2019-02-19, 19:45
Medlem
i usa har affärer små plast nyckelringar man sätter på sin nyckelknippa med en skanningskod på baksidan som de bara blippar i affären om man vill samla poäng eller få rabatter. I sverige vill affärer att man säger sitt personnummer högt och tydligt. Jag gör inte det. Så oförskämt att fråga efter hela person nummret inför okända människor.
Citera
2019-02-19, 19:49
Medlem
Jon.Holmss avatar
Håller med om att det är lite irriterande.

Stadium, Jula, och Clas Ohlson är värst tycker jag. De som är medlemmar uppger ju det i kassan, förstår inte varför de måste fråga hela tiden.
Citera
2019-02-19, 19:56
Om man ska dra det till sin yttersta gräns, är det inte emot GDPR och ställa personuppgiftsfrågor i kassakön?
Citera
2019-02-19, 19:57
Citat:
Ursprungligen postat av axioms
i usa har affärer små plast nyckelringar man sätter på sin nyckelknippa med en skanningskod på baksidan som de bara blippar i affären om man vill samla poäng eller få rabatter. I sverige vill affärer att man säger sitt personnummer högt och tydligt. Jag gör inte det. Så oförskämt att fråga efter hela person nummret inför okända människor.

Lämna fram körkortet så blippar dom streckkoden/QRkoden... att folk inte fattar det är irriterande.
Citera
2019-02-19, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Lämna fram körkortet så blippar dom streckkoden/QRkoden... att folk inte fattar det är irriterande.

Varför inte göra som både usa/australien? Jag kanske inte vill ge mina person uppgifter till en okänd människa.

Flera får sina identiteter stulna på nätet i Sverige. I november anmäldes det högsta antalet av id-kapningar någonsin, enligt ny statistik. – Först såg vi en minskning, men sedan ökade brotten igen under hösten, säger Nina Jelver, analytiker vid Nationellt bedrägericenter.

Vem tror du jobbar i affärer? änglar?
Citera
2019-02-19, 20:16
Citat:
Varför inte göra som både usa/australien? Jag kanske inte vill ge mina person uppgifter till en okänd människa.

Flera får sina identiteter stulna på nätet i Sverige. I november anmäldes det högsta antalet av id-kapningar någonsin, enligt ny statistik. – Först såg vi en minskning, men sedan ökade brotten igen under hösten, säger Nina Jelver, analytiker vid Nationellt bedrägericenter.

Personen i kassan skannar baksidan på ditt körkort som är kopplat till ditt medlemskort och kör in det i systemet. Hur är det jobbigt?

Det är väl inte så konstigt att man som medlem måste ha personuppgifter PÅ medlemsskapet, annars kan man ha flera medlemsskap?

Och, jag känner folk som jobbar i butik. Det är verkligen inget fel på dom iallafall.
Citera
2019-02-19, 20:39
Medlem
SYSTEMexes avatar
Jag blev otroligt märkligt bemött på mio pga detta.

Kassapersonal: Är du medlem?

Jag: nej det är jag inte

kassapersonal: då blir du det genom att skriva in personnummer i kortläsaren

Jag: nej tack jag skippar det.

Kassapersonal blir märkbart irriterad och ber mig ta ut kort och vi får göra om hela köpprocessen.
Citera
2019-02-19, 20:55
Bannlyst
Bra att vara medlem i matbutiker. Man får ofta bonus dvs gratis pengar att handla för.

Hade 30 kr bonus gick in i butiken med 0 kr och hämtade ut snus.

Men visst det är jobbigt när de frågar istället borde de ha en skyllt vid kassan om medlemskap.
Citera
2019-02-19, 21:09
Medlem
asdfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brianmolko
En del butiker måste man ju vara medlem för kunna handla
t ex ICA
Om man vill vara modern, och inte stå i kö
Precis som med min Tesla.

och i motsats till musik där jag gillar vackra omslag vilket är omodernt, osv till skillnad mot andra
och jag gillar vackra damer, som också är omodernt att göra

Nu snackar du massa jävla skit.

Jag handlade på Ica för ett par veckor sedan och jag stod då fan inte i kö
Citera
2019-02-19, 21:15
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfarn
Nu snackar du massa jävla skit.

Jag handlade på Ica för ett par veckor sedan och jag stod då fan inte i kö

Menade med scanner
Citera
2019-02-19, 21:36
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:

Citat:
Om man ska dra det till sin yttersta gräns, är det inte emot GDPR och ställa personuppgiftsfrågor i kassakön?

Citat:

Axioms, nu har du ju själv gett ut Nina Jelvers namn så att jag skulle kunna kolla upp både hennes adress och fullständiga personnummer på merinfo.se Det räcker med att du har någons namn så får du reda på allt. Tror du på fullaste allvar att bedragare står i kassaköer och lyssnar på folks personnummer?

Då ska ni ju aldrig någonsin uppge ert namn om ni vill vara skyddade. Så bajsnödigt att tro att man blir id-kapad bara för att man uppger sitt personnummer i en jävla kasskö.
Citera
2019-02-19, 21:36
Medlem
frdks avatar
Citat:

Nä bara opassande.
Är själva lagringen som kräver samtycke, det ger du godtycke via din din telefon därför de skickar ut sms som måste besvaras inom en viss tid.

Personligen brukar jag bara svara "nä, har nog med spam på telefonen". räcker oftast och instruerar andra i kön vad det handlar om. skulle hon fortsätta med "men vi har bonus kvällar... "
så tittar man bara snett på henne så brukar poletten ramla ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in