Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-02-23, 13:18
  #1
Medlem
Hej! Har två korta frågor. Orkar inte ringa skatteverkets utlandslinje. 1. Jag planerar att flytta utomlands till hösten, det blir inom EU. Jag kommer dock att återvända och jobba 4-5 månader om året. Då är min fråga, hur kommer jag att bli beskattad om jag är utflugen från landet? Vad får jag för skattesats?
Är det lika bra att inte adressändra, utan ha adressen hos morsan för att slippa krångel?

2. Jag vill inte bli beskattad för dubbelt boende om jag köper ett boende utomlands. Då är det lika bra att adressändra utomlands istället för att ha kvar adressen i Sverige?
Citera
2019-02-23, 13:38
  #2
Medlem
SophieNeveus avatar
Jag bodde i spanien under ett år, skatten drog arbetsgivaren automatiskt (väldigt låg skatt). Sedan hyrde jag lägenhet så vet inte hur det ser ut om du köper något.
Du ska egentligen skatta i landet du är skriven i. Jag har dock aldrig betalat någon skatt på de utländska pengarna i Sverige, dock använde jag det mesta när jag bodde utomlands.

Om du ska vara borta en så kort vistelse är det knappast värt att köpa någonting om du inte planerar på att behålla bostaden och hyra ut efter att du kommit tillbaka till Sverige.
Citera
2019-02-23, 13:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Jag bodde i spanien under ett år, skatten drog arbetsgivaren automatiskt (väldigt låg skatt). Sedan hyrde jag lägenhet så vet inte hur det ser ut om du köper något.
Du ska egentligen skatta i landet du är skriven i. Jag har dock aldrig betalat någon skatt på de utländska pengarna i Sverige, dock använde jag det mesta när jag bodde utomlands.

Om du ska vara borta en så kort vistelse är det knappast värt att köpa någonting om du inte planerar på att behålla bostaden och hyra ut efter att du kommit tillbaka till Sverige.
Tack för informationen! Det bästa är kanske att vara skriven på morsans adress, då slipper man en massa krångel också. Hittade lite mer info på skatteverkets hemsida.

https://www.skatteverket.se/privat/s...080002583.html

Jag planerar att vara ledig 1-2 månader, för att sedan åka hit och jobba nån månad innan jag drar mig tillbaka igen. Då är det kanske mer värt att hyra istället.
Citera
2019-02-23, 13:47
  #4
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spark7
Tack för informationen! Det bästa är kanske att vara skriven på morsans adress, då slipper man en massa krångel också. Hittade lite mer info på skatteverkets hemsida.

https://www.skatteverket.se/privat/s...080002583.html

Jag planerar att vara ledig 1-2 månader, för att sedan åka hit och jobba nån månad innan jag drar mig tillbaka igen. Då är det kanske mer värt att hyra istället.
Vilket land är det du tänker jobba i? Spanien te.x kan vara lite meckigt i och med att man måste lösa ett N.I.E-nummer, är typ ett spanskt skattenummer som man får av polisen för att ha rätt till att jobba.
Det jobbiga är att du måste kunna tala spanska eller ha med dig en tolk som behärskar spanska, polisen vägrar att prata engelska...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback