2019-02-26, 13:37
Medlem
De har även MeWe Pro som kostar och är tänkt att ta kunder från Slack.

Info om MeWe: https://www.crunchbase.com/organizat...ction-overview

2011 startade dem firman
2013 första seeding rundan

Så dem har jobbat på det ett bra tag.
Citera
2019-02-26, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Fram tills nyss hade jag inte ens hört talas om detta.

En gång i tiden försökte google med google+ som en utmanare till Facebook, men blev nyligen tvungna att stänga tjänsten på grund av bristande lönsamhet. Om inte de lyckas utmana Facebook har jag ju aningen svårt att se vem som skulle kunna göra det.

För övrigt ställer jag mig lite frågande till affärsmodellen med. Om det nu inte förekommer annonser, eller datainsamling, varifrån kommer då inkomsterna?

Det är bara naivt och korkat att tro att det är nån slags "Robin Hood" som sätter upp en sån här sak utan nån slags tanke på profit eller åtminstånde hur man ska kunna hålla verksamheten flytande. Nånstans kommer någon få betala för kalaset. Någon brukar i regel vara användarna av tjänsten.

Nej jag ser för tillfället inte att detta är en allvarlig utmanare till de etablerade tjänsterna, men kan nån motbevisa mig är jag naturligtvis öppen för att revidera min åsikt.
finns ju vissa robin hood verksamheter, wikipedia exempelvis. facebook samlar in den information de kan och säljer vidare, vilka man känner osv men den informationen å andra sidan är inte lika viktig som den dejtingappar exempelvis samlar in - vad man söker i en partner, och betaltjänster - kreditkortsuppgifter mm.
Citera
2019-02-26, 14:02
Medlem
dooks avatar
Nej vi blir aldrig av med Facebook, det är ett virus som nästlar sig in i precis allting. För många funktioner på nätet kräver numera att du loggar in med Facebook, vill du delta i tävlingar, teckna medlemskap på vissa sidor måste du ha inlogg på Facebook. Appar tjatar om att ansluta osv. Alternativet att ansluta med Google brukar finnas men de flesta använder nog inte det.
Citera
2019-02-26, 14:29
Medlem
dooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLadiesMan371
på vilket sätt betraktar du Facebook som ett virus?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Datorvirus

Bara för att ämnet behandlar ett socialt nätverk betyder inte det att min definition av virus måste vara av den binära typen. Mer som en pest som sprider sig över internet, men smittan är även luftburen då ryktet om dess överdrivna storhet sprids med mun-till-mun-metoden.
Citera
2019-02-26, 14:35
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLadiesMan371
på vilket sätt betraktar du Facebook som ett virus?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Datorvirus

Att det i vissa mobiler inte går att avinstallera appen, att notifieringar kan fortsätta komma trots att du har stängt av dessa i appens inställningar, att de övervakar i stort sett allt du gör på internet (det räcker med att Google gör detta).
Citera
2019-02-26, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Hur betalar Mewe för de kostnader verksamheten innebär om de inte säljer data, intelligens, reklamplatser, eller tar ut en medlemsavgift?

Det finns gott om exempel på tjänster och plattformar som liknar Facebook och som började precis så här. Vad de har gemensamt är att de förr eller senare insett att man inte kan driva något sådant som en ideell verksamhet, utan att man måste få in kosing på något sätt. Det finns inte så många sätt andra än de nämnda tyvärr.
Skattebetalarna genom statens underrättelsetjänster.
Citera
2019-02-26, 16:17
Avstängd
Knappast och som många anmärkt, var ska dom få pengar ifrån att driva serverhallar eller hyra molntjänster? Samma löften som Google en gång gjorde och sen dödade alla andra söktjänster, vi vet ju hur det gick med den saken. Dom vill nog bara ta lite användare från FB och sen hoppas på att tjäna dom stora pengarna via uppköp. Jag har inget emot reklamfinansiering men användarens goda upplevelse och integritet är fullständigt borta idag.

Sen är bara bra om både Goole, Amazon och Facebook får konkurrens och med tiden gärna dör bort tillsammans med Microsoft. VK finns för öststatsländer, Kina och andra i Asien har ju sitt men vi Européer skulle verkligen behöva avlastning från all påverkan och övervakning.
Citera
2019-02-26, 16:40
Medlem
Mullrets avatar
Euroseek var ju en förnämlig sökmotor på sin tid. Tyvärr nu begraven och glömd.
Citera
2019-02-26, 17:38
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Knappast och som många anmärkt, var ska dom få pengar ifrån att driva serverhallar eller hyra molntjänster? Samma löften som Google en gång gjorde och sen dödade alla andra söktjänster, vi vet ju hur det gick med den saken. Dom vill nog bara ta lite användare från FB och sen hoppas på att tjäna dom stora pengarna via uppköp. Jag har inget emot reklamfinansiering men användarens goda upplevelse och integritet är fullständigt borta idag.

Sen är bara bra om både Goole, Amazon och Facebook får konkurrens och med tiden gärna dör bort tillsammans med Microsoft. VK finns för öststatsländer, Kina och andra i Asien har ju sitt men vi Européer skulle verkligen behöva avlastning från all påverkan och övervakning.

Ungefär så tror jag också. Man visar ett gott hjärta och får folk att hoppa på lämmeltåget, håller ut ekonomiskt, och sen skiter man i principerna och säljer allt som säljas kan ändå. Nästa Facebook alltså.
Citera
2019-02-26, 17:39
Moderator
MondoBizarros avatar
Lite kul, jag körde testet på deras sida som skulle avslöja hur många tracking cookies facebook, twitter och YT lämnat på min dator.
Svaret blev...0.

Personligen tror jag inte att någon kan avsätta facebook från tronen än på ett bra tag.
De som ligger närmast är väl Twitter och Instagram, men den första är aningen för begränsad och den andra är snarare ett bildvisningprogram för släkt och vänner än social media.
facebook är helt enkelt för innästlad i de flestas liv och födelsedagar och annat firas där först...och i många fall, bl a mitt eget, så är det så jag håller koll på när folk fyller.

Så jag skippar att regga mig där än, även om jag då direkt kommer ses som en "late adopter" om nu det där blir skitstort.
Jag kan leva med det.
Citera
2019-02-26, 18:32
Medlem
kakelpannas avatar
Vad fan är det här för jävla skittråd? Finns redan tusentals sociala nätverk med miljontals användare redan. Folk skiter i privacy, de lägger ju till och med själva ut besöksplatser, bilder och info helt öppet. Tror du seriöst att en jävla skitsida ska kunna konkurrera med facebooks alla funktioner? Det luktar reklam.
Citera
2019-02-26, 18:33
Bannlyst
Var inne och kollade lite. Registrerade mig med en bajsanvändare.
1. Det står på hemsidan "inga ads", men min ublock origin blockerade 1 annons.
2. Fullt med "rekommenderade artiklar" (clickbait om miljöpåverkan mfl)
3. Fullt med "rekommenderade grupper" (företag som betalar för att synas).

4. Hela plattformen och exakt allting är glättigt, starbucks och selfie-trendigt, överbetalda hipster-NIMBYs i flanellskjorta som studerat webbdesign på Södertörn-aktigt.

Äckligt pk-meme- och 'nymodernt molntjänst-aktigt'.
Reddit är ett underground-forum i jmf.

5. Communityt och skaparna bakom sidan lägger upp en massa memes kring hur dåligt facebook är, varför? Hela deras koncept är baserat på facebook. Skulle t.om säga att facebook är mer konkret och tafast än denna sörja. Varför sån avsmak för kanter? , allt är runt och mjukt, som anpassat för barn och pk-folk utan egna tankar.

6. "Featured Pages": https://imgur.com/a/24MqQjQ
Säger det mesta. BBC-news, FOX-news, The New York times, Taylor Swift. mfl
Skitsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in