Citat:
Ursprungligen postat av
axioms
Klart det finns olika sorts filosofiska skolor som religiös-politisk-språklig etc inriktningar och olika förebilder som man tycker extra mycket om. Jag tycker det är så spännande och intressant med ämnet och fortsätter fördjupa mig i det plus sidospår. Jag tycker det är otroligt vackert med intelligens och begåvning och det ger mig livsnäring.
Jag kanske inte var helt tydlig med vad jag menade. Min tes är att det är något annat än att enbart vara intelligent eller begåvad att vara filosofiskt intresserad. Och särskilt om det går så långt som att det mer är ett sätt att leva, än att vara ett intresse – håll Wittgensteins passion och engagemang i huvudet, för där har vi, vad jag anser vara, den filosofiska naturen i sin essens. Intensiv, genial och med hundraprocentig närvaro i det filosofiska – en sådan närvaro att den övervinner all annan drift. Kirkegaard, Nietzsche och Schopenhauer är tre ytterligare exempel på helt fristående, fritt tänkande och filosofiska människor – för dem var filosofin mer än ett levebröd, de levde för filosofin och inte av den.
De flesta som är väldigt intelligenta och begåvade är enligt min erfarenhet snarast helt apolitiska och afilosofiska – de vill ägna sig åt sin forskning och har varken intresse eller engagemang i existentiella känslor eller några religiös-politisk-språkliga inriktningar. Det finns förstås undantag – pratar vi om väldigt begåvade människor så kanske varje individ är ett undantag, då det ligger i begåvningens natur att vara säregen – som t.ex. Einstein som hyste många filosofiska och religiösa tankar. Men som jag ser det verkar det vara mer standard att den intelligenta naturen hyser en hållning som Feynman, som helt saknade känsla för filosofiska frågeställningar – och han var ju just en sådan där övermänskligt intelligent människa, som det närmast kräver en extraordinär professor i fysik för att ens uppfatta hur långt mer intelligent Feynman var än professorn själv. I gemene mans ögon suddas förstås sådana nyansskillnader i begåvning helt ut, då det är svårt att skilja mellan de högsta trappstegen, befinner man sig själv i källaren!
Jag skulle vilja likna den filosofiska naturen med en slags intellektets och själslivets fullständiga synestesi – det är ett sätt att vara och en nervbanornas sammankoppling, som gör att det intellektuella engagemanget i världen är fullständigt närvarande i allt det man gör. Det är inte att kunna rabbla alla fakta om filosofihistoria, att kunna sluta ögonen och lösa svåra matematiska problem, att kunna sätta sig vid ett skrivbord och fantisera ihop en litterär historia – men det är livet som levs i brännpunkten mitt emellan alla övriga intellektuella strävanden! Filosofen är inte enbart en betraktare, utan en kännande varelse – en skapande ande – som försöker hitta sin egen relation till världen! Det är inte naturen som brinner mest för inflationsteori och modern fysik, som brinner mest för fantastiska historier i litteraturen – det är naturen som lever i mötet mellan detta och som integrerar varje tanke i hela sitt väsen!
Feynman avskydde förstås allt vad hedersutmärkelser och ära heter, men på tal om nobelpriset – som han vann – så tänkte jag på det under årets sammankomst av nobelprisvinnarna, att det enbart var en av dem, kanske två, som faktiskt – i mina ögon – hade denna mänskliga, filosofiska, läggning av att "förstå vad allt handlar om" och som talade utifrån ett helt engagerat hjärta till mänskligheten, som en genuint kännande och passionerad varelse – de övriga är förstås också extremt begåvade, intressanta och omtänksamma människor, men för dem är deras forskning mer ett intresseområde som de blev intresserade av och som de har arbetat länge med, men de större visionerna och den naturen som sträcker sig bortom sig själv för att relatera till världen i stort saknas, precis som hos vanliga människor!