2019-12-08, 02:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Han verkar mest tala i egen sak, liksom Bodström som åtagit sig ett typiskt
RUBRIK-brott, men i sak är det minst sagt svårt att få gehör från lagens tolkare eller allmänhet. Inte ens ME-förespråkarna har han att luta sig mot.

Vad tycker övriga anhöriga om detta?
Men så bra. Det är ju nästan som en dialog? Jag tyckte ju att R:s dråp med dödsinjektion (i förhållande till sin dödshjälpkampanj) mer liknade Beneluxmodellen och i en ny artikel skriver han:
Citat:
En annan modell som ofta omnämns är Beneluxmodellen där man fokuserar mer på den sjukes lidande och det dödande läkemedlet distribueras (injiceras) av en läkare.

Personligen ser jag det som positivt att man med den modellen i första hand tar hänsyn till lidande som ett grundläggande krav för att kunna få dödshjälp. Dock anser jag att modellen liksom med Oregonmodellen har brister. Bland annat innebär modellen att patienten inte har tillgång till det dödande läkemedlet och därigenom inte i samma utsträckning som med Oregonmodellen har möjlighet att välja tidpunkten då hen vill avsluta sitt liv.
https://www.gp.se/debatt/vem-har-rät...lut-1.21189416

Beneluxmodellen (som inte har fokus på svårt sjuka med dödlig sjukdom) sätter subjektivt lidande i centrum.

Benelux (till skillnad från Oregonmodellen) är således modellen (med marginell skillnad mellan länderna) där deprimerade, personer med psykisk sjukdom och självmordslängtan, dementa, barn och snart kanske friska personer från 60-70 års ålder med livsleda, om vissa av ministrarna får som de vill, kan få eutanasi efter bedömning osv.

Tanken var ju att nedre åldersgränsen var 12 år men för ett par år sen dödades en 9 och en 11-åring i Belgien.
En läkare vid namn Verhagen vill skapa ett eutanadicenter för barn under 12 år i NL. Han är den som gått i bräschen för att bebisar upp till ett år får dödas med en injektion (The Groningen Protocol).
Han tycker att barn under 12 år är beslutskompetenta och vill sänka åldersgränsen i NL.

Att förstå vidden av beslut och inte vara deprimerad, psykiskt sjuk, minderårig eller dement är annars nåt som anses av största vikt i den allvarliga frågan - och det berör suicidprevention likaväl.

Förutom detta så är det väl frågan om att vården behöver förbättras snarare. Läste nånstans att debatten brukar förstärkas när sjukvården är i kris och att man inte ska underskatta den ekonomiska aspekten som ständigt rör sig subtilt under ytan.
Tänker ånyo på mannen som nu processar mot sjukhuset i Kanada. All styrka till honom!
Han fick som sagt inte assistans för att bo hemma och leva med värdighet utan förvarades istället på sjukhus i tre år och erbjöds sen dödshjälp.

Hur frekvent förekommande är detta? Hörs de här rösterna? Är de för svaga, sjuka och inte orkar kämpa eller nappade de rent av på det kränkande erbjudandet som garanterat ger en känsla att vara samhället till belastning, inte värda att få leva värdigt?

Det finns ju en snarlik kamp i det här rättsfallet - å ena sidan å andra sidan - men huvudfokus har blivit dödshjälp istället för livshjälp.

Lite kring bristerna i Oregonmodellen likaväl och som tangerar det jag skriver om och den gränslösa sluttningen som sker över tid:
Citat:
"Sverige måste hålla dörren fortsatt stängd för alla former av dödshjälp. Varningen kommer från den från amerikanske psykiatrikern Mark Komrad, som följt utvecklingen i de länder som legaliserat eutanasi eller läkarassisterat självmord. "

"Mark Komrad har under flera år varit ledamot i etikkommittén vid American Psychiatric Association, som på hans initiativ antagit ett uttalande mot alla former av dödshjälp som berör läkare.

– Det var en signal till psykiatriker i Belgien och Nederländerna, där hundratals personer med psykiatriska diagnoser dödats av sina läkare, säger han.

Som psykiatriker med suicid som specialområde upprörs Mark Komrad särskilt över hur staten i länderna med dödshjälp gjort vårdapparaten till ett medel för självmordsbenägna patienter.

Bland annat har han noterat att antalet övriga självmord stiger när man legaliserat eller på något sätt uppmärksammat dödshjälp. Så har också skett i den amerikanska delstaten Oregon, vars lagstiftning på området ofta framhävs som en möjlig modell för Sverige."
Mark Komrad pekar på en rad brister i det rådande regelverket i Oregon.

"– Det finns inget krav på en psykiatrisk genomgång eller behandling för dem som ansöker om dödshjälp, trots att det är känt att läkare ofta missar psykisk ohälsa hos en patient, och trots att rädsla av olika slag är främsta anledningen till att man söker dödshjälp, säger han."

"Även samvetsfriheten för enskilda läkare tenderar att beskäras allt mer där dödshjälp införs. I den kanadensiska delstaten Ontario måste läkare som inte vill hantera en begäran om dödshjälp remittera till en läkare som är positivt ställd.

– Det finns gott om läkare som vittnar om hur de pressas att delta i systemet, säger Mark Konrad."
https://www.varldenidag.se/nyheter/h...H9WKnWelGGUlg/
December 2016, The American Psychiatric Association:
Citat:
"The American Psychiatric Association, in concert with the American Medical Association’s position on Medical Euthanasia, holds that a psychiatrist should not prescribe or administer any intervention to a non-terminally ill person for the purpose of causing death."
https://www.wma.net/news-post/world-...isted-suicide/
26 oktober 2019, The World Medical Association:
Citat:
The WMA reiterates its strong commitment to the principles of medical ethics and that utmost respect has to be maintained for human life. Therefore, the WMA is firmly opposed to euthanasia and physician-assisted suicide.’
https://www.wma.net/news-post/world-...isted-suicide/
19 nov 2019, Sveriges läkarförbund:
Citat:
"Sveriges läkarförbund säger bestämt nej till alla former av dödshjälp i sjukvården, efter Liberalernas beslut om att utreda möjligheterna att införa dödshjälp i Sverige."
https://www.varldenidag.se/nyheter/l...nWhtbJ7IhPQUA/
Senast redigerad av develi 2019-12-08 kl. 03:03.
Citera
2019-12-08, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men så bra. Det är ju nästan som en dialog? Jag tyckte ju att R:s dråp med dödsinjektion (i förhållande till sin dödshjälpkampanj) mer liknade Beneluxmodellen och i en ny artikel skriver han:

Beneluxmodellen (som inte har fokus på svårt sjuka med dödlig sjukdom) sätter subjektivt lidande i centrum.

Benelux (till skillnad från Oregonmodellen) är således modellen (med marginell skillnad mellan länderna) där deprimerade, personer med psykisk sjukdom och självmordslängtan, dementa, barn och snart kanske friska personer från 60-70 års ålder med livsleda om vissa av ministrarna får som de vill kan få eutanasi efter bedömning osv.

Tanken var ju att nedre åldersgränsen var 12 år men för ett par år sen dödades en 9 och en 11-åring i Belgien.
En läkare vid namn Verhagen vill skapa ett eutanadicenter för barn under 12 år i NL. Han är den som gått i bräschen för att bebisar upp till ett år får dödas med en injektion (The Groningen Protocol).
Han tycker att barn under 12 år är beslutskompetenta.

Att förstå vidden av beslut och inte vara deprimerad, psykiskt sjuk, minderårig eller dement är annars nåt som anses av största vikt i den allvarliga frågan - och det berör suicidprevention likaväl.

Förutom detta så är det väl frågan om att vården behöver förbättras snarare. Läste nånstans att debatten brukar förstärkas när sjukvården är i kris och att man inte ska underskatta den ekonomiska aspekten som ständigt rör sig subtilt under ytan.
Tänker ånyo på mannen som nu processar mot sjukhuset i Kanada. All styrka till honom!
Han fick som sagt inte assistans för att bo hemma och leva med värdighet utan förvarades istället på sjukhus i tre år och erbjöds sen dödshjälp.

Hur frekvent förekommande är detta? Hörs de här rösterna? Är de för svaga, sjuka och inte orkar kämpa eller nappade de rent av på det kränkande erbjudandet som garanterat ger en känsla att vara samhället till belastning, inte värda att få leva värdigt?

Det finns ju en snarlik kamp i det här rättsfallet - å ena sidan å andra sidan - men huvudfokus har blivit dödshjälp istället för livshjälp.

Lite kring bristerna i Oregonmodellen likaväl och som tangerar det jag skriver om:

December 2016, The American Psychiatric Association:

26 oktober 2019, The World Medical Association:

19 nov 2019, Sveriges läkarförbund:

Tycker att om det är Brist på Adekvat Vård för de sjuka som är det som skapar önskan om att frivilligt förkorta sitt liv. DÅ måste den enda rimliga åtgärden vara att skapa förutsättningar så att denna vård kan erbjudas!!!

Inte att inrätta Dödskliniker! (för att dölja Sjukvårdens misslyckande).
Senast redigerad av Remark 2019-12-08 kl. 03:14.
Citera
2019-12-08, 03:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Tycker att om det är Brist på Adekvat Vård för de sjuka som är det som skapar önskan om att frivilligt förkorta sitt liv. DÅ måste den enda rimliga åtgärden vara att skapa förutsättningar så att denna vård kan erbjudas!!!

Inte att inrätta Dödskliniker!
Eller hur?
Det är just detta jag värjer mig emot samt att man de facto vet via de andra länderna att gränserna vidgas in absurdum - om man nu inbillade sig att det är fyrkantiga solklara kriterier, enkla att följa.
Förutom risken med att vissa läkare och politiker väljer ut där det kan bli besparingar i förklädd omsorg.
Gissa tre ggr varför Roger inte beviljades att få vara hemma, vilket han hade laglig rätt till, förrän sjukhuset åkte på stämning.
Betänk även att Kanada är annars framstående och relativt likt Sverige på många sätt.

Det jag skulle vilja veta via aktuellt rättsfall är följande:
Det påvisas väldigt dåligt stöd och bristande hjälpinsatser.
Hade dödhjälpsdebatt varit lika primär om det hade skötts betydligt bättre?

Och jag menar allt från att inte behöva bränna ljuset i bägge ändar som anhörig, förståelse, stöd, professionell hjälp som finns på ME-mottagningarna till hjälpmedel, viss ombyggnation och/eller assistans i hemmet.
Likt som Roger efterfrågade, men med startblocken i livet snarare...

Du som gillar att förkovra dig. Läs rapport 1:2017 (32 sidor) av läkaren Mikaela Luthman och
Anne-Berit Ekström. Hon var i tv4 nyss.

"Hotet mot värdigheten
En genomgång av konsekvenserna av läkarassisterat självmord, med särskilt fokus på Oregonmodellen."

Kan inte länka till denna PDF men sök via Google, den kommer upp som träff direkt.
Senast redigerad av develi 2019-12-08 kl. 03:55.
Citera
2019-12-08, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Eller hur?
Det är just detta jag värjer mig emot samt att man de facto vet via de andra länderna att gränserna vidgas in absurdum - om man nu inbillade sig att det är fyrkantiga solklara kriterier, enkla att följa.
Förutom risken med att vissa läkare och politiker väljer ut där det kan bli besparingar i förklädd omsorg.
Gissa tre ggr varför Roger inte beviljades att få vara hemma, vilket han hade laglig rätt till, förrän sjukhuset åkte på stämning.
Betänk även att Kanada är annars framstående och relativt likt Sverige på många sätt.

Det jag skulle vilja veta via aktuellt rättsfall är följande:
Det påvisas väldigt dåligt stöd och bristande hjälpinsatser.
Hade dödhjälpsdebatt varit lika primär om det hade skötts betydligt bättre?

Och jag menar allt från att inte behöva bränna ljuset i bägge ändar som anhörig, förståelse, stöd, professionell hjälp som finns på ME-mottagningarna till hjälpmedel, viss ombyggnation och/eller assistans i hemmet.
Likt som Roger efterfrågade, men med startblocken i livet snarare...

Du som gillar att förkovra dig. Läs rapport 1:2017 av läkaren Mikaela Luthman och
Anne-Berit Ekström. Hon var i tv4 nyss.

"Hotet mot värdigheten
En genomgång av konsekvenserna av läkarassisterat självmord, med särskilt fokus på Oregonmodellen."

Kan inte länka till denna PDF men sök via Google, den kommer upp som träff direkt.

Du kan lita på att jag kommer att förkovra mig!
Citera
2019-12-08, 04:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Du kan lita på att jag kommer att förkovra mig!
Ja, det är överskådligt och intressant. Ska vid tillfälle fördjupa mig mer i källorna då det hänvisas till undersökningar.
Det hänger uppenbart på att det verkligen är kvalité på läkare som bedömer, att rutiner noggrant följs. Det pratas om vikten av kontakt över tid, att erbjuda livsbejakande insatser, förmåga att öht bedöma den enskilde. Nån fick dödsreceptet på tre dagar om jag inte minns fel. Det tas även upp doctor shopping samt några rättsfall i riskbedömningen.

Tänker på R:s ord i sammanhanget:

"Jag tror att en människa generellt inte vill ta sitt liv om hen är åtminstone hyfsat frisk och utan allvarliga krämpor
."

Det finns mycket bortom fysiska krämpor som gör människan suicidal och likaväl rädsla att vara samhället eller anhörig till belastning.
Sistnämnda ska man fundera på om människor ens ska behöva känna när man blir gammal eller sjuk.
Det åligger omgivningen en hel del ansvar i den upplevelsen. Jag menar rent generellt och likaväl i situationer med hjälpbehov inom vård och omsorg.

"Hyfsat frisk" är intressant i sig relaterat till just beslutskompetent.
Senast redigerad av develi 2019-12-08 kl. 04:20.
Citera
2019-12-08, 05:42
Medlem
develis avatar
Försökte extrahera vad R tänkt sig som dödshjälp.

Om Oregon (dödlig dos tabletter skrivs ut på recept att inta själv):
"Problemet med denna modell är, som jag ser det, att patienter som inte har en sjukdom som är direkt dödlig men ger ett svårt och långvarigt lidande exkluderas från möjligheten eller rätten att förkorta sitt svåra lidande.
Det är även problematiskt att en person som inte är fysiskt kapabel att själv ta läkemedlet exkluderas från möjligheten att avsluta sitt lidande."

Om Benelux ( en läkare ger en dödlig injektion):
"Bland annat innebär modellen att patienten inte har tillgång till det dödande läkemedlet och därigenom inte i samma utsträckning som med Oregonmodellen har möjlighet att välja tidpunkten då hen vill avsluta sitt liv."
"För mig personligen skulle det kännas ovärdigt att behöva boka tid för min egen avlivning."

Det tycks koka ner i krav på icke dödlig fysisk sjukdom och att inte behöva boka tid.
För avlivning.

Hans eget agerande torde passa in på alla inklusionskriterier. Han kanske vill sätta sig själv på kartan som prototyp och pionjär?

Allt om mord och dråp tas bort ur lagen, fritt fram att dö på recept hemma där den som är villig att döda andra får injicera.

Skulle ju passa Bodström som inte tycker att det är nån skillnad på att döda med injektioner (aktiv gärning ensam) versus att nån sväljer tabletter (samverkar/medverkar) - och som kan vägras att inta eller spottas ut. Eller om vederbörande ångrar sig tvärt under intag.
Det är däremot väldigt kört om nån sederas till medvetslöshet inom 90 sek via en ännu snabbare injektion.
Finns inte mycket att protestera mot där inte. För övrigt bortom all medicinsk räddning tidsmässigt och om det inte finns antidot.

Bodström vill nog bli juridisk pionjär och glänsa med prövningstillstånd i HD. Verkar vara snudd på sport inom advokatskrået att ta sig dit.
Andra samlar på frimärken.
Senast redigerad av develi 2019-12-08 kl. 05:52.
Citera
2020-10-01, 11:27
Medlem
Knullkungens avatar
Hovrätten sänker straffet till ett års fängelse.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/va...-for-dodshjalp
Citera
2020-10-30, 13:22
Medlem
diseuses avatar
SVT (Överklagar dödshjälpsdom till HD): "I överklagandet till HD yrkar mannens försvarare Thomas Bodström på att den dömde i första hand ska frias då hans gärning bör betraktas som medhjälp till självmord."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in