Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-03, 14:30
  #1
Medlem
ApolloGrekens avatar
Antag att någon kallas till en bouppteckning. Kan denne då begära ersättning från dödsboet för resekostnader.
Citera
2019-03-03, 14:37
  #2
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Antag att någon kallas till en bouppteckning. Kan denne då begära ersättning från dödsboet för resekostnader.
Nej, varför skulle den kunna begära det?
Om rollerna vore de omvända, vad hade du tyckt i så fall?
Citera
2019-03-03, 14:44
  #3
Medlem
ApolloGrekens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Nej, varför skulle den kunna begära det?
Om rollerna vore de omvända, vad hade du tyckt i så fall?
Nja, jag är inte den som vill ha ersättning. Men jag tolkar Lawline https://lawline.se/answers/utlagg-i-...ppteckning-m.m som att man kan få det.

Jag tycker iofs att det inte är ologiskt, dödsbodelägarna har ju en skyldighet att se till att dödsboet blir korrekt förtecknat, och några delägare kan ta tunnelbanan och några ha tusenlappar för att resa.
Citera
2019-03-03, 14:59
  #4
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Antag att någon kallas till en bouppteckning. Kan denne då begära ersättning från dödsboet för resekostnader.

Som jag fick det förklarat (vilket även din lawlinelänk verkarsäga) så är det så att man inte får någon ersättning bara för att man kallas till bouppteckningen. Däremot kan man få det om man å dödsboets vägnar utför direkta sysslor.
Citera
2019-03-03, 15:13
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Antag att någon kallas till en bouppteckning. Kan denne då begära ersättning från dödsboet för resekostnader.

Nej, självklart inte.
Citera
2019-03-03, 15:17
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ApolloGreken
Antag att någon kallas till en bouppteckning. Kan denne då begära ersättning från dödsboet för resekostnader.
Det är frivilligt att infinna sig personligen.
Citera
2019-03-03, 23:41
  #7
Medlem
ApolloGrekens avatar
Tack för att ni tog er tid att svara
Citera
2019-03-04, 08:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, självklart inte.

Inget som rör juridik är självklart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback