• 4
  • 5
2019-02-24, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busnel
Undvik innerstan och titta mot Örgryte, Kålltorp, Kallebäck, Stampen/Svingeln eller Lunden. Skulle vi köpa och inte hade några begränsningar samt tänkte skaffa barn inom några år hade jag valt Örgryte. Barnvänligt och nära till Delsjön och Skatås. Askim om ni kan tänka er lite pendlingsavstånd.

72 kvm på 3RoK med utgångspris på 2,5 i trevliga Skintebo https://www.hemnet.se/bostad/bostads...en-32-15817676

Örgryte är mitt favoritområde utanför citykärnan. En villa där vore ju drömmen, men det vet jag att vi aldrig någonsin kommer att ha råd med. En lägenhet kan vi nog ha råd med, så Örgryte är absolut ett toppenalternativ.
Citera
2019-02-24, 21:23
Medlem
Sitter ni säkert på era jobb? Är ni högskoleutbildade? Hur ser prognosen för framtida löneutveckling ut? Måste ni ha bil om ni ska bo i centrum?

Tycker era (dina?) kalkyler verkar genomtänkta, speciellt som du tar dig tid att kolla igenom balansräkningarna? Men ni spänner helt klart bågen nära bristningsgränsen, vilket medför att ni vid köptillfället kommer att sakna marginaler (ni har ju dessutom 1/3 av kontantinsatsen i skuld?). Antingen får ni amortera aggressivt och/eller hoppas att marknaden snabbt tar fart uppåt igen efter ert köp.

Hur ser ert sparande/ekonomi i övrigt ut?

Sedan tycker jag som nämnt i tråden, att er jakt på JetSet-lyan är misstajmad. Så snart ungen ploppat ut (antar inom de närmasta 3 åren), kommer ni vilja ha hus. Så är det i typ 90% av fallen.
Citera
2019-02-24, 21:27
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Är det inte vanligt att bara bli beviljad 3x årslön nu för tiden? Så i fall skulle det blir 66k*12*3 = 2 376 000 SEK. Handpenning på 600k blir alltså strax under 3 mille. Och då är handpenningen maxad. Detta ger väl inte en skitnajs lägenhet i centrala Götet?

Vad har du fått detta ifrån, att bankerna skulle agera på det sättet?
Citera
2019-02-24, 21:39
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarlette
Tack för ett bra svar! Banken verkade villiga till det, ja. Även när jag fyller i kalkylen på Nordeas hemsida. Vad anser du att vi borde ha i lön osv för att klara ett sådant lägenhetsköp?

Ok, trodde de blivit mkt mer restriktiva än så. Ni kanske har jobb i branscher som de anser ”säkra” också.

Jag har egentligen inte så stor åsikt om, eller har räknat igenom vad jag *personligen anser* skulle behövas för ett sådant köp. I min värld är 33k rätt lite i lön och jag skulle heller ens aldrig tänka tanken att maxbelåna mig för ett sådant köp. Dessutom låna av mamma-pappa-banken till kontantinsatsen. Kan tillägga att jag tycker saken ligger i ett annat ljus om ni har så pass täta föräldrar att de även kan tänkas ställa upp i en krissituation. För om så inte är fallet och ni inte har några cash alls att ta av vid godtycklig krissituation (ngn skada i lägenheten eller whatever) så tycker jag det verkar riskfyllt. Personligen hade jag åtminstone velat ha 100-300k hyffsat lättillgängliga.

Slutligen så verkar ni ju redan ha ett bra hyreskontrakt så jag förstår inte riktigt stressen med att köpa något. Jag antar att din sambo är pepp iom att han turat in lite bostadsrättspengar på sin försäljning.

Du får helt läsa igenom hela bobubbletråden här på fb samt allt på www.swedishhousing.wordpress.com och sen göra en mental bedömning om vart bomarknaden är på väg, för att ha det med i er/din bedömning. Finns inga genvägar!

Edit: jag hade främst inte oroat mig för extremt mkt högre boräntor utan mer prisnedgång pga massivt utbud av nyprod samt restriktivare banker (verkar ju inte så i ditt fall dock) som sätter press på priserna nedåt resp tak för vad folk kan betala. Det verkar ju dock kunna bli ett par procentenheter högre boräntor, så det borde du ha med i beräkningarna. Finner det osannolikt att riksbanken inte går någorlunda efter sin plan att ”normalisera ränteläget”.
Senast redigerad av VemBudar 2019-02-24 kl. 22:17.
Citera
2019-02-24, 21:51
Medlem
EnDodTigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Köp aldrig bostad tillsammans med någon du inte är gift med, ev. kan du göra ett undantag om ni är förlovade och ska gifta er inom 6 månader.

Vet inte vad partner betyder? Har ni ett registrerat partnerskap?

Kanske är något off-topic i ekonomi forumet men din ekonomiska risk ökar väsentligt om relationen är undeutvecklad.

Japp, gift dig först. Jag skulle kunna utveckla detta men ger dig just nu bara den korta versionen. Bara gör det.

Citat:
Ursprungligen postat av NaZdravi
Skippa stadskärnan.
Västlänken, invandringen och övrig misär gör att man gärna åker därifrån efter avslutat restaurang/pub-besök eller liknande.
Till exempel Vasastan blir ju ett Biskopsgården i sekelskiftesformat på kvällarna på senare år.

Bättre då att bo nära stan men slippa bo mitt i den, typ Örgryte, Masthugget eller liknande.
Framför allt om ni ska ha barn senare så lär det ju vara mer trivsamt.
Kanske, kanske kan Stampen funka om man vill bo i själva city men ändå ha hyfsat lugnt.

Skippa stadskärnan som sagt. Tex ligger Mölndal mycket närmare Göteborgs centrum än många andra stadsdelar.
Innan jag flyttade till Uppsala så bodde jag i Krokslätt. Man kan nog inte bo mer centralt i Göteborg utan att bo i Göteborg...
Citera
2019-02-24, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Sitter ni säkert på era jobb? Är ni högskoleutbildade? Hur ser prognosen för framtida löneutveckling ut? Måste ni ha bil om ni ska bo i centrum?

Tycker era (dina?) kalkyler verkar genomtänkta, speciellt som du tar dig tid att kolla igenom balansräkningarna? Men ni spänner helt klart bågen nära bristningsgränsen, vilket medför att ni vid köptillfället kommer att sakna marginaler (ni har ju dessutom 1/3 av kontantinsatsen i skuld?). Antingen får ni amortera aggressivt och/eller hoppas att marknaden snabbt tar fart uppåt igen efter ert köp.

Hur ser ert sparande/ekonomi i övrigt ut?

Sedan tycker jag som nämnt i tråden, att er jakt på JetSet-lyan är misstajmad. Så snart ungen ploppat ut (antar inom de närmasta 3 åren), kommer ni vilja ha hus. Så är det i typ 90% av fallen.

Bra inlägg! Om det är så att vi behöver en kontantinsats på låt säga 600 000 kr så tror jag inte att vi behöver låna så mycket. Vi har nog ca 450 000 i dagsläget och kan hyffsat snabbt spara ihop ytterligare en slant. Skulle jag behöva få lite hjälp till kontantinsatsen så vore det troligtvis inga problem att "låna" till resten. Jag tror inte att vi kommer vilja köpa en villa även om "alla andra vill det". Men vi bör nog satsa på en billigare lägenhet och bygga upp en starkare ekonomi innan vi köper en "JetSet-lägenhet".
Citera
2019-02-24, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Ok, trodde de blivit mkt mer restriktiva än så. Ni kanske har jobb i branscher som de anser ”säkra” också.

Jag har egentligen inte så stor åsikt om, eller har räknat igenom vad jag *personligen anser* skulle behövas för ett sådant köp. I min värld är 33k rätt lite i lön och jag skulle heller ens aldrig tänka tanken att maxbelåna mig för ett sådant köp. Dessutom låna av mamma-pappa-banken till kontantinsatsen. Kan tillägga att jag tycker saken ligger i ett annat ljus om ni har så pass täta föräldrar att de även kan tänkas ställa upp i en krissituation. För om så inte är fallet och ni inte har några cash alls att ta av vid godtycklig krissituation (ngn skada i lägenheten eller whatever) så tycker jag det verkar riskfyllt. Personligen hade jag åtminstone velat ha 100-300k hyffsat lättillgängliga.

Slutligen så verkar ni ju redan ha ett bra hyreskontrakt så jag förstår inte riktigt stressen med att köpa något. Jag antar att din sambo är pepp iom att han turat in lite bostadsrättspengar på sin försäljning.

Du får helt läsa igenom hela bobubbletråden här på fb samt allt på www.swedishhousing.wordpress.com och sen göra en mental bedömning om vart bomarknaden är på väg, för att ha det med i er/din bedömning. Finns inga genvägar!

Jag vet inte heller vilka branscher som anses som säkra. Vi har olika lön, men tillsammans får vi ut 50,000 kr i grundlön. Det finns en trygghet i bakgrunden som skulle kunna hjälpa, men jag/vi vill kunna klara det på egen hand förutom att eventuellt låna ett litet belopp till insatsen då.
Citera
2019-02-24, 22:21
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Jag vet inte heller vilka branscher som anses som säkra. Vi har olika lön, men tillsammans får vi ut 50,000 kr i grundlön. Det finns en trygghet i bakgrunden som skulle kunna hjälpa, men jag/vi vill kunna klara det på egen hand förutom att eventuellt låna ett litet belopp till insatsen då.

Tja, om du/ni tycker det räcker samt är sugna på en bostadsrätt så bara kör på! Det bör ju inte vara några problem att klara kostnaderna varje månad än på ett gäng år iaf. Se min edit på det långa inlägget ang ränterisk + prisfallsrisk. Egentligen självklarheter men kanske vettigt att du får höra sånt om du precis börjat undersöka lite mer ordentligt.
Citera
2019-02-24, 22:22
Medlem
Citat:

Hyresrätten är alldeles för liten för två personer. Jag är öppen för att byta förstahandskontrakt till en större lägenhet. Det är dock ganska svårt att hitta något som passar, men inte omöjligt. Det finns just nu ett bytesförslag med en 187m2 fyrarummare i Vasa för 19,600kr
Senast redigerad av scarlette 2019-02-24 kl. 22:46.
Citera
2019-02-25, 06:31
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Vad har du fått detta ifrån, att bankerna skulle agera på det sättet?

Jag vet faktiskt inte, jag fick för mig att det var något nytt som kom nu senare åren för att dra ner de lite för höga bolånen för unga. Men jag kan ha fel.
Citera
2019-02-25, 09:27
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
Hur får ni ut 50k per månad med 66k i grundlön?
Jobbskatteavdrag för två personer. Ingenting konstigt.
Citera
2019-02-27, 11:50
Medlem
Citat:
Örgryte är mitt favoritområde utanför citykärnan. En villa där vore ju drömmen, men det vet jag att vi aldrig någonsin kommer att ha råd med. En lägenhet kan vi nog ha råd med, så Örgryte är absolut ett toppenalternativ.

Drömmer ni om hus eller är lägenhet tillräckligt? I valet mellan hus i sämre område eller lägenhet i bättre område känns det sista alternativet givet för mig.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in