• 1
  • 2
2019-03-07, 22:19
Medlem
Benzobobs avatar
Hej Flashback! Som det står i min trådstart så är jag ute efter att göra egna medaljer. Jag vill att medaljerna ser riktigt proffsiga ut. Så jag vänder mig till er, hur göra detta? Metallerna det lutar åt att använda är stål, guld, koppar, silver och brons.

Jag hoppas jag la trådeni rätt forum!
Citera
2019-03-07, 22:30
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benzobob
Hej Flashback! Som det står i min trådstart så är jag ute efter att göra egna medaljer. Jag vill att medaljerna ser riktigt proffsiga ut. Så jag vänder mig till er, hur göra detta? Metallerna det lutar åt att använda är stål, guld, koppar, silver och brons.

Jag har verkligen ingen som helst kunskap eller erfarenhet på området, men rent spontant tänker jag på tenngjutning.
Sådana formar kan man göra själv, och har man tenn eller bly som grund så kan medaljerna sedan förgyllas.
Citera
2019-03-07, 22:53
Bannlyst
Citat:

Ska du låtsas att du har åstadkommit något för att förtjäna dessa medaljer med att imponera på främmande eller ska du dela ut dom?
Citera
2019-03-07, 23:09
Medlem
Benzobobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Jag har verkligen ingen som helst kunskap eller erfarenhet på området, men rent spontant tänker jag på tenngjutning.
Sådana formar kan man göra själv, och har man tenn eller bly som grund så kan medaljerna sedan förgyllas.

Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Ska du låtsas att du har åstadkommit något för att förtjäna dessa medaljer med att imponera på främmande eller ska du dela ut dom?
Det måste se snyggt ut också! http://www.medalj.nu/ribbon/full/%7B...AE7B628%7D.jpg sådan relief! Inget fuskande med metallerna heller. Så ingen plätering över bly/tenn.

Medaljerna ska delas ut som priser i en tävling
Citera
2019-03-07, 23:28
Medlem
Flugzeugs avatar
Är det ett krav att just du ska tillverka medaljerna? Om inte så tror jag att bästa alternativet är att höra av sig till något företag som sysslar med just medaljtillverkning. Kommer ihåg att när man idrottade så var de finaste jetongerna alltid från Sporrong. Hör av dig till dem och fråga om de kan hjälpa dig!
Citera
2019-03-08, 02:35
Medlem
erp.bs avatar
Citat:
Det måste se snyggt ut också! http://www.medalj.nu/ribbon/full/%7B...AE7B628%7D.jpg sådan relief! Inget fuskande med metallerna heller. Så ingen plätering över bly/tenn.

Medaljerna ska delas ut som priser i en tävling

Ojoj, om du ska göra något liknande så får vi hoppas att tävlingen ligger låååångt fram i tiden. Det tar år att lära sig ett sånt hantverk, om man har talang alltså, annars tar det en evighet.

Det finns företag som gör sånt på beställning, anlita ett sådant.
Citera
2019-03-08, 02:43
Medlem
Citat:

Ja, du får väl börja med att lära dig smälta metall. Enklaste sättet är väl att köpa en elektrisk smältugn för runt 4000 - 5000 kr. Då kan du smälta guld, koppar och silver. Men inte stål. Brons har jag inte kollat.

Sedan får du väl gjuta den smälta metallen i sandformar eller andra formar. Det är väl på den vägen det är.
Citera
2019-03-08, 10:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av erp.b
Ojoj, om du ska göra något liknande så får vi hoppas att tävlingen ligger låååångt fram i tiden. Det tar år att lära sig ett sånt hantverk, om man har talang alltså, annars tar det en evighet.

Det finns företag som gör sånt på beställning, anlita ett sådant.

Är det inte bara smälta ner metall i en form ? Eller är det teknik med smälta och forma?
Citera
2019-03-08, 12:13
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Är det inte bara smälta ner metall i en form ? Eller är det teknik med smälta och forma?
Man fixar inte 1500 grader utan vidare.
Keramikugn går till 1300 grader, det är vitglödgande. Och det räcker inte till stål.
Citera
2019-03-08, 15:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Man fixar inte 1500 grader utan vidare.
Keramikugn går till 1300 grader, det är vitglödgande. Och det räcker inte till stål.

https://endoktorigjuteriet.files.wor...ng?w=405&h=200

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...maAAxHCCItP-hQ

(FB) Vilket material ska en smältugn byggas med för att inte explodera?
Citera
2019-03-09, 18:57
Medlem
erp.bs avatar
Citat:

En liten sak ju det att du ska kunna göra formen, eller pressen, eller stansen. vilken teknik nu nu väljer.
Ta t ex den Nobelmedaljen du tog som exempel. Att gravera den, hur lång tid tror du det tog? och attl lära sig jobbet, hur lång tid?
Citera
2019-03-09, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av erp.b
En liten sak ju det att du ska kunna göra formen, eller pressen, eller stansen. vilken teknik nu nu väljer.
Ta t ex den Nobelmedaljen du tog som exempel. Att gravera den, hur lång tid tror du det tog? och attl lära sig jobbet, hur lång tid?

Var ju inte jag som tog som den som ett exempel.
Men ett halvår kanske att lära sig, är väl mest att det inte blir så många tillfällen att träna och hålla på med guld att det blir knepigt att bekanta sig med materialen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in