Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-02-23, 20:45
  #1
Medlem
Jag oroar mig mycket inför att köpa en bostadsrätt och att ta ett stort bolån. Jag har därför hittills bara bott i hyresrätt och har en jättefin central lägenhet men som tyvärr är lite för liten för två personer. Min partner har alltid bott i brf och är positiv till att köpa sin lägenhet.

Det jag ser som positivt med att köpa är att man rent generellt bor mycket trevligare än i hyresrätt och kan renovera utan att pengarna är helt bortkastade. Förhoppningsvis är köpet en god investering, särkilt vid köp i en lågt belånad/obelånad förening.

Tillsammans ligger vår grundlön på 66 000 kr/månad, det tillkommer även övertid/traktamente/extrajobb ca2000kr per månad. Tillsammans har vi ungefär 400 000 på sparkontot och vi kan även få hjälp med ca 200 000 till insatsen av båda våra föräldrar.

Jag hade tyckt det varit väldigt fint att köpa en central sekelskiftestvåa i Göteborg för ca 4 miljoner (ca 3500 kr avgift) och enligt Nordeas uträkning så skulle vi ju ha råd till det. Ingen av oss har övriga lån. Inga barn just nu, men det vill vi ha i framtiden.

Vi lever ganska enkelt egentligen men tycker om att göra nån längre resa per år samt äta ute då och då. Har även en billig bil.

Jag är intresserad av vad ni tycker om vår ekonomiska situation och vad ni anser att vi har råd med samt gärna en motivering.

Tack på förhand!
__________________
Senast redigerad av scarlette 2019-02-23 kl. 20:55.
Citera
2019-02-23, 20:47
  #2
Medlem
RyanBroslings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarlette
Jag oroar mig inför att köpa en BRF och att belåna mig. Jag har därför hittills bara bott i hyresrätt och har en jättefin central lägenhet men som tyvärr är lite för liten för två personer. Min partner har alltid bott i brf och är positiv till att köpa sin lägenhet.

Det jag ser som positivt med att köpa är att man rent generellt bor mycket trevligare än i hyresrätt och kan renovera utan att pengarna är helt bortkastade. Förhoppningsvis är köpet en god investering, särkilt vid köp i en lågt belånad/obelånad förening.

Tillsammans ligger vår grundlön på 66 000 kr/månad, det tillkommer även övertid/traktamente/extrajobb ca2000kr per månad. Tillsammans har vi ungefär 400 000 på sparkontot och vi kan även få hjälp med ca 200 000 till insatsen av båda våra föräldrar.

Jag hade tyckt det varit väldigt fint att köpa en central sekelskiftestvåa i Göteborg för ca 4 miljoner (ca 3500 kr avgift) och enligt Nordeas uträkning så skulle vi ju ha råd till det. Ingen av oss har övriga lån. Inga barn just nu, men det vill vi ha i framtiden.

Vi lever ganska enkelt egentligen men tycker om att göra nån längre resa per år samt äta ute då och då. Har även en billig bil.

Jag är intresserad av vad ni tycker om vår ekonomiska situation och vad ni anser att vi har råd med samt gärna en motivering.

Tack på förhand!

Ska du köpa en hel BRF? Då hade jag också varit orolig, eller en lägenhet/andel i befintlig BRF?
Citera
2019-02-23, 20:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RyanBrosling
Ska du köpa en hel BRF? Då hade jag också varit orolig, eller en lägenhet/andel i befintlig BRF?

Uppdaterat! Lägenhet i brf skall det givetvis vara :-)
Citera
2019-02-23, 20:55
  #4
Medlem
RyanBroslings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarlette
Uppdaterat! Lägenhet i brf skall det givetvis vara :-)

Har du planerat med att bo där länge 5-12 år skulle jag inte oroa mig.
Citera
2019-02-23, 20:57
  #5
Medlem
SophieNeveus avatar
Hur gamla är ni?
Om ni tänker köpa någonting inom vallgraven, Linné eller Vasa tycker jag att det bara är att köra. Ni verkar ha god ekonomi och jag förutsätter att ni båda har tillsvidaretjänster.
Det ni bör tänka på är att räntan kommer med stor sannolikhet att fortsätta uppåt under de kommande 5-10 åren. Utgå först och främst från hur många rum ni behöver och priset per kvm, istället för att stirra er blint på att hitta en lägenhet för just 4 miljoner. Avråder er från att ta ut maxbelopp i lån och istället köpa någonting i 3-3.5 miljonerklassen och spara resterande om era framtidsplaner involverar villa och barn.
Däremot om ni inte tänker skaffa varken barn eller villa, ser jag inga problem med att lägga en så stor del av er inkomst på bostad (ni kanske värderar att bo fint oerhört högt).
Citera
2019-02-23, 20:59
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RyanBrosling
Har du planerat med att bo där länge 5-12 år skulle jag inte oroa mig.

Det beror ju på. Man kan ju behöva flytta efter ett tag om vi får barn.
Citera
2019-02-23, 21:05
  #7
Medlem
RyanBroslings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarlette
Det beror ju på. Man kan ju behöva flytta efter ett tag om vi får barn.

Verkar som att ni bör planera om ni ska skaffa barn eller inte först
Citera
2019-02-23, 21:05
  #8
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarlette
Jag oroar mig mycket inför att köpa en bostadsrätt och att ta ett stort bolån. Jag har därför hittills bara bott i hyresrätt och har en jättefin central lägenhet men som tyvärr är lite för liten för två personer. Min partner har alltid bott i brf och är positiv till att köpa sin lägenhet.

Det jag ser som positivt med att köpa är att man rent generellt bor mycket trevligare än i hyresrätt och kan renovera utan att pengarna är helt bortkastade. Förhoppningsvis är köpet en god investering, särkilt vid köp i en lågt belånad/obelånad förening.

Tillsammans ligger vår grundlön på 66 000 kr/månad, det tillkommer även övertid/traktamente/extrajobb ca2000kr per månad. Tillsammans har vi ungefär 400 000 på sparkontot och vi kan även få hjälp med ca 200 000 till insatsen av båda våra föräldrar.

Jag hade tyckt det varit väldigt fint att köpa en central sekelskiftestvåa i Göteborg för ca 4 miljoner (ca 3500 kr avgift) och enligt Nordeas uträkning så skulle vi ju ha råd till det. Ingen av oss har övriga lån. Inga barn just nu, men det vill vi ha i framtiden.

Vi lever ganska enkelt egentligen men tycker om att göra nån längre resa per år samt äta ute då och då. Har även en billig bil.

Jag är intresserad av vad ni tycker om vår ekonomiska situation och vad ni anser att vi har råd med samt gärna en motivering.

Tack på förhand!

Förstår att du är orolig - ni har rätt kassa löner och kommer gå mer än allin via lånet från era föräldrar. Om något sedan händer så har ni inga marginaler alls.

Får ni ens ett så stort bolån med de ekonomiska förutsättningarna? Det blir typ 4.5ggr årsinkomsten vilket (tack och lov) väl är någon form av maxtak nuförtiden. Skulle tro att många banker ändå säger stopp innan 4.5ggr i dagens marknadsläge.
Citera
2019-02-23, 21:14
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Hur gamla är ni?
Om ni tänker köpa någonting inom vallgraven, Linné eller Vasa tycker jag att det bara är att köra. Ni verkar ha god ekonomi och jag förutsätter att ni båda har tillsvidaretjänster.
Det ni bör tänka på är att räntan kommer med stor sannolikhet att fortsätta uppåt under de kommande 5-10 åren. Utgå först och främst från hur många rum ni behöver och priset per kvm, istället för att stirra er blint på att hitta en lägenhet för just 4 miljoner. Avråder er från att ta ut maxbelopp i lån och istället köpa någonting i 3-3.5 miljonerklassen och spara resterande om era framtidsplaner involverar villa och barn.
Däremot om ni inte tänker skaffa varken barn eller villa, ser jag inga problem med att lägga en så stor del av er inkomst på bostad (ni kanske värderar att bo fint oerhört högt).

Tack för ett utförligt och bra svar! Jag tänker mig en bostadsyta på ca 70 m2 om det är möjligt och en avgift på ca 3-4000kr/månad samt en lågt belånad förening. Jag tror inte att någon av oss vill bo i villa, men vi vill ha barn framöver.
Citera
2019-02-23, 21:24
  #10
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarlette
Tack för ett utförligt och bra svar! Jag tänker mig en bostadsyta på ca 70 m2 om det är möjligt och en avgift på ca 3-4000kr/månad samt en lågt belånad förening. Jag tror inte att någon av oss vill bo i villa, men vi vill ha barn framöver.
En bostad för 4 miljoner på 70 kvm skulle bli i runda slängar drygt 57 tusen/kvm. Av din trådstart utgår jag från att ni har 66 000 kr/mån netto.
Jag tror ärligt talat att ni kan hitta en trerummare på 70 kvm för under 4 miljoner.
Om ni redan nu vet att ni vill ha barn rekommenderar jag er att leta efter någonting i 50-55 tusen/kvm. Om ni ändå väljer att köpa för ett så högt pris bör ni nog bara räkna med att ha råd att ha ett barn, för att inte offra för mycket av er levnadsstandard.
Om fler barn kommer in i bilden kommer ni med stor sannolikhet att vara tvungna att flytta, på ett 10 års perspektiv tror jag även att bostadsmarknaden kommer att stiga i de centrala delarna av Göteborg.
Tänk på att, även om eran lägenhet ökar i värde långsiktigt kommer även andra större lägenheter också att bli dyrare.
Citera
2019-02-23, 21:25
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Förstår att du är orolig - ni har rätt kassa löner och kommer gå mer än allin via lånet från era föräldrar. Om något sedan händer så har ni inga marginaler alls.

Får ni ens ett så stort bolån med de ekonomiska förutsättningarna? Det blir typ 4.5ggr årsinkomsten vilket (tack och lov) väl är någon form av maxtak nuförtiden. Skulle tro att många banker ändå säger stopp innan 4.5ggr i dagens marknadsläge.

Tack för ett bra svar! Banken verkade villiga till det, ja. Även när jag fyller i kalkylen på Nordeas hemsida. Vad anser du att vi borde ha i lön osv för att klara ett sådant lägenhetsköp?
Citera
2019-02-23, 21:28
  #12
Medlem
y.ys avatar
Köp aldrig bostad tillsammans med någon du inte är gift med, ev. kan du göra ett undantag om ni är förlovade och ska gifta er inom 6 månader.

Vet inte vad partner betyder? Har ni ett registrerat partnerskap?

Kanske är något off-topic i ekonomi forumet men din ekonomiska risk ökar väsentligt om relationen är undeutvecklad.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback