Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-02-11, 16:41
  #1
Medlem
room6527s avatar
Skulle leta reda på en adress på Kungsholmen, när jag sen kollar på satellit är plötsligt alla fordon bortraderade, någon som vet varför Google plötsligt börjat censurera sina flygfoton ?
Dom låter en del parkerade bilar finnas kvar men alla i "rörelse" är borttagna...

Exempel över N.Mälarstrand och Västerbron-inte en enda bil...
https://www.google.com/maps/place/St...4!4d18.0725098

Ev kan tråden landat fel-men google är ju en typ av media så jag provar här först.
Citera
2019-02-11, 16:52
  #2
Medlem
Möjligtvis för att göra det enklare att se vägarna och markeringar. Det kan underlätta om man kan se vart enskilda filer tar vägen när man navigerar.
Citera
2019-02-11, 17:21
  #3
Medlem
Svea.Folks avatar
Jag är mer intresserad av hur de gör. Inte fan kan de hyra in 3000 billiga indier som sitter i Ps och clone-stampar skiten. Fatta vilken mängd satellitbilder som behöver bearbetas.

Aldrig tänkt på tidigare.
Citera
2019-02-11, 17:22
  #4
Medlem
Blir mycket mer lättmanövrerat och mindre rörigt utan "bilar i trafik" på bild. Detta är anledningen tror jag.
Citera
2019-02-11, 17:34
  #5
Medlem
Häftigt.

Det är hyfsat enkelt att göra genom att ta några bilder i följd med någon sekund mellan varje. Genom att lägga dem över varandra så kan man se vilka ytor som ändrat utseende och då välja de pixlar som inte innehåller bilar. Det är därför parkerade bilar finns kvar på bilderna. De rör inte på sig.
Citera
2019-02-11, 17:46
  #6
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clownfiskk
Möjligtvis för att göra det enklare att se vägarna och markeringar. Det kan underlätta om man kan se vart enskilda filer tar vägen när man navigerar.

Är ju tvärtom på vissa ställen-en satans gröt där allt bara blir en enda grå röra. Följer man t.ex Essingeleden har dom även raderat en del fackverksmaster/belysning/stolpar m.m
Kolla in denna "censurering" tex: https://www.google.com/maps/@59.3245.../data=!3m1!1e3

På många ställen kan man se konturer av bilar som inte raderats helt utan de blir mer som genomskinliga spöken, håller med en här som undrade hur fan många man satt i jobb för att censurera.

Edit: London, Oslo och L.A samma sak, enligt Reddit används nu en programvara i photoshop som jämför nytagna satellit-bilder med äldre och raderar då bort bilarna. Men man låter de som står parkerade vara kvar...jag förstår inte vitsen med detta....?

Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Häftigt.

Det är hyfsat enkelt att göra genom att ta några bilder i följd med någon sekund mellan varje. Genom att lägga dem över varandra så kan man se vilka ytor som ändrat utseende och då välja de pixlar som inte innehåller bilar. Det är därför parkerade bilar finns kvar på bilderna. De rör inte på sig.

Kan stämma - men en del bilar syns ändå som inte står stilla typ rödljus, och då borde det synas kraftigt på stora motorleder där det oftast är i princip stillastående köer. När då vägmarkeringarna blusar ihop sig till en grå gröt har man ju misslyckats med denna teknik...
__________________
Senast redigerad av room6527 2019-02-11 kl. 17:51.
Citera
2019-02-11, 17:59
  #7
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Häftigt.

Det är hyfsat enkelt att göra genom att ta några bilder i följd med någon sekund mellan varje. Genom att lägga dem över varandra så kan man se vilka ytor som ändrat utseende och då välja de pixlar som inte innehåller bilar. Det är därför parkerade bilar finns kvar på bilderna. De rör inte på sig.

Krävs sjuka automiseringsscheman för att genomföra dock. Sen antar jag att de ska kvalitetskontrolleras?
Citera
2019-02-11, 18:05
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Jag är mer intresserad av hur de gör. Inte fan kan de hyra in 3000 billiga indier som sitter i Ps och clone-stampar skiten. Fatta vilken mängd satellitbilder som behöver bearbetas.

Aldrig tänkt på tidigare.

Dåtid och framtid blir nutid.
Det finns datateknik idag som bla Adobe jobbar med som kan redigera bort rörliga och orörliga föremål i realtid. Behövs bara mer än två kameror. (antar jag) Jag har sett springande hästar försvinna i videoexempel. Det handlar om tid. Man går fram och tillbaka i tiden. Tiden före eller efter bilen. Datorn har nog AI och kan maska rörliga föremål ex bilar, hundar människor. Allt som rör sig "försvinner" flera bilder monteras ihop. Dåtid och framtid blir nutid.

kolla en minut här.
https://youtu.be/2_RllynGJO4?t=116
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2019-02-11 kl. 18:15.
Citera
2019-02-11, 18:09
  #9
Medlem
Svea.Folks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Det finns datateknik idag som bla Adobe jobbar med som kan redigera bort rörliga och orörliga föremål i realtid. Behövs bara mer än två kameror. (antar jag) Jag har sett springande hästar försvinna i videoexempel.

Jo jag vet. Var lite raljerande. Men poängen var att det måste vara ett riktigt hästjobb att tvätta rent alla kartor/bilder. Frågan är om det är värt besväret?

Som sagt, aldrig reflekterat över detta tidigare.
Citera
2019-02-11, 18:13
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Krävs sjuka automiseringsscheman för att genomföra dock. Sen antar jag att de ska kvalitetskontrolleras?
Jag vet inte vad "automiseringsscheman" är.
Det bör inte vara särskilt svårt för en dator att lära sig vad som är en bil och vad som är en gata när två eller fler bilder på samma plats jämförs. Google använder oss användare för maskininlärning och kvalitetskontroll. Jag har är med i flera program för att assistera bland annat Google med maskininlärning och träna algoritmerna.
Citera
2019-02-11, 19:10
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svea.Folk
Jo jag vet. Var lite raljerande. Men poängen var att det måste vara ett riktigt hästjobb att tvätta rent alla kartor/bilder. Frågan är om det är värt besväret?
Hästjobb om det skulle vara människor som gör jobbet. Här är det datorer som tuffar på och gör jobbet. Google har en oerhört stor datakraft och väldigt duktiga ingenjörer. Allt är automatiserat. Precis som allt annat Google gör.
Kolla på maskininlärning. Det är datorer som själva lär sig vad som är vad på bland annat bilder. Man tränar datorerna med data och sen skriver den sina egna algoritmer för att skilja på vad som är vad.
Citera
2019-02-11, 19:20
  #12
Medlem
Såhär har det varit sedan åtminstone 2015 vad jag vet. Var väl ett led i att man uppdaterade bilder och med de nya bilderna så blev det konstigt att ha överlappande trafik så då lät man ett datorprogram filtrera bort alla rörliga objekt.


Det gör att man ser vägarna mycket tydligare, dock kan det ju se lite kusligt ut .
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback