• 1
  • 2
2019-02-01, 10:20
Medlem
Jag tränar hos Friskis & Svettis, och har många frågor, för detta är ju ingen normal gymkedja.

Friskis & Svettis har samma priser som andra gym (köper man kort betalar man 300 - 400 kr/m), och ett enkelbesök kostar 100 kr, men man kan ju inte alls ha samma kostnader som andra gym.

Man har bara 1500 anställda, fast man drar in 500 miljoner om året, och samtidigt har man 15 000 funktionärer, som inte har normala löner. Dessutom har man skattelättnader och får statsbidrag.

Rätt mig om jag har fel fakta - jag har ingen djupare insikt i verksamheten, men på ytan ser ju ekonomin riktigt märkligt ut, och kvalitén på gymlokalerna och maskinerna är ju inte sensationell heller.

Löpmaskinerna är okalibrerade, och sist jag tränade felanmälde jag två löpmaskiner, som var oanvändbara. En gick inte att stoppa med stoppknappen, och den andra hade ett helt galet räkneverk, som visade helt fel.

Varför är det såhär? Och vet någon vad chefen (eller vad det nu kallas) för Friskis & Svettis tjänar?

Detta har ju blivit ett tungt varumärke, och jag gissar att någon eller några tjänar riktigt bra på detta. Det känns ju lite som Hare Krishnas upplägg, fast i idrottsform ...

En massa ovetande volontärer i röda kläder lufsar runt, medan pengarna försvinner bland molnen ...
Citera
2019-02-01, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag tränar hos Friskis & Svettis, och har många frågor, för detta är ju ingen normal gymkedja.

Friskis & Svettis har samma priser som andra gym (köper man kort betalar man 300 - 400 kr/m), och ett enkelbesök kostar 100 kr, men man kan ju inte alls ha samma kostnader som andra gym.

Man har bara 1500 anställda, fast man drar in 500 miljoner om året, och samtidigt har man 15 000 funktionärer, som inte har normala löner. Dessutom har man skattelättnader och får statsbidrag.

Rätt mig om jag har fel fakta - jag har ingen djupare insikt i verksamheten, men på ytan ser ju ekonomin riktigt märkligt ut, och kvalitén på gymlokalerna och maskinerna är ju inte sensationell heller.

Löpmaskinerna är okalibrerade, och sist jag tränade felanmälde jag två löpmaskiner, som var oanvändbara. En gick inte att stoppa med stoppknappen, och den andra hade ett helt galet räkneverk, som visade helt fel.

Varför är det såhär? Och vet någon vad chefen (eller vad det nu kallas) för Friskis & Svettis tjänar?

Detta har ju blivit ett tungt varumärke, och jag gissar att någon eller några tjänar riktigt bra på detta. Det känns ju lite som Hare Krishnas upplägg, fast i idrottsform ...

En massa ovetande volontärer i röda kläder lufsar runt, medan pengarna försvinner bland molnen ...

Det känns som dom lyckats sälja in sitt varumärke, som någon god allmännytta. Det finns ju andra företeelser som lyckats med detta. typ IOK, till viss mån FN, "Ekologiska stämpeln på mat" o.s.v.
när det i grund o botten handlar om att tjäna pengar.
Citera
2019-02-01, 10:45
Medlem
Kostar ju 195 i månaden.

https://www.friskissvettis.se/stockholm/priser

Men ja, det känns ändå som en riktig vinstfabrik som utnyttjar gratis arbetskraft.
Citera
2019-02-01, 10:53
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Medlemmarna "äger" ju varje F&S. Pengarna går tillbaka till föreningen och används till nya träningslokaler, utbildning av volontärerna, sänkta priser och ny utrustning o.s.v. De har säkert rätt mycket pengar i kassan som säkerhet också. Volontärerna får (på de flesta platserna) betalt, även om det inte är några jättesummor direkt.
Citera
2019-02-01, 10:55
Medlem
De fick väl bidrag förr, på sossetiden. Men sedan tog det slut, de ansågs inte konkurrera på rättvisa villkor med nyetableringar inom gym, och därför har de blivit marknadsanpsssade och dyra idag.

Att funktionärer jobbar gratis är idiotiskt, men det är kanske som en sekt? Som pk?
Citera
2019-02-01, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VladimirDuterte
Kostar ju 195 i månaden.

https://www.friskissvettis.se/stockholm/priser

Men ja, det känns ändå som en riktig vinstfabrik som utnyttjar gratis arbetskraft.

195:-/mån endast om man väljer att träna vardagar innan kl 16.00.
Citera
2019-02-01, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johanhelvete
195:-/mån endast om man väljer att träna vardagar innan kl 16.00.

Det är dagkortet ja.

Som sagt var... priserna är i nivå med andra kedjors priser, men Friskis&svettis slipper moms, har en armé av volontärer och får bidrag och omsätter en halv miljard.

Man har inte normala utgifter, men slänger ändå normala priser på kunderna. Det vore riktigt intressant atr veta vad toppskiktet tjänar.

Där finns nog inga ideella ersättningar...
Citera
2019-02-01, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
De fick väl bidrag förr, på sossetiden. Men sedan tog det slut, de ansågs inte konkurrera på rättvisa villkor med nyetableringar inom gym, och därför har de blivit marknadsanpsssade och dyra idag.

Att funktionärer jobbar gratis är idiotiskt, men det är kanske som en sekt? Som pk?

Är du säker på att de inte får bidrag?
Citera
2019-02-01, 11:27
Medlem
Citat:

90% säker. Antagligen pga eu, så får inte staten gynna någon viss förening med bidrag, och då rubba konkurrensen...
Citera
2019-02-01, 11:28
Medlem
Förr tror jag de betalade PT-utbildning åt folk mot att de band upp sig att ”tillbringa tid i gymmet”. Mao vara tillgänglig att hjälpa folk. Sen om de kunde träna själva under denna tid vet jag inte.
Citera
2019-02-01, 11:37
Medlem
Citat:

Efter att ha försökt läsa på måste jag erkänna att jag kanske har fel.

De är kanske befriade från moms.

Läste en artikel i vilken grundaren ansåg att FoS förlorat sin själ, och blivit som vilket annat kommersiellt gym som helst.
Citera
2019-02-01, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odiskadmugg
Efter att ha försökt läsa på måste jag erkänna att jag kanske har fel.

De är kanske befriade från moms.

Läste en artikel i vilken grundaren ansåg att FoS förlorat sin själ, och blivit som vilket annat kommersiellt gym som helst.

Jag läste samma artikel.

Han har helt rätt. Jag minns åttiotalet ganska väl och vad Friskis & svettis var då, och det är inte alls samma grej nu. Nu är det en gymkedja med konstig internpolitik, inget annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in