2019-02-11, 21:03
Medlem
Stakeholders avatar
Birgitta Essen är verkligen en kvinna som hatar kvinnor.

Det är tyvärr inte särskilt ovanligt och medför stora problem för många, både kvinnor och män.
Citera
2019-02-11, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Vänsterliberala flyktingvurmare, även i vården, älskar att relativisera detta brott.

Självklart. Se ovan på den här sidan. Kommunisten som slätar över.
Citera
2019-02-11, 21:09
Avslutad
Vilken dåre. Det finns inte rep nog i detta land.
Senast redigerad av SickSickSick 2019-02-11 kl. 21:11.
Citera
2019-02-11, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Jämfört med vilka länder då?

Behövs väl inte jämföras? Det finns jättemånga kvinnor i Sverige med diverse problem efter förlossningar som inte får rätt hjälp. Inte prioriterat. Så det är väl ingen högoddsare att man negligerar problem efter könsstympning också?
Citera
2019-02-11, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Helt chockerande att det finns såna vidriga människor inom den svenska sjukvården!

Finns tyvärr många flyktingvurmande och vänsterliberala tokstollar inom vården på olika befattningar.

Kan dock garantera att vi är många inom verksamheten som är raka motsatsen; och som vågar stå emot allt vansinne könsstympningen ställer till för de drabbade kvinnorna.
Citera
2019-02-11, 21:33
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/professorn-problemen-med-konsstympning-ar-en-myt

Tråkigt att en professor ger sig in i debatten och relativiserar ett grovt övergrepp. Som kvinna med stora kunskaper inom vårdyrket borde hon väl förstå vilket trauma det här innebär och att det är ett grovt brott som ger livslånga konsekvenser?

Rätta mig om jag har fel.

Ingreppet är att man skär bort klitoris på unga flickor/barn för att de inte ska känna sexuell njutning senare i livet. Detta för att undvika att flickorna inte ska känna lust og förbli oskulder tills bröllopsnatten och därefter inte ska vara otrogna.

Likställt med att man på pojkar skulle skära bort hela ollonet.

Att beröva unga kvinnor deras rätt till sexualitet låter i mina öron som ett mycket stort brott.

Hur fan tänker människan?
Citera
2019-02-11, 21:44
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Vilket superargument. Alla som inte tycker som jag har PK-skygglappar! Om det nu är så varför har ingen "PK" kommit till Birgitta Esséns försvar? Istället har folk hoppat på henne just för att hennes åsikter inte är PK.

Jag tror annorlunda därför att jag inte känner dig och inte vet vilka insatser du har gjort för att motverka kvinnlig omskärelse i Sverige. Därför antar jag helt sonika att dessa insatser är icke-existerande.

Här kan du läsa på om de lagar som finns mot könsstympning: http://www.hedersfortryck.se/hedersfortryck/konsstympning/att-arbeta-mot-konsstympning/utgangspunkter/svensk-lagstiftning-mot-konsstympning/

Jag hoppas det framgår att det är mycket mer förbjudet än att gå mot grön gubbe. Ja, det man försöker är att förändra attityder eftersom det är så man gör mest skillnad.

I Kenya på 1930-talet var sedvänjan på tillbakagång med britterna som var kolonialmakten i landet förbjöd den helt. Stränga straff utdelades till de som bröt mot lagen. Resultatet? Kvinnlig omskärelse fick ett rejält uppsving eftersom det blev ett sätt att visa att man stod på de kenyanska nationalisternas sida.

Det finns olika varianter av kvinnlig omskärelse och de mildare varianterna är precis lika "harmlösa" som manlig omskärelse. Exempelvis varianten som kallas för prickning: https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6849195 För övrigt håller jag inte med om beteckningen "harmlös" för det finns inget harmlöst alls i att med tvång skära i barns könsorgan.

Det borde vara frågan om grov misshandel av barn att skära i flickors underliv.

Frågan är om det inte också bör klassas som grovt sexuellt våld då syftet är att skära bort framtida möjligheter till sexuell njutning.

Om detta utförs av läkare eller sjukvårdspersonal så ska licenser dras in och personerna svartlistas och åtalas.

Föräldrar som bidrar till att deras barn utsätts åtalas och dömmas.
Även deras lämplighet som föräldrar utredas.
Citera
2019-02-11, 21:49
Medlem
Alltså, jag förstår inte hur en svensk vit kvinna, kan få 18 mille för att bedriva forskning i könstympning, skriva i en läkartiding att det finns mycket myter kring skadorna vid kvinlig könsstympning.
Va? Varför ska vi veta det? Varför ska det förstås på något nivå? Räcker det inte att ett övergrepp skett mot en flicka, av ingen annan anledning än att hon föddes till flicka.
Redan där är första skadan skedd!

Hört berättat av drabbade och även Sett dokumentärer där unga flickor flyr hemifrån för att få beskydd pga detta.

Tycker det är racism, fast en acceptans, om inget annat.

Skadorna vid en våldtäkt ger sällan bestående fysiska skador.
INGEN SKA VARA OCH SKÄRA I EN FLICKAS UNDERLIV. Punk. Och . Slut.

Skulle hon få skriva så här om det drabbade en svensk vit kvinna? Ni som på något sätt läser in något som helst förståelde till detta, hur kan ni inte inse att det är något av en förringning av detta?

Och ni som skriver att förändring tar tid, att man kan inte tvinga på förändringar. Tror ni att svensk jämnställdhet kommit till genom att inte infröra just lagar och tvång?
sedan vi har redan förbjudit könsstympning.

Vill också påpeka att flera kvinnor och män med invandrarbakgrund som på olika sätt är aktiva med utsatta kvinnor o utlandsfödda inte uppskattar (Birigitta Essen) ord utan reagerat på samma sätt som tyvärr brunsidan visar.

Som andra generationen icke vit kvinna kommer aldrig kalla mig feminist, aldrig lita på femism är till för andra i sverige än vita kvinnor före jämställdheten även innefattar de mest utsatta i vårt land.
Vita svenska kvinnor är bland de mest previligerad i världen och behöver inte ens i den mildaste grad förirringa något som ni inte drabbas av.

Så upprörd och ledsen att jag inte kan skriva.
Min mor drabbad! Fan titta henne i ögonen och förklara hur skadorna är myter!
Citera
2019-02-11, 21:53
Medlem
Nä skära bort klitoris,blygdläppar och sedan sy igen fittan är inget att ojja sig över!
Citera
2019-02-11, 22:02
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lydan
Stämmer väl in på vänstern. Märkligt att de börjar försvara det just nu.

1 veckas flytt på abortgränsen? "DOM VILL FÖRSLAVA KVINNOR!!!"

Skär sönder underlivet: "det är inte så farligt."
Det är talande det du skriver, vilken sjuk värld vi lever i egentligen.

Samtidigt så tror jag inte att Äckel-Birgitta menade det hon sade på det sättet som framställs, hon är bara totalt CP och dum i huvudet.
Citera
2019-02-11, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mellansjo
Alltså, jag förstår inte hur en svensk vit kvinna, kan få 18 mille för att bedriva forskning i könstympning, skriva i en läkartiding att det finns mycket myter kring skadorna vid kvinlig könsstympning.
Va? Varför ska vi veta det? Varför ska det förstås på något nivå? Räcker det inte att ett övergrepp skett mot en flicka, av ingen annan anledning än att hon föddes till flicka.
Redan där är första skadan skedd!

Hört berättat av drabbade och även Sett dokumentärer där unga flickor flyr hemifrån för att få beskydd pga detta.

Tycker det är racism, fast en acceptans, om inget annat.

Skadorna vid en våldtäkt ger sällan bestående fysiska skador.
INGEN SKA VARA OCH SKÄRA I EN FLICKAS UNDERLIV. Punk. Och . Slut.

Skulle hon få skriva så här om det drabbade en svensk vit kvinna? Ni som på något sätt läser in något som helst förståelde till detta, hur kan ni inte inse att det är något av en förringning av detta?

Och ni som skriver att förändring tar tid, att man kan inte tvinga på förändringar. Tror ni att svensk jämnställdhet kommit till genom att inte infröra just lagar och tvång?
sedan vi har redan förbjudit könsstympning.

Vill också påpeka att flera kvinnor och män med invandrarbakgrund som på olika sätt är aktiva med utsatta kvinnor o utlandsfödda inte uppskattar (Birigitta Essen) ord utan reagerat på samma sätt som tyvärr brunsidan visar.

Som andra generationen icke vit kvinna kommer aldrig kalla mig feminist, aldrig lita på femism är till för andra i sverige än vita kvinnor före jämställdheten även innefattar de mest utsatta i vårt land.
Vita svenska kvinnor är bland de mest previligerad i världen och behöver inte ens i den mildaste grad förirringa något som ni inte drabbas av.

Så upprörd och ledsen att jag inte kan skriva.
Min mor drabbad! Fan titta henne i ögonen och förklara hur skadorna är myter!

Instämmer till fullo.

En annan människa tar sig rätten att skära sönder och samman en flickas underliv. Det är ett oerhört grovt brott. Inget att argumentera kring eller ens diskutera. Åtala och döm de skyldiga!
Citera
2019-02-11, 22:14
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Finns tyvärr många flyktingvurmande och vänsterliberala tokstollar inom vården på olika befattningar.

Kan dock garantera att vi är många inom verksamheten som är raka motsatsen; och som vågar stå emot allt vansinne könsstympningen ställer till för de drabbade kvinnorna.
Chockerande som sagt!
Måste vara väldigt jobbigt att arbeta med såna totalt verklighetsfrånvarande individer.
Många av dom som försvarar hennes ställningstagande på facebook verkar vara vänsterextremister och helt ofattbara!
En inställning som inte borde höra hemma i landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in