Citat:
Ursprungligen postat av
Kill bill
Hon förvarar väl inte ingreppet? Hon säger väl att de fysiska komplikationerna är överdrivna?
Jag tar för övrigt kraftigt avstånd från könsstympning, men läs vad hon skriver
Nja du, är du ett litet barn och, vill du läsa om varianterna? Okej här har du
Finns olika former, (Fan att jag vet det här men jag behövde läsa på). Men det verkar utföras ofta mellan 4-11 års ålder. Då är man jävligt medveten om sin smärta.
Varsågod din jävla idiot:
Typ 1. Förhuden på klitoris tas bort och ibland även hela eller delar av klitoris.
Typ 2. Klitoris skärs bort samt delar av eller hela de inre blygdläpparna.
Typ 3. Alla yttre delar av könsorganen, dvs. klitoris samt inre och yttre blygdläppar, skärs bort. Därefter sys de yttre blygdläpparna ihop så att slidöppningen täcks. En liten öppning lämnas längst ner mot anus så att urin och menstruationsblod kan rinna ut. Denna typ kallas även infibulation eller faraonisk omskärelse.
Typ 4. Prickning eller skärande på klitoris eller/och blygdläpparna. Ingrepp kan även göras genom att bränna klitoris och omgivande vävnad. Det förekommer även att vävnad skrapas bort eller att man skär runt slidmynningen eller för in frätande ämnen eller örter i vagina i syfte att förorsaka blödning eller för att göra öppningen trängre. Det förekommer också blandformer av de fyra typerna. Den vanligaste formen av könsstympning, cirka 80 procent av fallen (WHO Fact Sheet No. 241 June 2000), är att skära bort klitoris samt de inre blygdläpparna.
Typ 3, infibulation, står för cirka 15 procent av fallen. När man talar om olika typer av könsstympning nämns ofta ”sunna” som en mildare form av stympning. Men ”sunna” kan innefatta alla varianter förutom typ 3, och förorsakar således både omedelbart och långvarigt lidande. I arbetet mot kvinnlig könsstympning är det därför viktigt att bekämpa ”sunna” lika kraftfullt som infibulation.