2019-03-07, 22:29
Bannlyst
I den här tråden (FB) Opium.se skrev jag om det fanns intresse för ett nytt forum som opium men mitt inlägg blev raderad. Jag frågade mod varför mitt inlägg blev raderad och mod svara såhär:
Citat:
Du ville ragga folk till ett liknande forum, därav raderingen.
Jag kunde även pollat för 1.01 men tyckte det var relativt harmlöst, därav enbart radering.

Är det förbjudet att fråga om det finns intresse för ett nytt forum, vad är Flashback rädd för?
Citera
2019-03-07, 23:03
Moderator
Tinuviels avatar
OT raderat, håll er till TS frågeställning. Tänk på 0.06.

// mod
Citera
2019-03-08, 05:45
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fritt
I den här tråden (FB) Opium.se skrev jag om det fanns intresse för ett nytt forum som opium men mitt inlägg blev raderad. Jag frågade mod varför mitt inlägg blev raderad och mod svara såhär:

Är det förbjudet att fråga om det finns intresse för ett nytt forum, vad är Flashback rädd för?

Det beror på hur det görs och var. Här är ett exempel:

(FB) Jag vill starta ett nytt Flashback utan regler - är ni med?

Det får ju inte bryta mot reglerna, i ditt fall 1.01 (och 0.02 som jag ser det).
Citera
2019-03-08, 07:07
Medlem
Om du vill skapa ett annat forum liknande Flashback får du väl fråga om råd här på Flashback, men så länge du skriver på Flashback är det Flashbacks regler som gäller. Om du har fått ihop ett annat forum får du ju själv hitta på regler på det forumet.
Citera
2019-03-11, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Om du vill skapa ett annat forum liknande Flashback får du väl fråga om råd här på Flashback, men så länge du skriver på Flashback är det Flashbacks regler som gäller. Om du har fått ihop ett annat forum får du ju själv hitta på regler på det forumet.

Jag vet inte hur du tänker nu om du gör det? HAr inte påstått att jag ska skapa ett forum som Flashback. Jag skrev i en existerande tråd om opium.se ifall det fanns intresse för nytt forum.

Men jag är lika osäker som Flashback vad som är annons/ reklam. Flashback vet inte ens själva det utan raderar när det faller in för dom.

Hur klarade sig den här tråden?

(FB) Swehack! Ny svenska hackingsida
(FB) MeWe, nytt socialt nätverk. Facbookdödare?

Om jag skapar ett forum och formulerar det som moderatorn, är mewe Facebookdödare?

Är mittforum.com Flashbackdödare? Blir det brott mot någon regerl admin/ moderator?

Citera
2019-03-11, 17:31
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur du tänker nu om du gör det? HAr inte påstått att jag ska skapa ett forum som Flashback. Jag skrev i en existerande tråd om opium.se ifall det fanns intresse för nytt forum.

Men jag är lika osäker som Flashback vad som är annons/ reklam. Flashback vet inte ens själva det utan raderar när det faller in för dom.

Om jag skapar ett forum och formulerar det som moderatorn, är mewe Facebookdödare?

Är mittforum.com Flashbackdödare? Blir det brott mot någon regerl admin/ moderator?

Jag utgick från rubriken "Får man inte komma med en ide om att skapa ett forum på flashback?" (ifall den ändras) samt att du i inlägg 1 frågade om det var förbjudet att fråga om det finns intresse för ett nytt forum.

För att svara på frågan "Är mittforum.com Flashbackdödare?" så får du nog inte enligt regel 1.01 ange din sida på Flashback, men som sagt däremot fråga om råd hur man skapar ett forum, vilket jag ju trodde att du menade utifrån rubriken.
Senast redigerad av jo5h2pe 2019-03-11 kl. 17:49.
Citera
2019-03-11, 21:10
Medlem
Citat:

Tja, du frågade ju specifikt om det fanns något intresse för ett nytt forum i stil med opium.se. Om det hade funnits ett intresse, så hade du troligen skapat forumet och sedan meddelat folk att forumet nu existerar. Alltså skulle det klassas som reklam/annonsering.

När det gäller tråden om MeWe så uppfattar jag det inte som reklam/annonsering. Det är ju inte uppenbar/tydlig i stil med: Jag driver MeWe, välkomma dit.”. Om du förstår vad jag menar. Nu diskuterar man endast ett socialt nätverk eller socialt medium (beroende på vad man föredrar att kalla det), och det finns andra trådar som handlar om exempelvis Facebook. Men man gör inte reklam för MeWe. Hur ser du reklam/annonsering i den trådstarten?

Som tempeZZt skrev, så beror det ju på hur det görs och var. Du skulle ju kunna starta mittforum.com, och göra reklam för den på Flashback. Läs exempelvis förtydligandet om regeln 1.01. Reklam och annonsering. Tänker exempelvis på:

Citat:
Regeln innebär en hel del gränsdragningsproblem som inte alltid är lätta att lösa. En ofta återkommande fråga är i vilken mån man får posta inlägg med tips om sin egen webbplats (att ha den i signaturen är fortfarande tillåtet).

Skulle du alltså ha en länk i signaturen, så skulle det kunna vara okej. Men att skriva i en befintlig tråd och tipsa om sitt forum, eller fråga om intresse finns för ett nytt forum (med den underförstådda meningen att forumet startas om intresse finns), skulle kunna uppfattas som regelrätt 1.01 och därmed regelbrott. I alla fall är det så jag tolkar det.
Citera
2019-03-12, 14:16
Medlem
Citat:

De där två exemplen du tar upp är inte konkurenter till Flashback.
Här sysslar vi inte med hackning. Vi är inte heller en konkurent till Facebook.
Men att efterfråga ett nytt diskusionsforum på Flashback blir lika fel som om Kanal5 skulle köra trailers på Sexans program.

Nu sker det ändå att det görs indirekt reklam för andra sidor även om man inte ser det så ofta. Men F*milj*l*v är en konkurent till Flashback o den siten refereras det till då o då utan att något händer.
Citera
2019-03-12, 18:31
Medlem
Ruskigbusss avatar
Men, snälla nån, du fick ju en varning för OFF TOPIC, vilket borde få dej att begripa att det var utanför ämnet. Tråden handlar om ett annat forum, en "konkurrent" till Flashback, och då vill du börja diskutera en idé om ett tredje forum?

Var skall de ta vägen som inte vill diskutera ditt nya forum då? De som vill diskutera just opium?

Det finns inget förbud mot att tipsa om andra sidor här. Vi har ju för tusan ett helt forum dedikerat till länktips.
(FB) Länktips

Saken är den att Flashback har inga konkurrenter. Det finns forum som är nischade mot än det ena ämnet, än det andra, och som har en liten tapper användarskara. Ibland överlever dessa forum i ett antal år, ibland inser skaparna av forumen att det nog är ganska jobbigt att hålla det vid liv.

Så, nej, ingen här har något emot att det finns andra forum. Tvärtom. Ju fler platser man kan diskutera olika ämnen på - desto bättre.

Men, kapa inte andra trådar för att berätta om just ditt forum. För då går du off topic och blir raderad, kanske rent av varnad.

Svårare än så är det inte.
Citera
2019-03-12, 19:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Men, snälla nån, du fick ju en varning för OFF TOPIC, vilket borde få dej att begripa att det var utanför ämnet. Tråden handlar om ett annat forum, en "konkurrent" till Flashback, och då vill du börja diskutera en idé om ett tredje forum?

Var skall de ta vägen som inte vill diskutera ditt nya forum då? De som vill diskutera just opium?

Det finns inget förbud mot att tipsa om andra sidor här. Vi har ju för tusan ett helt forum dedikerat till länktips.
(FB) Länktips

Saken är den att Flashback har inga konkurrenter. Det finns forum som är nischade mot än det ena ämnet, än det andra, och som har en liten tapper användarskara. Ibland överlever dessa forum i ett antal år, ibland inser skaparna av forumen att det nog är ganska jobbigt att hålla det vid liv.

Så, nej, ingen här har något emot att det finns andra forum. Tvärtom. Ju fler platser man kan diskutera olika ämnen på - desto bättre.

Men, kapa inte andra trådar för att berätta om just ditt forum. För då går du off topic och blir raderad, kanske rent av varnad.

Svårare än så är det inte.

Vem pratar du med?
Citera
2019-03-12, 19:46
Bannlyst
Då kan jag gå runt det så hör:

mittforum.com är dött någon som vet något?

Efter någon månad när jag har fått upp forumet kan jag skriva att forumet är upp igen.

(FB) Opium.se

Eller så kan jag smyga in det så här också.

(FB) Vart tog SKUNK vägen?
Citera
2019-03-12, 19:56
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Vem pratar du med?
Dej, förstås.
Citera
  • 1
  • 2