Verkar som alltfler affärskedjor instruerat sin kassa personal (särskrivning avsiktlig!) att ställa frågan -"Är du medlem?" så fort man skall betala i kassan. Svarar man artigt nej så försöker de omgående att kränga på en sitt "medlemskap"
Ser frågan som direkt oförskämd eftersom vad de egentligen frågar efter är sina kunders personuppgifter (namn, adress, e-postadresser och i förekommande fall till och med personnummer???!).
Har inte ens brytt mig att kolla upp vad affärens eventuella motprestation möjligen kan vara, men är rätt säker på att den inskränker sig till någon medioker rabatt på inkuranser de ändå vill bli av med.
När jag handlar vill jag vara kund, bara kund och inte "ingå äktenskap" med affärskedjan ifråga. Dessutom finns det en icke försumbar risk med att lämna ut sina persondata till kreti och pleti. Otyget att ständigt bli frågad om/erbjuden "medlemskap" gör åtminstone Sqeptisk avogt inställd till att återkomma till berörd affärskedja för nya köp! Kontraproduktiv marknadsföring således