• 1
  • 2
2006-02-22, 20:30
Medlem
Bråkmakarns avatar
Hej

Jag ska köpa en ny kockkniv och skulle vilja ha lite tips. Kniven kommer användas flitigt och jag vill därför ha en bra kniv. Jag har rätt så stora händer.

Jag gillar relativt korta knivar - ca 18 cm, med tyngd.

Jag är tveksam till global då jag har har hört att det ska till speciella tekniker vid slipning vilket jag inte har nån lust med. Dessutom så känns dom inte bra i handen.
Finns det nåt från Verner & Verners sortiment som ni rekomenderar?
http://www.verner-verner.se/ViewArti...p?ArticleID=69

xxxx

Jag har haft problem med att hitta en knivväska. Global är den enda tillverkade jag hittat. Finns det andra att få tag i?

xxxxx

Jag har en kockkniv av märket forme som är fantastisk, om än lite lätt. Fick den i gåva för några år sen och undrar om nån vet om det går att få tag i en sån nu, och i så fall vart? Har inte sett till den nånstans på internet eller nån annanstans.

xxxxxxx

Hur viktigt är det att ha en bra bryne? Hur tar man reda på om brynet är av bra kvalité?

Tack på förhand.
Citera
2006-02-22, 21:26
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
Hej

Jag ska köpa en ny kockkniv och skulle vilja ha lite tips. Kniven kommer användas flitigt och jag vill därför ha en bra kniv. Jag har rätt så stora händer.

Jag gillar relativt korta knivar - ca 18 cm, med tyngd.

Jag är tveksam till global då jag har har hört att det ska till speciella tekniker vid slipning vilket jag inte har nån lust med. Dessutom så känns dom inte bra i handen.
Finns det nåt från Verner & Verners sortiment som ni rekomenderar?

xxxx

Jag har haft problem med att hitta en knivväska. Global är den enda tillverkade jag hittat. Finns det andra att få tag i?

xxxxx

Jag har en kockkniv av märket forme som är fantastisk, om än lite lätt. Fick den i gåva för några år sen och undrar om nån vet om det går att få tag i en sån nu, och i så fall vart? Har inte sett till den nånstans på internet eller nån annanstans.

xxxxxxx

Hur viktigt är det att ha en bra bryne? Hur tar man reda på om brynet är av bra kvalité?

Tack på förhand.

Kanske du skulle slå till på en Sabatier?

Jag har också dasslockshänder och tycker det märket ligger bättre i hnden än de Global jag testat hos en massa polare...
Citera
2006-02-22, 21:53
Medlem
AlexaderDeLarges avatar
Det där med slipningen av Globalknivarna skall du inte skrämmas för, det viktiga är bara att du helst slipar med ett porslinsbrynje och gör det ofta. Har du en gång fått kniven slö så måste du slipa om den med maskin. Lämna in till en järnhandel så shapar dom upp den hårt igen.
Men det viktiga är alltid att slipa den för hand så ofta du kan. Ta för vana att alltid dra några drag innan du lagar mat.

"En japansk kock slipar kniven lika ofta som den svenske kocken röker"

Sabatier har ju även en kniv som kallas FUSO, en stilren rackare som du oxå bör hålla i innan du köper ngn kniv!
Citera
2006-02-22, 21:59
Medlem
Rosenboms avatar
Jag skulle rekomendera http://www.knivesandtools.com/en/ct/henckels-fivestar-chef.htm, både snygga, bra å passar stora händer...
Citera
2006-02-22, 22:10
Medlem
AlexaderDeLarges avatar
Knivfodral har jag ett från "Duka KÖK".
Billigt men fungerande.
Citera
2006-02-23, 00:07
Medlem
Håller med om Global, känns lite 99. Dessutom får jag ont i handen av dom, någon jäkla böj som sitter lägnst in på handtaget mot bladet, gör ont som fan.

Testa att spela Global-bingo, det finns två varianter;
1. Läs bostadsannonserna för Stockholms, när du hittat fem kök med globalknivar i rad har du vunnit.
2. Gå på visningar, helst innerstan med renoverade kök, samma sak där, fem irad och du har vunnit.

Sabatier ska vara grymma, har inte provat själv. men jag har en kompis som är kock han kör med Victorinox. Porche är mest desig dessutom vill jag minnas att de rostar friskr enl. råd&rön. Edge har jag fått i julklapp 2003, väger ingenting har inte använt dom än.
Citera
2006-02-23, 05:53
Medlem
Bråkmakarns avatar
Tack för tipsen så här långt!
Citera
2006-02-23, 05:59
Medlem
Bråkmakarns avatar
Just ja.. En bekant har talat sig varm om obh nordicas knivar och hänvisar till nåt konsumenttest där dom fick högsta betyg. Jag kommer inte köpa dom, men är dom nåt att ha?
Citera
2006-02-23, 06:41
Medlem
Citat:
Just ja.. En bekant har talat sig varm om obh nordicas knivar och hänvisar till nåt konsumenttest där dom fick högsta betyg. Jag kommer inte köpa dom, men är dom nåt att ha?
OBH Nordica gör de bästa knivarna enligt mig, du behöver inte lägga ut 1000:- på att köpa en globalkniv när du får en lika bra obh nordica för 250-400, även fiskars gör potenta klingor. du behöver inte heller ha ett porslinsbryne, det räcker med ett i stål som ska ha en sträv yta, inte en budget som är gjuten med grovrandig yta. /Obh nordica japansk kockkniv 19cm 4-life
Citera
2006-02-23, 08:06
Medlem
OliTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigzagwanderer
OBH Nordica gör de bästa knivarna enligt mig, du behöver inte lägga ut 1000:- på att köpa en globalkniv när du får en lika bra obh nordica för 250-400, även fiskars gör potenta klingor. du behöver inte heller ha ett porslinsbryne, det räcker med ett i stål som ska ha en sträv yta, inte en budget som är gjuten med grovrandig yta. /Obh nordica japansk kockkniv 19cm 4-life

OBH Nordica har knivar som är ok, bättre betyg än så skulle jag inte utdela. Får göra samma rekommendation som i tidigare trådar, gå in på www.japanesechefsknife.com och kika på vad de har att erbjuda, det mesta är mycket bra. Tojiro har mycket bra priser, och riktigt bra stål. Handtagen är lite mindre bra, men är ändå av hög kvalitet. Det finns en 180mm:s gyuto i Powdered High Speed Tool Steel Series som sägs vara riktigt bra. Sweden Steel-serien är billigare, kanske något att satsa på?

Ett bra bryne är viktigt, men även ett som inte är fullt så bra är bättre än inget, använd dock inte ett som är för grovt för ofta, 1000 grit är lagom att putsa upp eggen på någon gång i månaden. Skärpstål (som egentligen är fel namn) bör användas flitigt.
Citera
2006-02-23, 08:15
Medlem
DoC™s avatar
Citat:
Hej

Kniven kommer användas flitigt och jag vill därför ha en bra kniv. Jag har rätt så stora händer.

Global går fet bort (kommer inte passa med dina händer, förvisso så härdar du tillslut dina händer "kockavalkar" (fuckin´love them)), likaså OBH Nordica (rakt av en skitkniv)

Du kommer gilla Victorinox från Verners butik dom ligger riktigt nice i handen, är en gedidgen kniv o enligt mig så har dom den absolut bästa "bröd kniven".

Citat:
Inte skära bara rispa....
Citera
2006-02-23, 13:02
Medlem
FNGs avatar
En man behöver endast två knivar i sitt fodral:

Victorinox "brödkniv" som är en gudomlig skapelse till allehanda grönsaker och det mesta annat samt en http://www.macknife.com/professional.html själv har jag en MBK-95 och har man ett porslinsbryne att dra den mot ett par gånger då coh då så kommer man aldrig att behöva köpa en ny kniv igen. Ska inte slipas på annat sätt. Mac is the shit, allt annat suger. Global är lättviktigt piss, OBH tillverkar brödrostar, 'nuff said. Sabatier är förvisso trevliga, men då rekommenderar jag att gå på loppmarknader där man kan hitta gamla kolstålsknivar för en spottstyver. Dom kräver kärlek och omtanke men helvete vad vassa dom blir.

//FNG
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in