Denna sida har updaterat uträkningarna med lite nyare data. Med 4% och 100% stocks klarar man sig i minst 30år för 94% utav start-åren. Vilket landar inom det 90-100% intervallet jag nämnde tidigare.
För 40år har det gått ner till 89% om man har 100% aktier (75% aktier presterar här lite bättre). För 3% uttag så är det 100% successrate för alla tidslängder sålänge man inte har nästan inga aktier.
I verkligheten (tycker jag, risk-preferens är ju subjektivt) är 4% helt okej. Att gå i pension vid 40år betyder sällan att man aldrig mer kommer tjäna något. Man kanske bygger ett hus? Eller strö-jobbar med något "skit-jobb" som man tycker är givande m.m. Är man dessutom lite flexibel av sig och anpassar sig om man råkar ut för en börskrasch just i början och drar igen skärpet eller tar ett extra "säkerhetsår" på jobbet så är det väldigt säkert. "väldigt säkert" i beaktning att man måste ta i beaktning att ju längre man väntar destu högre chans är det även att man dör, så det är dumt att jaga dom sista %-enheterna i säkerhet i flera år. Iaf enligt mig, och de flesta som är inne på FIRE spåret.