Citat:
Ursprungligen postat av
Siegfrid
Nåddes av nyhet om ett nytt socialt nätverk, Mewe.com som utlovar frihet från annonser, ingen datainsamling om deltagarna a la Facebook, och kanske också mindre av censur från aktionsgrupper som vill begränsa yttrandefriheten.
Från deras sida:
Vad tror vi om det här?
Är Facebooks och Instagrams tid över nu?
https://mewe.com/myworld
Fram tills nyss hade jag inte ens hört talas om detta.
En gång i tiden försökte google med google+ som en utmanare till Facebook, men blev nyligen tvungna att stänga tjänsten på grund av bristande lönsamhet. Om inte de lyckas utmana Facebook har jag ju aningen svårt att se vem som skulle kunna göra det.
För övrigt ställer jag mig lite frågande till affärsmodellen med. Om det nu inte förekommer annonser, eller datainsamling, varifrån kommer då inkomsterna?
Det är bara naivt och korkat att tro att det är nån slags "Robin Hood" som sätter upp en sån här sak utan nån slags tanke på profit eller åtminstånde hur man ska kunna hålla verksamheten flytande. Nånstans kommer någon få betala för kalaset. Någon brukar i regel vara användarna av tjänsten.
Nej jag ser för tillfället inte att detta är en allvarlig utmanare till de etablerade tjänsterna, men kan nån motbevisa mig är jag naturligtvis öppen för att revidera min åsikt.