Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-02-28, 09:56
  #1
Medlem
Ska börja studera och behöver krympa min ekonomi. Har idag ut ca 30-33 k(jobbar natt inom industrin) och dålig koll på min ekonomi.

Avgift till Brf 3500
Matkostnad 4000
Sparande 5500
Övriga räkningar(bredband, försäkringar, telefon, vägtullar etc) 2000

Resten av lönen läggs uteslutande på olika nöjen och bensin. Shopping, restaurangbesök, utekvällar etc. Utöver csn-lånet kommer jag jobba extra. Plus att jag har sparpengar för att dryga ut budgeten.

Behöver era bästa tips och ideer.
Citera
2019-02-28, 10:04
  #2
Medlem
Odd3lishs avatar
Det är bara att se över alla onödiga utgifter och prioritera det som är viktigast för dig. Och 4000 på mat för en person känns väldigt saftigt, skippa utematen! Med extrajobb och sparade pengar ska du nog klara dig ganska bra ändå med lite sunt förnuft.
Citera
2019-02-28, 10:15
  #3
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaBr
Ska börja studera och behöver krympa min ekonomi. Har idag ut ca 30-33 k(jobbar natt inom industrin) och dålig koll på min ekonomi.

Avgift till Brf 3500
Matkostnad 4000
Sparande 5500
Övriga räkningar(bredband, försäkringar, telefon, vägtullar etc) 2000

Resten av lönen läggs uteslutande på olika nöjen och bensin. Shopping, restaurangbesök, utekvällar etc. Utöver csn-lånet kommer jag jobba extra. Plus att jag har sparpengar för att dryga ut budgeten.

Behöver era bästa tips och ideer.

Ska du bo kvar och plugga i samma stad eller ska du flytta?

Bil är ett riktigt slukhål på en studentekonomi. Den bör du sälja.

Matkostnad, 4 000 kr, är på en person och inkluderar alltså inte restaurangbesök? Där har du massa pengar att spara i så fall..
Citera
2019-02-28, 10:17
  #4
Medlem
Håller med föregående, 4k i mat för vad som verkar vara en person är rätt mycket. Vi är två i hushållet och maten går på lite dryga 3k varje månad.

Dina "övriga räkningar" ser rätt bra ut ändå tycker jag så där behöver du inte göra något förutsatt att det inkluderar el och annan drift för hemmet, du har ju tagit med försäkringarna så det är ju fint.

Avgiften till BRF är vad den är så det går ju inte att påverka.

Du får nog specificera lite mer, 9.5k "fasta kostnader" och 5.5k sparande är ju jättebra om man har en inkomst på säg 20k netto men du har 30k så jag undrar ju vad 15k går till?

Oavsett är det ju dessa 15k "blandade nöjen" som försvinner på en studentbudget det förstår du väl?

Sälj bilen också.
__________________
Senast redigerad av honzaschmonza 2019-02-28 kl. 10:19.
Citera
2019-02-28, 10:25
  #5
Medlem
^^han kommer antagligen att börja studera = arbeta mindre = mindre kosing


Du har alltså 5500 kr i fasta utgifter + mat?
Hur mycket pengar kommer du att få in som student? Kommer du låna
från csn eller ta från sparet?
För att spara mer pengar / eller anpassa sig till en lägre inkomst så får du
minska din höga matkostnad genom att = storhandla smart och inte äta ute samt
skippa saker du egentligen inte behöver s.k lyxprodukter (t.ex. råsaft eller vad som är din
to go).

Det du definitivt kommer behöva minska är hålet i din kalkyl "nöjen á la bensin",
du får helt enkelt åka mer kollektivt samt sälja bilen om du nu inte måste ha det.
Annars är det ganska enkelt, du får äta mindre ute, spendera mindre på krogen, sluta småhandla.
För att få någon vidare koll behöver du skapa dig en budet med följande:
*lön in efter varje månad
*csn in efter varje månad
*pengar från sparkontot in efter varje månad
Sedan så får du budgetera dina fasta utgifter först och sedan behövs en någorlunda strikt
budgetering för dig då du gillar att spendera, alltså sätta t.ex. 2000:- för utgång på en månad
och när det är slut får du helt enkelt stanna hemma.
Citera
2019-02-28, 10:27
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odd3lish
Det är bara att se över alla onödiga utgifter och prioritera det som är viktigast för dig. Och 4000 på mat för en person känns väldigt saftigt, skippa utematen! Med extrajobb och sparade pengar ska du nog klara dig ganska bra ändå med lite sunt förnuft.

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ska du bo kvar och plugga i samma stad eller ska du flytta?

Bil är ett riktigt slukhål på en studentekonomi. Den bör du sälja.

Matkostnad, 4 000 kr, är på en person och inkluderar alltså inte restaurangbesök? Där har du massa pengar att spara i så fall..

Ska bo kvar. Bilen känns riktigt seg att sälja men samtidigt det enda rimliga. Matkostnade är exkl. restaurangbesök. Den höga matkostnaden måste bero på småhandlande. Har testat att typ veckohandla/tvåveckorshandla men så glömmer jag alltid ta fram ur frysen så slutar det ändå med att jag får handla.
Citera
2019-02-28, 10:39
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honzaschmonza
Håller med föregående, 4k i mat för vad som verkar vara en person är rätt mycket. Vi är två i hushållet och maten går på lite dryga 3k varje månad.

Dina "övriga räkningar" ser rätt bra ut ändå tycker jag så där behöver du inte göra något förutsatt att det inkluderar el och annan drift för hemmet, du har ju tagit med försäkringarna så det är ju fint.

Avgiften till BRF är vad den är så det går ju inte att påverka.

Du får nog specificera lite mer, 9.5k "fasta kostnader" och 5.5k sparande är ju jättebra om man har en inkomst på säg 20k netto men du har 30k så jag undrar ju vad 15k går till?

Oavsett är det ju dessa 15k "blandade nöjen" som försvinner på en studentbudget det förstår du väl?

Sälj bilen också.

Övriga utgifter går ner något iom såld bil men det blir typ +-0 tack vare busskort. Det är inkl. drift för hemmet. 15 k går till kläder, krogbesök, restaurang och tanka bilen. Klart jag förstås det..
Citera
2019-02-28, 11:02
  #8
Medlem
Fenjal888s avatar
Telefonabonnemang brukar det finns riiiiktigt billigt för studenter, runt 100-150 kr/mån hade jag för mig jag hade med fri surf, sms och allt det där. Man kan säkert hitta liknande guldkorn på internetavtal också.
Citera
2019-02-28, 11:11
  #9
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaBr
Ska börja studera och behöver krympa min ekonomi. Har idag ut ca 30-33 k(jobbar natt inom industrin) och dålig koll på min ekonomi.

Avgift till Brf 3500
Matkostnad 4000
Sparande 5500
Övriga räkningar(bredband, försäkringar, telefon, vägtullar etc) 2000

Resten av lönen läggs uteslutande på olika nöjen och bensin. Shopping, restaurangbesök, utekvällar etc. Utöver csn-lånet kommer jag jobba extra. Plus att jag har sparpengar för att dryga ut budgeten.

Behöver era bästa tips och ideer.

Det ser rätt enkelt ut:
  • Klipp matkostanden med 1000
  • Ta bort sparande
  • Sälj bil

Ta ett extra jobb om det behövs. Du kommer klara dig bra.
Citera
2019-02-28, 11:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yugoslav
Du har alltså 5500 kr i fasta utgifter + mat?
Hur mycket pengar kommer du att få in som student? Kommer du låna
från csn eller ta från sparet?

*lön in efter varje månad
*csn in efter varje månad
*pengar från sparkontot in efter varje månad
Sedan så får du budgetera dina fasta utgifter först och sedan behövs en någorlunda strikt
budgetering för dig då du gillar att spendera, alltså sätta t.ex. 2000:- för utgång

Kommer låna, arbeta extra i mån av tid samt skjuta till lite från sparkontot. Säg att jag kommer dra in 15k/månad genomsnittligen. Hur högt är csn's fribelopp?

3500 boende
3000 mat
Övrigt 1800 isch

Det ger 6700 kr över. 1700 kr veckan att snurra runt på borde väl inte vara något bekymmer med nya vanor..
Citera
2019-02-28, 11:14
  #11
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaBr
Ska bo kvar. Bilen känns riktigt seg att sälja men samtidigt det enda rimliga. Matkostnade är exkl. restaurangbesök. Den höga matkostnaden måste bero på småhandlande. Har testat att typ veckohandla/tvåveckorshandla men så glömmer jag alltid ta fram ur frysen så slutar det ändå med att jag får handla.
Lägg in påminnelser i mobilen för varje dag i veckan den tiden som du går upp, t.ex Måndag "tina köttfärs", Tisdag "tina kycklingfilé" ...så att det plingar till på morgonen.
Du kan också dela upp och lägga mindre bitar i kylen för middagen under veckan, gäller det bara några dagar så blir inte kött dåligt i kylen.
Du verkar bränna en del på krogen och kläder m.m.
Förfesta med billig alkohol hemma innan du går ut så räcker det med några öl ute och nöj dig med vanlig öl istället för finare sorter eller drinkar.
Kläder behöver man inte köpa så ofta om man har tvättmaskin och inte sliter ut de med olika aktiviteter och hobbys samt kan man köpa på rea och strunta i kända märken.
Försök att bara unna dig restaurangbesök på helgen och gå inte till fina dyra restauranger.

Det kan vara bra att se över abonnemang och tjänster också men där sparar du nog inte in lika mycket, kolla upp olika bredbandsleverantörer till din bostad, mobiloperatörer, elbolag m.m.
Citera
2019-02-28, 13:12
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaBr
Kommer låna, arbeta extra i mån av tid samt skjuta till lite från sparkontot. Säg att jag kommer dra in 15k/månad genomsnittligen. Hur högt är csn's fribelopp?

3500 boende
3000 mat
Övrigt 1800 isch

Det ger 6700 kr över. 1700 kr veckan att snurra runt på borde väl inte vara något bekymmer med nya vanor..
Beror på hur mycket du studerar, cirka 60-90 då jag antar att du ska studera på heltid.
Eftersom att du studerar kommer du förhoppningsvis även träffa andra studenter, deras förutsättningar
för att leva din livsstil är mycket svårare. 1700kr extra per månad är mycket möjligt
med tanke på att du just ska studera.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback