Citat:
Ursprungligen postat av
scarlette
Tack för ett bra svar! Banken verkade villiga till det, ja. Även när jag fyller i kalkylen på Nordeas hemsida. Vad anser du att vi borde ha i lön osv för att klara ett sådant lägenhetsköp?
Ok, trodde de blivit mkt mer restriktiva än så. Ni kanske har jobb i branscher som de anser ”säkra” också.
Jag har egentligen inte så stor åsikt om, eller har räknat igenom vad jag *personligen anser* skulle behövas för ett sådant köp. I min värld är 33k rätt lite i lön och jag skulle heller ens aldrig tänka tanken att maxbelåna mig för ett sådant köp. Dessutom låna av mamma-pappa-banken till kontantinsatsen. Kan tillägga att jag tycker saken ligger i ett annat ljus om ni har så pass täta föräldrar att de även kan tänkas ställa upp i en krissituation. För om så inte är fallet och ni inte har några cash alls att ta av vid godtycklig krissituation (ngn skada i lägenheten eller whatever) så tycker jag det verkar riskfyllt. Personligen hade jag åtminstone velat ha 100-300k hyffsat lättillgängliga.
Slutligen så verkar ni ju redan ha ett bra hyreskontrakt så jag förstår inte riktigt stressen med att köpa något. Jag antar att din sambo är pepp iom att han turat in lite bostadsrättspengar på sin försäljning.
Du får helt läsa igenom hela bobubbletråden här på fb samt allt på
www.swedishhousing.wordpress.com och sen göra en mental bedömning om vart bomarknaden är på väg, för att ha det med i er/din bedömning. Finns inga genvägar!
Edit: jag hade främst inte oroat mig för extremt mkt högre boräntor utan mer prisnedgång pga massivt utbud av nyprod samt restriktivare banker (verkar ju inte så i ditt fall dock) som sätter press på priserna nedåt resp tak för vad folk kan betala. Det verkar ju dock kunna bli ett par procentenheter högre boräntor, så det borde du ha med i beräkningarna. Finner det osannolikt att riksbanken inte går någorlunda efter sin plan att ”normalisera ränteläget”.