Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-28, 13:28
  #1
Medlem
RonHowards avatar
Om man ska köpa en begagnad bil nu, påverkas priserna av den svaga kronan? Eller gäller det endast nybilsköp? Läst en del om att våra grannländer köper bil i Sverige och exporterar. Om kronan istället varit stark, hade det varit köpläge på beg.bil?

Jag pratar nyare bilar, kring årsmodell 2015 och framåt där man kanske blir andra eller tredje ägaren.
Citera
2019-02-28, 13:36
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Om man ska köpa en begagnad bil nu, påverkas priserna av den svaga kronan? Eller gäller det endast nybilsköp? Läst en del om att våra grannländer köper bil i Sverige och exporterar. Om kronan istället varit stark, hade det varit köpläge på beg.bil?

Jag pratar nyare bilar, kring årsmodell 2015 och framåt där man kanske blir andra eller tredje ägaren.

Nej, det tror jag inte.

Nybilar blir dyrare eftersom de måste köpas in i euro eller dollar. Om bilen kostar ex 30 000 EUR eller USD att köpa in från tillverkaren och en EUR eller Dollar kostar 7 kr kostar bilen 30 000 * 7 = 210 000 kr. Kostar en EUR eller USD istället 10 kr kostar bilen 30 000 * 10 = 300 000 kr.

På begagnatmarknaden köper man i SEK och säljer i SEK så där blir effekten inte lika tydlig. Blir alla nya bilar dyrare på grund av svag SEK kan man över tid säkert se en fördyring på begagnatmarknaden, men knappast vid mer kortsiktiga valutarörelser. Om kronan är billig blir det även billigt för ex öststatare, norrman, tyskar o.s.v att köpa på den svenska begagnatmarknaden, men den typen av export är nog såpass liten att det, i vart fall på kort sikt, inte heller slår igenom på de allmänna begagnatpriserna.
Citera
2019-02-28, 14:04
  #3
Medlem
RonHowards avatar
"Blir alla nya bilar dyrare på grund av svag SEK kan man över tid säkert se en fördyring på begagnatmarknaden, men knappast vid mer kortsiktiga valutarörelser. Om kronan är billig blir det även billigt för ex öststatare, norrman, tyskar o.s.v att köpa på den svenska begagnatmarknaden, men den typen av export är nog såpass liten att det, i vart fall på kort sikt, inte heller slår igenom på de allmänna begagnatpriserna."

Tydligen är den inte så liten, eller de kanske beror på vad man definerar som liten?
Citat:
"Enligt ny statistik från bilvärderingssiten Bilpriser.se har försäljningen av bilar till utlandet ökat med 145 procent sedan 2014.

– Svenska begagnade bilar står sig bra internationellt mycket på grund av försvagningen av svenska kronan, som sedan 2014 gått ned med cirka 15 procent mot Euron, säger Henrik Littorin, vd på Bilpriser.se."

Vid vilken nivå kan det påverka beg.marknaden i Sverige och under vilken tidsperiod menar du att den måste gälla för att få en effekt? Jag är genuint nyfiken och vet inte själv, därav mina frågor.
Citera
2019-02-28, 16:29
  #4
Medlem
Passade på att byta in två gamla bilar förra våren inför bonus-malus.

En SUV 2010 och en AWD-kombi 2014.

När jag slog numren några månader senare var båda avförda ur registret som ”exporterade”.

Så, jo, det seglar iväg en hel del begagnat ut ur Sverige.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback