Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-03-06, 06:49
  #1
Medlem
Jag har länge varit motståndare till ett kontrollsamhälle av det enkla skälet att det inskränker våran integritet och våran frihet. Jag ser givetvis också farorna med att det här kan missbrukas för att sätta dit såkallade "tankebrottslingar" och dylikt.

Jag har också länge trott att syftet med denna massinvandring är att skapa kaos, enbart för att befolkningen medvilligt ska byta sin frihet mot total trygghet.

Nu på senare tid har jag dock fundera kring alla de fördelarna som finns med kontrollsamhället. Tänk er ett framtidsscenario där det finns kameraövervakning överallt förutom på privat egendom. (I folks hem ska det vara upp till var och en att bestämma huruvida man vill ha privat kameraövervakning eller ej). Tänk er också ett system där alla transaktioner kan spåras(kontantfritt samhälle, förbjuda cryptovalutor osv).

Vad hade detta inneburit? Slutet på kriminalitet & våld? Nej, däremot så åker man ju garanterat dit om man nu väljer att begå en kriminell gärning. På detta så kan man lägga till hårdare straff för att verkligen se till att bli av med brottslighet.

Övervakningen ska såklart inte heller bara vara till för rättsväsendet, utan man ser till att varje medborgare har tillgång till övervakningsbilderna. Tänk er en livestream typ där ni kan titta vart ni vill. (Man kan lägga in delay för att byta locations och dylikt för att man inte ska kunna spåra andra hur som helst). Man kan också stifta nya grundlagar som ser till så att medborgarna har bättre möjligheter att organisera sig och skydda sig utifall att en regering missbrukar sin makt, hur dessa lagar skulle utformas kan jag dock inte säga.

Jag ser alltså farorna med ett kontrollsamhälle som missbrukas, men jag har på senare tid nyanserat mitt tänk och kan ju se fördelarna i att krossa kriminaliteten. Hur tänker ni kring detta?
Citera
2019-03-06, 07:05
  #2
Medlem
Kanske skulle få bort kriminaliteten, men det skulle inte vara värt det.
Citera
2019-03-06, 07:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Kanske skulle få bort kriminaliteten, men det skulle inte vara värt det.

Varför? Trygghet är väl överordnat allt annat?
Citera
2019-03-06, 07:08
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Varför? Trygghet är väl överordnat allt annat?
Öh, nej?
Citera
2019-03-06, 07:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Öh, nej?

Nehe, så det är inte bra att människor kan känna sig fullständigt trygga?
Kan du inte utveckla lite varför det inte skulle vara värt det. Om kameraövervakningen installeras på det sätt som jag föreslår (dvs att alla har tillgång till det, likt en livestream).
Citera
2019-03-06, 07:14
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Nehe, så det är inte bra att människor kan känna sig fullständigt trygga?
Sluta med halmgubbar. Jag har inte sagt att trygghet inte är bra. Bara att det inte är överordnat allt annat.

Tycker du inte att det är bra om människor känner sig fria? De flesta vill känna sig fria.

Citat:
Kan du inte utveckla lite varför det inte skulle vara värt det. Om kameraövervakningen installeras på det sätt som jag föreslår (dvs att alla har tillgång till det, likt en livestream).
Fullständigt jävla horribelt. Jag vill kunna röra på mig utanför min bostad utan att alla får reda på det. Händer dessutom nästan dagligen att jag inte vill att person A vet att jag är på plats X.
Citera
2019-03-06, 07:30
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Sluta med halmgubbar. Jag har inte sagt att trygghet inte är bra. Bara att det inte är överordnat allt annat.

Tycker du inte att det är bra om människor känner sig fria? De flesta vill känna sig fria.


Fullständigt jävla horribelt. Jag vill kunna röra på mig utanför min bostad utan att alla får reda på det. Händer dessutom nästan dagligen att jag inte vill att person A vet att jag är på plats X.

Ja, fast du är ju fortfarande fri att göra vad du vill sålänge du inte sysslar med kriminella aktiviteter. Jag säger inte att massövervakningen ska vara ett redskap enbart för regeringen, utan hela folket. Och man måste ju såklart också vidta åtgärder så att folk inte kan sitta och spionera på andra i smyg, det är enkelt att åtgärda genom att göra det olagligt helt enkelt. Dessa problem är enkla att lösa med tekniken.

Det är ju inte direkt så att någon kommer att sitta och sitta och glo på dig 24/7. Någon enstaka person som kollar på en livefeed kanske ser dig precis på samma sätt som personer kan råka se dig i verkligheten. Och polisen har ju bara intresse av att spana på dig om du har begått en kriminell gärning.

Vad har du att dölja liksom?
Citera
2019-03-06, 07:36
  #8
Medlem
Det är bara en tidsfråga innan det blir så. Redan nu är man kameraövervakad i princip överallt.

Och folk blir dömda för åsiktsbrott. Det här landet är miserabelt.
Citera
2019-03-06, 07:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Ja, fast du är ju fortfarande fri att göra vad du vill sålänge du inte sysslar med kriminella aktiviteter. Jag säger inte att massövervakningen ska vara ett redskap enbart för regeringen, utan hela folket. Och man måste ju såklart också vidta åtgärder så att folk inte kan sitta och spionera på andra i smyg, det är enkelt att åtgärda genom att göra det olagligt helt enkelt. Dessa problem är enkla att lösa med tekniken.

Det är ju inte direkt så att någon kommer att sitta och sitta och glo på dig 24/7. Någon enstaka person som kollar på en livefeed kanske ser dig precis på samma sätt som personer kan råka se dig i verkligheten. Och polisen har ju bara intresse av att spana på dig om du har begått en kriminell gärning.

Vad har du att dölja liksom?
Om du verkligen på fullaste allvar tror att det här inte kommer missbrukas av makten och utnyttjas av privatpersoner så är du fruktansvärt naiv. Är stalker ett nytt begrepp för dig? Finns rätt många som lever på flykt från psykotiska expartners. Och om allt livestreamas så är det väldigt lätt att fixa ett larm som löser ut vid rörelser.

Kan du inte ta och berätta vad du heter och var du bor? Vad har du att dölja?
Citera
2019-03-06, 07:39
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mezzox
Det är bara en tidsfråga innan det blir så. Redan nu är man kameraövervakad i princip överallt.

Och folk blir dömda för åsiktsbrott. Det här landet är miserabelt.

Jag tycker inte att man ska försöka sätta stopp för den teknologiska utvecklingen bara för att den kan missbrukas. Att det inte råder åsiktsfrihet är förstås förjävligt och något vi behöver göra någonting åt. Massövervakningen behöver inte nödvändigtvis innebära åsiktsförtryck.
Citera
2019-03-06, 07:41
  #11
Medlem
BuckDharmas avatar
De enda som är emot ett än mer övervakat samhälle är kriminella, rättshaverister och personer med paranoida diagnoser (dokumenterade eller ej).
Citera
2019-03-06, 07:41
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troett
Massövervakningen behöver inte nödvändigtvis innebära åsiktsförtryck.
Jag kan inte se hur det skulle kunna undvikas.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback