Citat:
Som det har beskrivits i tråden, och som i alla fall jag har uppfattat att merparten i tråden resonerar så är det på följande vis:
1. Spara den ihop den summa som när den genererar en avkastning av 4%/år motsvarar det du vill ha ut i "pension" per år.
2. När du uppfyllt kriterierna i punkt ett, placera dina tillgångar på börsen och varje år kan du plocka ut 4% utan att ditt kapital kommer att minska och detta med 90-100% säkerhet.
1. Spara den ihop den summa som när den genererar en avkastning av 4%/år motsvarar det du vill ha ut i "pension" per år.
2. När du uppfyllt kriterierna i punkt ett, placera dina tillgångar på börsen och varje år kan du plocka ut 4% utan att ditt kapital kommer att minska och detta med 90-100% säkerhet.
Problemet med denna tes är att man först måste hitta en aktie/fond som garanterat följer börsen.
Nästa problem uppstår p.g.a. att tesen just bygger på långsiktighet.
Ponera att en person behöver 400´minus skatt per år i "pension".
Mot slutet av 1999 vinner en person på "Eurosupertopplotto", hans samlade placerbara tillgångarna uppgår nu till 10milj, som av en händelse är det som behövs för en dylik avkastning.
Han lyckas även placera dem i en fond som garanterar att följa OMXS30!
Glad i hågen ser han fram emot ett bekymmerslöst liv där han kan leva på "räntan" av sitt kapital som han läst på internet att man kan göra.
Eftersom han har slutat att arbeta (för det skulle man ju kunna göra enligt denna tes) och verkligen behöver 400´minus skatt per år för att klara sig, så kommer det nog att se ganska bekymmersamt ut för hans närmaste framtid...
År 2000 --> -11,9%
År 2001 --> -19,8%
År 2002 --> -41,7%
År 2003 --> +29,0%
osv. se länk:
https://samuelssonsrapport.se/stockh...ar-sedan-1984/
Om han dessutom skall klara sig utan att låna pengar, så fortsätter "lottovinnaren" att plocka ut 400´den sista dec varje år.
Finns det någon i tråden som orkar räkna ut vilket år värdet på fonden är tillbaka på >10miljoner?
Edit:
Efter att ha slagit på miniräknaren (med reservation för att jag kan ha slagit något fel någonstans) så är hans fond vid slutet av 2017 värd 1 389 078kr, avrundat till närmsta krona.
Börjar se tufft ut att kunna fortsätta plocka ut 400´ per år, om inte börsen helt plötsligt rusar med flera hundra procent.
Någon som vill kontrollräkna?
Kom då ihåg att vi i detta exempel låtit värdet på fonden minska, för att kunna plocka ut de 400´per år som lottovinnaren behöver för att kunna leva.
Jag tror nog att vår käre lottovinnare vid detta laget börjat fundera på vilket tågspår som ligger närmast hans hus...
Personligen fortsätter jag nog att jobba!
Nästa problem uppstår p.g.a. att tesen just bygger på långsiktighet.
Ponera att en person behöver 400´minus skatt per år i "pension".
Mot slutet av 1999 vinner en person på "Eurosupertopplotto", hans samlade placerbara tillgångarna uppgår nu till 10milj, som av en händelse är det som behövs för en dylik avkastning.
Han lyckas även placera dem i en fond som garanterar att följa OMXS30!
Glad i hågen ser han fram emot ett bekymmerslöst liv där han kan leva på "räntan" av sitt kapital som han läst på internet att man kan göra.
Eftersom han har slutat att arbeta (för det skulle man ju kunna göra enligt denna tes) och verkligen behöver 400´minus skatt per år för att klara sig, så kommer det nog att se ganska bekymmersamt ut för hans närmaste framtid...
År 2000 --> -11,9%
År 2001 --> -19,8%
År 2002 --> -41,7%
År 2003 --> +29,0%
osv. se länk:
https://samuelssonsrapport.se/stockh...ar-sedan-1984/
Om han dessutom skall klara sig utan att låna pengar, så fortsätter "lottovinnaren" att plocka ut 400´den sista dec varje år.
Finns det någon i tråden som orkar räkna ut vilket år värdet på fonden är tillbaka på >10miljoner?
Edit:
Efter att ha slagit på miniräknaren (med reservation för att jag kan ha slagit något fel någonstans) så är hans fond vid slutet av 2017 värd 1 389 078kr, avrundat till närmsta krona.
Börjar se tufft ut att kunna fortsätta plocka ut 400´ per år, om inte börsen helt plötsligt rusar med flera hundra procent.
Någon som vill kontrollräkna?
Kom då ihåg att vi i detta exempel låtit värdet på fonden minska, för att kunna plocka ut de 400´per år som lottovinnaren behöver för att kunna leva.
Jag tror nog att vår käre lottovinnare vid detta laget börjat fundera på vilket tågspår som ligger närmast hans hus...
Personligen fortsätter jag nog att jobba!
Givetvis kan man "lösa" det hela genom att endast plocka ut 4% av fondens aktuella värde varje år, men då blir det ju en aning svårt att planera med att ha det som en "pension" utifrån ett förutbestämt belopp.
Det som man då siktade på från början, säg 4% av 10milj kan ju helt plötsligt bli 4% av 5milj vilket då inte täcker det man planerat att det skall täcka.
Hela tanken i diskussionen har ju varit att sikta på ett belopp för att sedan leva gott på den 4% avkastningen.
Den som är intresserad får gärna räkna om ovan räknestycke utifrån dessa premisser, kan kanske vara intressant att se hur många år man får leva under det man hade tänkt sig innan fonden kommit tillbaka till sitt ursprungliga värde.