Citat:
Ursprungligen postat av
Frigjord
Ungefär så, ja. Det är förstås svårt att sätta fingret på vad exakt som utgör en filosofiskt lagd människa, för nog är det mer än att intressera sig för "vassa argument". Jag känner många människor som är rentav övermänskligt intelligenta – en egenskap som jag knappast kan tillskriva mig själv – men som trots det knappast kan sägas ha något djupare filosofiskt intresse eller behov, så det måste vara något annat än ett kunskapsbehov att vara filosofiskt sinnad; och det tycks vara sällsynt att besitta i en så vida utsträckning att det genomgående förblir den centrala tematiken i ens liv.
Att filosofera finns ju någonstans i gränslandet mellan det sakliga vetandet och det allra mest personliga.
Framförallt kanske man ändrar sin blid av vänskap lite i takt med att man når lite djupare in i sanning/medvetande.
Tidigare kanske man identifierade sig
med sig själv. I takt med insikter börjar man förstå att man inte är sig själv. I så fall skulle man kunna välja känsloläge, tankar, åsikter etcetera, det kan vi inte, så varför låtsas att vi är oss själva, det är att ta makten och göra ägande-anspråk på sig själv. Men "sig själv" vill vara ett fritt väsen, fri från "dig"
Just att man kravlar sig ut ur sig själv så att säga, så finns det där också en möjlighet att få en sann bästa vän - Sig själv! En vän att verkligen älska 😀
Lite utökat resonemang med samma insikt, är ju en förälder som identifierar sig med sitt barn(utökat ego), kanske för sin utebliva fotboll/tennis-karriär, kanske av karriär/ekonomiska/status-mässig själ, eller bara av osäkerhet. Men när/om föräldern drar tillbaka sitt ego från sitt barn finns det genast en potentiell grund för en stark kärlek/vänskap.
Och för att återknyta till första stycket, när man drar tillbaka egot även från sig själv, då släpper man äntligen sig själv fri också, och man kan för första gången verkligen älska sig själv(kallas också egodöd, vilket inte är någon död alls, utan en frihet från tyranniskt tankegods)
Narcissism är egentligen raka motsatsen till en person som på djupet älskar sig själv.
Lite flummigt kanske, men jag vet att du förstår! Ingen slump att du har det nicket du har, du är en fyr av ljus i mörkret! 👍🙏
För att återknyta till TS och vänskap. Se det som att du ger dig en chans att bli vän med dig själv. Efter det trillar saker och ting på plats, du märker att du är
oberoende av vänskap med andra, du är hel och glad ändå, din harmoni med livet kan inte rubbas av hur många vänner du har, eller om du inte har några alls. Vänskap med andra blir som ett lustfyllt sätt att dela tankar och idéer, men det sker helt otvunget, det blir bara som en bonus. Du är lika glad i ditt egna kontemplerande. Paradoxalt nog dyker det upp massa intressanta möten, just för att du är så oberoende, de känner av att du inte har behov att göra anspråk på dem, eller definiera dina möten. Det gör att folk känner sig fria i ditt sällskap, utan att känna sig ägda eller få fördomar projicerade på sig.
Jag har inga vänner, alltså jag har inga sådana etiketter klistrade på mig själv eller andra.
Jag är vänligt inställd till alla, och det gör mitt liv jättesocialt, folk öppnar upp sig. Att definiera som uttalade vänner blir nästan som ett kontrakt, det tar bort spontanitet. Varje möte sker av lust och ömsesidig frivillighet, utan krav att man ska ses eller höras igen, det kanske dock gör, eller kanske inte, man låter livet/intuitionen välja, inte det rationella tänkandet som säger nu måste jag göra si eller så för att underhålla vänskapen, det leder till korrumption.