• 1
  • 2
2019-02-19, 19:06
Medlem
Sqeptisks avatar
Verkar som alltfler affärskedjor instruerat sin kassa personal (särskrivning avsiktlig!) att ställa frågan -"Är du medlem?" så fort man skall betala i kassan. Svarar man artigt nej så försöker de omgående att kränga på en sitt "medlemskap"

Ser frågan som direkt oförskämd eftersom vad de egentligen frågar efter är sina kunders personuppgifter (namn, adress, e-postadresser och i förekommande fall till och med personnummer???!).

Har inte ens brytt mig att kolla upp vad affärens eventuella motprestation möjligen kan vara, men är rätt säker på att den inskränker sig till någon medioker rabatt på inkuranser de ändå vill bli av med.

När jag handlar vill jag vara kund, bara kund och inte "ingå äktenskap" med affärskedjan ifråga. Dessutom finns det en icke försumbar risk med att lämna ut sina persondata till kreti och pleti. Otyget att ständigt bli frågad om/erbjuden "medlemskap" gör åtminstone Sqeptisk avogt inställd till att återkomma till berörd affärskedja för nya köp! Kontraproduktiv marknadsföring således
Citera
2019-02-19, 19:12
Medlem
Ja det är lite störande.. jag är medlem på endel butiker men långt ifrån alla. Många gånger när jag får frågan vet jag inte ens om jag är medlem och får hala fram leget.
Citera
2019-02-19, 19:18
Medlem
Ja mycket störigt. Jag är inte medlem någonstans för jag vill inte ha en massa reklammail i utbyte mot 5% rabatt på varor jag inte vill ha.
Citera
2019-02-19, 19:20
Medlem
Brukar svara att "nej, jag har inte tid att gå på alla möten" - vilket brukar mötas med en förvirrad blick utan följdfrågor.
Citera
2019-02-19, 19:21
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqeptisk
Verkar som alltfler affärskedjor instruerat sin kassa personal (särskrivning avsiktlig!) att ställa frågan -"Är du medlem?" så fort man skall betala i kassan. Svarar man artigt nej så försöker de omgående att kränga på en sitt "medlemskap"

Ser frågan som direkt oförskämd eftersom vad de egentligen frågar efter är sina kunders personuppgifter (namn, adress, e-postadresser och i förekommande fall till och med personnummer???!).

Har inte ens brytt mig att kolla upp vad affärens eventuella motprestation möjligen kan vara, men är rätt säker på att den inskränker sig till någon medioker rabatt på inkuranser de ändå vill bli av med.

När jag handlar vill jag vara kund, bara kund och inte "ingå äktenskap" med affärskedjan ifråga. Dessutom finns det en icke försumbar risk med att lämna ut sina persondata till kreti och pleti. Otyget att ständigt bli frågad om/erbjuden "medlemskap" gör åtminstone Sqeptisk avogt inställd till att återkomma till berörd affärskedja för nya köp! Kontraproduktiv marknadsföring således

Ja, jag håller med om jag bara vill vara kund, men tycker du det är oförskämt är du bara skitnödig. Acceptera att det fungerar så idag. Du får ju uppge samma saker när du handlar online.
Citera
2019-02-19, 19:21
Medlem
sommarlovs avatar
Jag säger saker som; bara i Haninge Bandyklubb, vill du se medlemskortet?

Då håller de tyst...
Citera
2019-02-19, 19:24
Medlem
Haajibs avatar
Vi får bonus för varje guy vi lurar in i medlemskap från kassan.
Citera
2019-02-19, 19:24
Medlem
Hur kan man bli störd av en sån småsak?

Det är väl bara säga Nej om man inte är det. Och ytterst få gånger brukar jag få följdfrågan "vill du bli medlem" men då är det ju bara att säga nej igen? Det har accepterats varenda gång utan minsta tjat från kassörskans sida.

Så har svårt att se vad det jobbig i det är.
Citera
2019-02-19, 19:25
Medlem
WitnessTheFitnesss avatar
"Nej, Flashback räcker för min del. Själv då?"
Citera
2019-02-19, 19:26
Medlem
Grisbrottarens avatar
Det är generellt och fundamentalt irriterande att så många affärskedjor håller sig med "medlemskap", som egentligen inte alls är något medlemskap.

En medlem har enligt ordets egentliga innebörd inflytande över den förening/grupp/organisation som medlemskapet gäller, och det var verkligen så det fungerade – och fungerar i viss mån – med Konsum/Coop-kedjan, där man har stämmor med valda ägarombud.
I ICA, Willy:s, spelbolag, elektronikkedjor osv., där man kan bli "medlem" och få förmåner på det sättet, har man inget som helst inflytande över företaget, utan bara rabatter eller liknande som förväntas göra en lojal.

Så, ja. Frågan om man vill bli "medlem" är oförskämd.
Citera
2019-02-19, 19:39
Medlem
brianmolkos avatar
En del butiker måste man ju vara medlem för kunna handla
t ex ICA
Om man vill vara modern, och inte stå i kö
Precis som med min Tesla.

och i motsats till musik där jag gillar vackra omslag vilket är omodernt, osv till skillnad mot andra
och jag gillar vackra damer, som också är omodernt att göra
Citera
2019-02-19, 19:45
Medlem
Soda--Pops avatar
Det är samma robotaktiga kundbemötande på systemet som instruerat sin personal att , mekaniskt , säga "hej" till var och en som kommer fram för att sen spela på svepskälet att de försöker vara trevliga när de i själva verket bara är intresserade att analysera dig ifall du är påverkad och isf inte kommer få köpa.

Jag får ofta medlemsfrågan på coop men sällan försöker de kränga när jag säger nej, så man har väl vant sig att inte störas. Det är sant att det som egentligen är frågan om är dina personuppgifter ifall du vill sälja dem i utbyte mot några kronors rabatt. I långa loppet vill affären bygga upp sin databas med shoppingprofiler för att ordna så riktad reklam hamnar i din post.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in