Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-03-01, 10:07
  #1
Medlem
Fexans avatar
Tjena FB!

Jag tar snart examen som Civ.Ing. och tänkte fortsätta leva spartanskt ett tag till och lägga undan en hel del pengar (~10 kkr/mån) i början av min karriär. Jag är mycket för kvantitativa strategier då kvalitativ analys alltid kommer att kräva mycket tid. Min tanke är då att dela upp mitt investerande i tre(fyra) olika delar: Lysa, Börslabbetportföljen och investmentbolag (och möjligtvis utdelningsaktier).

Då jag inte har testat på någon av dessa under en längre tid undrar jag vad ni som har lite mer erfarenhet säger? Har ni några tips till en kille på 25 år som har en plan till möjlig FIRE (Financially Independent Retire Early) om ~20 år?
Citera
2019-03-01, 10:54
  #2
Medlem
Datan säger väl att månadssparande i indexfonder gett bäst resultat i förhållande till mödan, över tid, så som du efterfrågar.

Generellt bör man väl inte ta rygg på något annan utan köra sitt eget race. Det är dina pengar, varför ska börslabbet bestämma vad du investerar i?
Citera
2019-03-01, 11:33
  #3
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honzaschmonza
Datan säger väl att månadssparande i indexfonder gett bäst resultat i förhållande till mödan, över tid, så som du efterfrågar.

Generellt bör man väl inte ta rygg på något annan utan köra sitt eget race. Det är dina pengar, varför ska börslabbet bestämma vad du investerar i?
Jag gjorde ett halvhjärtat försök att hitta uppsatser som bevisar det understrukna men hittade inget. Däremot så har jag också hört mycket om det och det verkar vara allmänt känt, vet att det finns länkar på rikatillsammans.se.

Jag rekommenderar också att hitta det som fungerar för just dig. Jag har testat både indexfonder, trading i högvolatila aktier och stabila utdelningsaktier och har under mina tre års erfarenhet ännu inte bestämt mig vad som är bäst och passar för mig. Just nu ligger mitt investerade kapital i två portföljer, en med utdelningsaktier och en med en 60/40-portfölj (index- och räntefonder). Fondportföljen är en del av mitt sparande som är ämnat att användas som kontantinsats till mitt nästa bostadsköp och utdelningsaktierna är min "pengamaskin".

Vägarna till att bli ekonomiskt fri är många men jag anser att sparande också måste vara roligt och kännas tryggt och betonar därför vikten av att välja en väg som passar dig. Indexfonder är en bra inkörsport, har du ingen erfarenhet av investeringar tycker jag att du ska börja med några fonder och sedan känna dig för med tiden, du kommer säkert att ändra dig efter en tid . Det viktigaste är att börja!
Citera
2019-04-11, 09:55
  #4
Medlem
Fexans avatar
Sorry att jag missat att ni har svarat! Har tydligen inte slagit på prenumeration av min egen tråd :P Nu väcker jag den igen!

@honzaschmonza
Ja, absolut! Jag hör vad du säger, men det är ju ändå mitt beslut att följa börslabbet i så fall? Så det är ju ett aktivt val i sig. Grejen är den att jag tror verkligen på det här med kvantitativ analys och de verkar pyssla med precis den typ av kvantitativ analys som jag redan själv är inne på att använda mig av. Varför inte ta inspo därifrån?

@Greenhouse-Defect
Det här med att indexfonder ger bäst resultat i förhållande till mödan köper jag rakt av. Speciellt för gemene man som inte har disciplin nog att följa sin grundtanke när börsen tankar. Då är det lätt att stoppa in pengar i index och aldrig titta på det förrän det är dags att plocka ut.

Grejen är den att jag har pysslat med värdepapper sen jag var 15 år (aka i 10 år) och har redan kikat lite lätt på diverse olika strategier, köpt förhoppningsbolag, bitcoin, investmentbolag, kassakor, IPO osv. Det jag i alla fall kommit fram till över åren är att jag vill ha en väldigt strikt algoritm som jag investerar efter för att koppla bort känslor och använda mig av statistik för att få en bättre chans att slå marknaden med någon enstaka procentenhet per år.

Nu har jag lyckats ro en riktigt schysst ingångslön i land och tänker dra igång med månadssparandet efter sommaren. Det jag kommit fram till är att jag tänkte absolut testa på börslabbet och jag har redan en del i Lysa och jag kör på med en del där också. Jag lutar mer och mer åt en utdelningsportfölj också, men kan inte riktigt släppa investmentbolagen riktigt än. Dock känns investmentbolagen aningen svårare att automatisera sparandet i, då jag skulle vilja lägga tid på det fundamentala i den portföljen. Utdelningsaktier känns lättare att kvantifiera och koppla bort känslorna från.

Hur upplever du det är att spara i utdelningsaktier? Följer du någon strategi vid köp?
Citera
2019-04-11, 19:52
  #5
Medlem
OHSCHNAPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fexan
Grejen är den att jag har pysslat med värdepapper sen jag var 15 år (aka i 10 år) och har redan kikat lite lätt på diverse olika strategier, köpt förhoppningsbolag, bitcoin, investmentbolag, kassakor, IPO osv. Det jag i alla fall kommit fram till över åren är att jag vill ha en väldigt strikt algoritm som jag investerar efter för att koppla bort känslor och använda mig av statistik för att få en bättre chans att slå marknaden med någon enstaka procentenhet per år.

Nu har jag lyckats ro en riktigt schysst ingångslön i land och tänker dra igång med månadssparandet efter sommaren. Det jag kommit fram till är att jag tänkte absolut testa på börslabbet och jag har redan en del i Lysa och jag kör på med en del där också. Jag lutar mer och mer åt en utdelningsportfölj också, men kan inte riktigt släppa investmentbolagen riktigt än. Dock känns investmentbolagen aningen svårare att automatisera sparandet i, då jag skulle vilja lägga tid på det fundamentala i den portföljen. Utdelningsaktier känns lättare att kvantifiera och koppla bort känslorna från.

Hur upplever du det är att spara i utdelningsaktier? Följer du någon strategi vid köp?

Investmentbolag är ju också utdelande aktier men om jag förstått det rätt vill du ha egen kontroll på innehaven? Har du lärt dig fundamentalanalys under dina år på marknaden? Då kan du ju utveckla din egen form av algoritm i form av olika nyckeltal och värden du kikar på. Med det sagt är det ju absolut inte lätt men kan vara skönt att veta att man fattar rätt beslut även om utfallet inte blir som man tänkt. Det funkar fint för mig, man måste vara känslokall och rationell även när det är blodbad där ute.

Förstår inte varför du vill lägga pengarna på Lysa om du vill ha egen kontroll över dina analyser. Lysa mm. sköter väl investeringarna själv?

Sen tycker jag det låter märkligt om du planerar att leva spartanskt, har fått en riktigt schysst ingångslön men ändå bara har 10k/mån över med t.ex. 30-35k netto blir det ju något helt annat än en studentbudget.
Citera
2019-04-11, 22:32
  #6
Medlem
Fexans avatar
Nja, kontroll över innehaven är egentligen inte alls viktigt för mig. Så länge jag kan följa en strategi slaviskt som jag tror på så är jag rätt nöjd! Jag tror ju på index och då är Lysa väldigt enkelt att hålla disciplinen hos. Sen är det ju självklart dumt att förvänta sig alfa där...

Angående om jag har "lärt mig" fundamental analys så skulle jag nog snarare sagt att jag har bekantat mig med det, men känner inte att jag har den bredare marknadskännedomen som behövs för att känna att jag gjort en analys god nog att placera pensionspengarna i. Det är detta jag vill ifrån. Tvivlet alltså.

Det viktiga för mig är att ha en eller flera strategier som är enkla att följa och utvärdera om t.ex. 1-5 år.

Ja asså den ingånslön jag fick hade jag aldrig förväntat mig och den kom efter det att jag skrev inlägget! De 10k som jag räknade med innan var dessutom exklusive amortering som kan jämföras med obligationer. Med spartanskt menade jag väl mest att inte spendera alla pengar bara för att de helt plötsligt finns. Jag vet ju att jag kan leva gott på CSN

Var hämtar du datan ifrån? Har du skrivit nåt schysst script som crunchar det åt dig eller kör du nån kontroll månadsvis när lönen ska investeras?
Citera
2019-04-11, 22:57
  #7
Medlem
Briggsjos avatar
Titta in i strategitråden i fondforumet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback