2019-11-04, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Två år kvar till pension enligt åldern i stämningsansökan. Jag vet inte vilka register jag ska söka i för att se hur länge han har levt tillsammans med hon men det här verkar vara ett helt koscher dödshjälpsfall. Kanske man kunde ha skött det bättre och med mindre rubriker på ett hospice men nu när en tidigare justitieminister är inblandad som advokat varför inte dra upp det hela i ljuset.

För tio år sedan så hade jag önskat att han skulle få villkorlig dom. Men nu och med en tidigare justitieminister i detta land inblandad. En person som vet vilka trådar man ska dra i. Jag tror man kan få se fram emot en lagändring om några år. Gamla socialdemokrater dör inte.. ..Dom skapar rubriker.
De träffades i tonåren och har levt ihop alltid.
Ja, jag hoppas det blir en diskussion om detta och kanske en lagändring - vari den skall bestå vet jag inte dock.
Citera
2019-11-04, 20:20
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De träffades i tonåren och har levt ihop alltid.
Ja, jag hoppas det blir en diskussion om detta och kanske en lagändring - vari den skall bestå vet jag inte dock.

Problemet som jag ser det är att läkarvetenskapen fortfarande är.. Kanske.. .Lite.. Ute och snurrar vad gäller definitionen av det här problemet. Om dom får/hittar en klar diagnos på problemet så kan man senare och efter lite forskning hitta en lösning. Men nu och som det tidigare har hintats om i denna tråd så är det öppet för tolkning.

Jag är inte den person som spelar tärning med människors liv. Men jag vill ge det här dråpet tre år.
Senast redigerad av Hugo.Drax 2019-11-04 kl. 20:31.
Citera
2019-11-04, 21:16
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Problemet som jag ser det är att läkarvetenskapen fortfarande är.. Kanske.. .Lite.. Ute och snurrar vad gäller definitionen av det här problemet. Om dom får/hittar en klar diagnos på problemet så kan man senare och efter lite forskning hitta en lösning. Men nu och som det tidigare har hintats om i denna tråd så är det öppet för tolkning.

Jag är inte den person som spelar tärning med människors liv. Men jag vill ge det här dråpet tre år.

Jag förstår att så länge vi har en lag som förbjuder assisterad dödshjälp och även medhjälp till självmord så kan man inte bara se mellan fingrarna när människor tar lagen i egna händer, det måste finnas klara gränser.
Bra att det blir belyst och jag hoppas även att det kommer att ske en lagändring. Att själv få bestämma när man vill att det skall ta slut borde vara varje människas rättighet. Iaf när det gäller allvarliga sjukdomar eller när man är i livets slutskede.
Jag hoppas också mannen blir frikänd.

Glömde nästan varför jag svarade dig. Om du inte har sett filmen Unrest tycker jag du skall se den. Den ger sjukdomen en bild, en verklighet som den kan se ut för de sjuka
Citera
2019-11-04, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag förstår att så länge vi har en lag som förbjuder assisterad dödshjälp och även medhjälp till självmord så kan man inte bara se mellan fingrarna när människor tar lagen i egna händer, det måste finnas klara gränser.
Bra att det blir belyst och jag hoppas även att det kommer att ske en lagändring. Att själv få bestämma när man vill att det skall ta slut borde vara varje människas rättighet. Iaf när det gäller allvarliga sjukdomar eller när man är i livets slutskede.
Jag hoppas också mannen blir frikänd.

Glömde nästan varför jag svarade dig. Om du inte har sett filmen Unrest tycker jag du skall se den. Den ger sjukdomen en bild, en verklighet som den kan se ut för de sjuka
Jag kan inte ens se detta som dödshjälp. Hon bad om att få avsluta sitt liv. Jag menar - han ger henne möjligheten och hon tar sista steget. Nu funkade inte det här sättet han gjort upp, med spak som hon skulle dra i. Jag kan bara se det som självmord. Förstår dock hur du menar. Ingen annan än du själv får hjälpa dig till egen död - självmord. Men när man är låst i sin egen kropp - men har talets gåva? Hur gör man då?

Nej, om denne man blir inlåst så hoppas jag svenska folket reser sig som en man. Och jag hoppas i så fall att ett överklagande går upp ända till Högsta Domstolen och blir prejudicerande.
Citera
2019-11-04, 21:32
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Jag kan inte ens se detta som dödshjälp. Hon bad om att få avsluta sitt liv. Jag menar - han ger henne möjligheten och hon tar sista steget. Nu funkade inte det här sättet han gjort upp, med spak som hon skulle dra i. Jag kan bara se det som självmord. Förstår dock hur du menar. Ingen annan än du själv får hjälpa dig till egen död - självmord. Men när man är låst i sin egen kropp - men har talets gåva? Hur gör man då?

Nej, om denne man blir inlåst så hoppas jag svenska folket reser sig som en man. Och jag hoppas i så fall att ett överklagande går upp ända till Högsta Domstolen och blir prejudicerande.

Jag håller helt med dig. Vad skall man göra när man inte själv orkar eller kan ta sitt liv trots att det är den absolut högsta önskan?
Den här kvinnan kan vara glad att hon hade en man som säkerligen visste att han skulle åtalas men valde att uppfylla sin älskade hustrus högsta önskan, starkt gjort
Senast redigerad av 57Emma 2019-11-04 kl. 21:35.
Citera
2019-11-04, 22:24
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag håller helt med dig. Vad skall man göra när man inte själv orkar eller kan ta sitt liv trots att det är den absolut högsta önskan?
Den här kvinnan kan vara glad att hon hade en man som säkerligen visste att han skulle åtalas men valde att uppfylla sin älskade hustrus högsta önskan, starkt gjort

Har man ett svårt sjukt husdjur och inte låter det avlivas så är det djurplågeri. Samtidigt som en människa kan ligga och tyna bort utan rätten att själv få bestämma om man vill avsluta tidigare. Märkligt.
Citera
2019-11-04, 22:34
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Har man ett svårt sjukt husdjur och inte låter det avlivas så är det djurplågeri. Samtidigt som en människa kan ligga och tyna bort utan rätten att själv få bestämma om man vill avsluta tidigare. Märkligt.

Detta var nog det klokaste jag läst någonsin.

Tänk er själva att kunna prata men inte röra er och önskan att dö för att ni har sådana smärtor (tandvärk x 1000) och inget direkt hjälper mot det. Om personen är helt oförmögen att ta sitt liv varför inte tillåta dödshjälp.

Så, jag antar att cyanidpiller är en lösning då, men med svensk lagstiftning skulle personen som införskaffa det bli åtalad vilket som.
Citera
2019-11-04, 22:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Instämmer, jag förstår rädslan att en lagändring skall kunna utnyttjas till att döda svårt sjuka för att minska belastningen på samhället.
Men varför inte ha ett förfarande där en önskan om hjälp till självmord/dödshjälp för svårt sjuka bedöms i en nämnd + domstol. Där ansvarig läkare/jurist kan stoppa en önskad dödshjälp om det finns dubier gällande hur frivilligheten eller om patienten inte känns färdig med sin mentala process.
Det borde finnas en laglig utväg för de som vill slippa ett utdraget lidande pga en obotbar sjukdom.
Citera
2019-11-04, 22:53
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Han är inte så gammal, inte ens pensionsmässig. Och jag tror han får villkorligt. Åtminstone hoppas jag det. Fan vet.

Jag tror han kommer få någon form av straff. Tror domstolen är rädd för att ett frikännande skulle kunna tolkas som att det är fritt fram att hjälpa sjuka anhöriga att dö.
Citera
2019-11-04, 22:54
Medlem
Det här är ju inte politiktråden men Bodström har ju en väldigt bra poäng i att det bör ses över att göra det lagligt med aktiv dödshjälp. Vi pratar trots allt om en svårt sjuk fru som önskade att få dö, då är det inte rimligt att mannen i fråga fälls. Nog för att han begått brott enligt lagen, men eftersom han gjorde det av kärlek och med hennes vilja så bör man hellre fria än fälla i det här fallet.
Citera
2019-11-05, 02:20
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Vilken bra jämförelse. Det är varje djurägares skyldighet att låta sin vän somna in.

Citat:
Jag tror han kommer få någon form av straff. Tror domstolen är rädd för att ett frikännande skulle kunna tolkas som att det är fritt fram att hjälpa sjuka anhöriga att dö.

Jag hoppas inte men tror som dig. Lagar skall följas men det finns alltid utrymme för förmildrande omständigheter.
En lagändring måste ske. Kanske inte att anhöriga skall behöva göra detta utan det borde finnas kliniker som i t ex Schweiz. Utbildad personal bedömer fall till fall och är personen för sjuk för att ta sig till kliniken så skall det finnas ett mobilt team.

Det är min och varje människas rättighet att få avsluta ett lidande eller förkorta det ofrånkomliga.
Att behöva be en närstående är kränkande och oerhört svårt både för den sjuke och för den som blir tillfrågad.
Citera
2019-11-05, 02:50
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Detta var nog det klokaste jag läst någonsin.

Tänk er själva att kunna prata men inte röra er och önskan att dö för att ni har sådana smärtor (tandvärk x 1000) och inget direkt hjälper mot det. Om personen är helt oförmögen att ta sitt liv varför inte tillåta dödshjälp.

Så, jag antar att cyanidpiller är en lösning då, men med svensk lagstiftning skulle personen som införskaffa det bli åtalad vilket som.

Medhjälp till självmord är inte straffbelagt i Sverige. Så det skulle väl i så fall ev. Vara brott mot lagen om kemiska produkter möjligen.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2019-11-05 kl. 03:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in