2019-02-26, 11:27
Moderator
Siegfrids avatar
Nåddes av nyhet om ett nytt socialt nätverk, Mewe.com som utlovar frihet från annonser, ingen datainsamling om deltagarna a la Facebook, och kanske också mindre av censur från aktionsgrupper som vill begränsa yttrandefriheten.

Från deras sida:
Citat:
It’s your show. Share your world online your way, by your rules.

You own your content. You control your interactions. You design your level of privacy.

MeWe is where you can be authentic and uncensored, the way you are in your real life.

MeWe challenges the status quo by making privacy the foundation of online social experiences.

MeWe keeps your information free from tracking, spying, and scraping.

Share content only with those you wish to see it. It's your online life, with privacy, safety, and simplicity.
Vad tror vi om det här?
Är Facebooks och Instagrams tid över nu?
https://mewe.com/myworld
Citera
2019-02-26, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Vad tror vi om det här?

Facebook och instagram är för stort tyvärr.

MeNo
Citera
2019-02-26, 11:43
Medlem
TonyBergmans avatar
Facebookdödare: Nej.
En till social media ja kanske det?
Facebook e för stora för att "dödas" nu, det krävs större skandaler innan FB dör.
Citera
2019-02-26, 11:54
Medlem
MisterChristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBergman
Facebookdödare: Nej.
En till social media ja kanske det?
Facebook e för stora för att "dödas" nu, det krävs större skandaler innan FB dör.

Msn trodde man var för stort för att "dödas" det är stendött, liksom Lunarstorm, Passagen, och andra föredettingar.. klart Facebook kommer att gå under, men inte än...
Citera
2019-02-26, 12:01
Medlem
Jag tror på det här, det är en utmanare till FB, blir dom snart uppköpta? Av FB?
Citera
2019-02-26, 12:03
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Nåddes av nyhet om ett nytt socialt nätverk, Mewe.com som utlovar frihet från annonser, ingen datainsamling om deltagarna a la Facebook, och kanske också mindre av censur från aktionsgrupper som vill begränsa yttrandefriheten.

Från deras sida:

Vad tror vi om det här?
Fram tills nyss hade jag inte ens hört talas om detta.

En gång i tiden försökte google med google+ som en utmanare till Facebook, men blev nyligen tvungna att stänga tjänsten på grund av bristande lönsamhet. Om inte de lyckas utmana Facebook har jag ju aningen svårt att se vem som skulle kunna göra det.

För övrigt ställer jag mig lite frågande till affärsmodellen med. Om det nu inte förekommer annonser, eller datainsamling, varifrån kommer då inkomsterna?

Det är bara naivt och korkat att tro att det är nån slags "Robin Hood" som sätter upp en sån här sak utan nån slags tanke på profit eller åtminstånde hur man ska kunna hålla verksamheten flytande. Nånstans kommer någon få betala för kalaset. Någon brukar i regel vara användarna av tjänsten.

Nej jag ser för tillfället inte att detta är en allvarlig utmanare till de etablerade tjänsterna, men kan nån motbevisa mig är jag naturligtvis öppen för att revidera min åsikt.
Citera
2019-02-26, 12:05
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
MeWe is where you can be authentic and uncensored, the way you are in your real life.

Haha, ingen kan förneka att de flesta verkar vara väldigt mycket mer ocensurerade på internet än i verkligheten.
Citera
2019-02-26, 12:24
Medlem
AX64s avatar
Hur betalar Mewe för de kostnader verksamheten innebär om de inte säljer data, intelligens, reklamplatser, eller tar ut en medlemsavgift?

Det finns gott om exempel på tjänster och plattformar som liknar Facebook och som började precis så här. Vad de har gemensamt är att de förr eller senare insett att man inte kan driva något sådant som en ideell verksamhet, utan att man måste få in kosing på något sätt. Det finns inte så många sätt andra än de nämnda tyvärr.
Citera
2019-02-26, 12:35
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterChrister
Msn trodde man var för stort för att "dödas" det är stendött, liksom Lunarstorm, Passagen, och andra föredettingar.. klart Facebook kommer att gå under, men inte än...

Dom där jämförelserna är inte bra.
Lunar var svenskt och användes av begränsad del, msn var chatt.
Facebook finns i allt, alla företag i hela världen(inprincip) är aktiva på Facebook, hur många "volvo" fanns på lunar?Jag förstår din poäng, Facebook kommer nån gång såklart gå under (som allt annat).
Det finns idag inget alternativ som är bättre.
Citera
2019-02-26, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Hur betalar Mewe för de kostnader verksamheten innebär om de inte säljer data, intelligens, reklamplatser, eller tar ut en medlemsavgift?

Det finns gott om exempel på tjänster och plattformar som liknar Facebook och som började precis så här. Vad de har gemensamt är att de förr eller senare insett att man inte kan driva något sådant som en ideell verksamhet, utan att man måste få in kosing på något sätt. Det finns inte så många sätt andra än de nämnda tyvärr.

Ett socialt nätverk som Wikipedia? Är väl inte omöjligt?

Som relativt ny Facebook användare måste jag säga att sajten är väldigt dålig, otydlig, ointuitiv. Konstigt att ingen konkurrerat ut den ännu...
Citera
2019-02-26, 13:13
Medlem
johanjosefssons avatar
Skärpt policy räcker liksom inte. Internet är gjort för UNGDOMAR, men har på senare tid infiltrerats av svenssons. Den enda "ungdomssida" som finns kvar idag är Kamrat.com och den är fylld av pedofiler. Hamsterpaj och Ask.fm verkar vara två andra alternativ. Men det känns lite som att internets glansdagar är över. Tur att vi har Flashback kvar.
Citera
2019-02-26, 13:32
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Ett socialt nätverk som Wikipedia? Är väl inte omöjligt?

Absolut inte, men Wikipedia motsvarar ju ändå ett visst egenvärde. Slutar de få in pengar så finns det ett stort värde i informationen de har. Detsamma kan man nog inte säga om en social mötesplats där Stina, 15 år, laddar upp bilder på sig själv iförd senaste jeansen och chattar med sina kompisar. Speciellt då man specifikt inte vill sälja detta material vidare.

Givetvis kan vilken tjänst eller sajt som helst gå runt via donationer. Är det donationer man räknar med när det kommer till Mewe, eller har man en annan intäktsmodell?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in