till ni dör så nöj er inte med något sämre.
Citera
2019-03-09, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Att i ert läge spara är sämre än att amortera, det kan man enkelt räkna ut. Har svårt att tänka mig att ert lägenhetslån har lägre ränta än den ni får på sparandet.

Sedan är frågan om alternativet att lägga dessa tio tusen per månad i fonder kan vara bättre. Jag skulle nog letat fram en eller flera aktiefonder med låg risk och lagt allt sparande eller stora delar av det där i ett par år, för att sedan när det närmare sig lite till flytta över till räntefonder.

Rätt svar meddelas här om fem år :-)
Så många fel i detta inlägg... man lägger aldrig pengar man skall ha ut på kortsikt på börsen, man amorterar inte på bostadsrätten eftersom det kanske har blivit en bokkrash den dagen du skall köpa villa och då inte får lån (då kan du casha en villa och hyra ut bostadsrätten som alternativ).
Citera
2019-03-09, 08:41
Medlem
TonyBergmans avatar
Vad är tidsplanen?
Låter som det är inom 1-2år? Spara utanför bostaden på ett konto där pengarna är säkra. Att med så kort tid spara i t.ex fonder nu när marknaden är lite ostabil är väldigt riskfyllt.
Jag skulle spara så mycket som möjligt på vanligt konto så ni har råd med handpenning, lagfart, skuldebrev utan att behöva sälja lägenheten.
Lycka till !
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in