Citat:
Ursprungligen postat av
EmmyGbrg
Tack så mycket för alla dessa goda råd Paradigmskifte, får prova dom och se om det hjälper. Men tills dess att klockan slår och domedagen anländer tänkte jag också försöka skriva och ägna mig åt konst.
Det är inga problem, det vi gör på utsidan spelar egentligen mindre roll bara det genomförs med medvetenhet, att ägna sig åt aktivitet med begär som leder bort från sinnesro, kompulsivt, är ett slöseri på ett mänskligt liv.
Att bara vara stilla är den överlägset snabbaste sättet mot djupare existentiell insikt( - då menar jag inte nödvändigtvis kroppsligt utan stilla den inre turbulensen på samtliga nivåer, meditativt är en inre kvalité av närvaron, inte något man gör som när folk felaktigt påstår att man skall meditera, ingen kan meditera för det är inget man gör, det är ingen aktivitet utan en inre kvalité som finns där eller inte). Individer som är nära andlig/existentiell upplysning väljer att inte göra något på grund utav att världen och alla dess frestelser inte längre är lockande, bara vid skymten av den absolutare verkligheten bortom tid och rummet och den upplevda friheten det innebär har sökaren inte längre några ögon för något annat än den ''gudomliga frukten'' för att uttrycka det så. Men det innebär en utveckling att nå dit.
Men även något som konst kan vare någons väg mot befrielse för stunden, så länge du använder konsten och inte vice versa, d.v.s tillåter konsten/skrivandet använda dig - (Så fort man identifierar sig med något annat än sig själv, har man förlorat perspektivet, d.v.s människor är tyvärr trälar under sina begär och identifikationer med yttre objekt, det blir väl inte mer tragiskt uppenbart än när personer tar livet av sig vid en börskrasch, sådana personer ägde aldrig några pengar, utan pengarna ägde personen)