2019-04-01, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Det sade jag inte. Just nu ligger det största mervärdet i att man får hjälp att tänka igenom sin egen sparstrategi och tidshorisont. Och det görs utan att kasta på en ohemult höga avgifter. Om du inte behöver det så kan du spar lite pengar på att förvalta det själv. Det är inget magiskt med Lysa och det har de aldrig hävdat heller. Det är en tråkig tjänst som kan hjälpa väldigt många.
Lysa är nästan 4 gånger dyrare än t.ex Avanza global , finns inget mervärde i Lysa som motiverar den skillnaden , men vill man köpa marknadsföringen rakt av så varsågod.
Citera
2019-05-10, 23:17
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Lysa är nästan 4 gånger dyrare än t.ex Avanza global , finns inget mervärde i Lysa som motiverar den skillnaden , men vill man köpa marknadsföringen rakt av så varsågod.
Menar du att Lysa är jämförbart med en enda globalfond? Är det inte lite äpplen och päron. Avanza global är ju dessutom en nästan helt ny fond.
Citera
2019-05-11, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profax
Menar du att Lysa är jämförbart med en enda globalfond? Är det inte lite äpplen och päron. Avanza global är ju dessutom en nästan helt ny fond.

Lysa består av två fonder. En aktiefond som följer breda aktieindex. De har viktat indexen utifrån marknadsandel (förutom en övervikt i Sverige pga det är vad kunderna vill ha). Därför kan man betrakta aktiefonden som en global indexfond.

Räntefonden är diversifierad med korta räntor, långa, svenska och utländska sttsobligarioner, svenska och utländska företagsobligationer, osv.

Der koncepr Lysa sesan säljer är att du kn välja din egen risk genom att låta dig fördela dina investeringar med en viss procent i vardera fonden. De ombalansersr automatiskt åt dig så att du behåller samma fördelning.

Och det är allt. Det är hela fondroboten Lysa. Därför är det en globalfond. Ett slags blandfond. Väljer man 100% aktier så har man en global indexfond med övervikt i Sverige-index.

Att Avanza Global är nystartad är irrelevant. Det är en indexfond som följer MSCI World. Man kan kolla vilken annan indexfond mot samma index som helst för att få historik, till exempel Länsförsäkringar Global Indexnära. Avanza Global är dessutom mest en säljkanal för fonden Amundi MSCI World, så Avanza står på en jättes axlar.
Citera
2019-05-20, 20:31
Medlem
vaccins avatar
Har insett att det är onödigt att ha pengar som minskar i värde på ett av storbankernas sparkonton och som ekonomisk novis har jag tänk att föra över en del till ett lysakonto.

Men som ekonomisk okunnig har jag några funderingar över ett sådant sparande.
Hur fungarar det när jag vill ha ut pengarna - hur lång tid tar det och betalar jag någon avgift för detta?

När betalas skatt på eventuell värdeökning och hur görs detta?

Allt gott, V
Citera
2019-05-20, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vaccin
Har insett att det är onödigt att ha pengar som minskar i värde på ett av storbankernas sparkonton och som ekonomisk novis har jag tänk att föra över en del till ett lysakonto.

Men som ekonomisk okunnig har jag några funderingar över ett sådant sparande.
Hur fungarar det när jag vill ha ut pengarna - hur lång tid tar det och betalar jag någon avgift för detta?

När betalas skatt på eventuell värdeökning och hur görs detta?

Allt gott, V

Hur lång tid det tar att få en utbetalning kan Lysa svara på: https://lysa.se/kontakta-oss/

Det kostar ingenting att ta ut pengarna.

Hos Lysa får du ett ISK. Du betalar en låg skatt baserat på hur mycket pengar som funnits på kontot under året. Alla ISK dyker upp på din deklaration automatiskt och du behöver inte räkna något själv, men det betalas inte in någon skatt i förväg så du får själv se till att ta ut lite pengar om det visar sig att du får kvarskatt. Det är inget särskilt att hålla reda på, Skatteverket berättar hur mycket som ska betalas efter att de hanterat din deklaration.
Citera
2019-05-20, 21:00
Medlem
vaccins avatar
Citat:
...Det är inget särskilt att hålla reda på, Skatteverket berättar hur mycket som ska betalas efter att de hanterat din deklaration.

Tack för snabbt svar!
Citera
2019-06-07, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkonyx
Jag planerar faktiskt att hoppa på Lysa-tåget och börjar investera där också (högst troligast 33% fonder / 67% aktier, vilket jag också fick som förslag när jag svarade på frågorna när man ska bli kund). Funderar dock om jag inte ska vänta lite innan jag börjar sätta in pengar pga börsens senaste, större uppgångar.
Det som är attraktivt är som tidigare nämnt de låga avgifterna samt att de investerade pengarna är säkra om Lysa nu skulle gå i konkurs i framtiden.

Är det lönt att hålla någon koll på börsen, och i så fall vilken? Lär ju inte vara Stockholmsbörsen som det står och faller med. Hehe. Vore ju surt att få en tidig näsblödning genom att köpa när det står högt i kurs och sedan se det dippa, få psykos och bli ledsen. Ska börja med ISK och sätta över 100 lakan med lång tidshorisont, är tanken. Kanske för lite stålar för att det ska vara värt mödan att gå in vid rätt tillfälle? Skratta åt mig, det är okej
Citera
2019-06-30, 18:51
Medlem
Jag har varken tid eller kunskap att hålla koll på mina pengar utan behöver kunna lägga undan de och låta de vara. Kommer möjligtvis behöva en del pengar vid årsskiftet så dessa tänkte jag lämna på ett sparkonto men resten ska bara vara. Eftersom jag vill ha låg risk så kom lysa.se fram till att jag skulle ha 68 % räntor och 32 % aktier. Tycker ni jag ska köra på det kontot eller slänga in allt i Avanza global? Blev osäker då vissa i tråden skrev att lysa mer var ett snyggt sätt att ta ut extra avgifter.
Citera
2019-06-30, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Jag har varken tid eller kunskap att hålla koll på mina pengar utan behöver kunna lägga undan de och låta de vara. Kommer möjligtvis behöva en del pengar vid årsskiftet så dessa tänkte jag lämna på ett sparkonto men resten ska bara vara. Eftersom jag vill ha låg risk så kom lysa.se fram till att jag skulle ha 68 % räntor och 32 % aktier. Tycker ni jag ska köra på det kontot eller slänga in allt i Avanza global? Blev osäker då vissa i tråden skrev att lysa mer var ett snyggt sätt att ta ut extra avgifter.

Om du verkligen inte vill göra någonting så är Lysa toppen. "100% aktier" hos Lysa är med liten marginal samma sak som 100% Avanza Global. Så dina alternativ, som jag ser det, är att använd Lysas förslag eller att justera upp andelen aktier i Lysas förslag tills det känns rätt för just dig och din risknivå. Så hur hittar man den nivån?

Min tumregel är att man kan förlora upp till hälften av de pengar som ligger i aktiefonder vid en börskrasch, och som det sedan tar 10 år att bygga tillbaka. Ska du ha pengarna redan om ett år så är egentligen huvudrådet att ha dem på bankkonto, men vill du ta en viss risk så tycker jag att Lysas förslag låter rimligt.
Citera
2019-06-30, 21:23
Medlem
Citat:
Om du verkligen inte vill göra någonting så är Lysa toppen. "100% aktier" hos Lysa är med liten marginal samma sak som 100% Avanza Global. Så dina alternativ, som jag ser det, är att använd Lysas förslag eller att justera upp andelen aktier i Lysas förslag tills det känns rätt för just dig och din risknivå. Så hur hittar man den nivån?

Min tumregel är att man kan förlora upp till hälften av de pengar som ligger i aktiefonder vid en börskrasch, och som det sedan tar 10 år att bygga tillbaka. Ska du ha pengarna redan om ett år så är egentligen huvudrådet att ha dem på bankkonto, men vill du ta en viss risk så tycker jag att Lysas förslag låter rimligt.

Stort tack för ditt svar.
Citera
2020-08-23, 11:18
Medlem
Justitiekanslerns avatar
Hur står sig Lysa mot Opti rent säkerhetsmässigt?

Om jag har förstått rätt så erbjuder Lysa sina egna två fonder, en aktiefond och en räntefond. Det är fonder som Lysa förvaltar och som består av andra fonder och ETF:er - de är fonder i fonder. Beroende på hur jag svarar på olika frågor så ger Lysa mig ett förslag på hur stor andel av de två olika fonderna jag ska fördela mina pengar, något jag sedan kan ändra själv.

Opti å andra sidan ger mig förslag på enskilda fonder jag kan köpa direkt utifrån mina val eller hur jag svarar på deras frågor. Jag köper alltså inte fonder av dem utan genom dem, jag äger fonderna direkt likt en vanlig depå. Stämmer detta?

Vilket är mest fördelaktigt ifall fondrobotarna går i konkurs? Jag tänker att om Lysa försvinner så försvinner även deras fonder och möjligheten att sälja av (oavsett vad de själva säger). I Optis fall verkar det mer troligt att jag kan fortsätta mitt sparande på annat håll eller sälja av fonderna eftersom Opti inte har något med dem att göra.

Tänker jag helt galet?
Citera
2020-08-26, 08:09
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiekanslern
Hur står sig Lysa mot Opti rent säkerhetsmässigt?

Om jag har förstått rätt så erbjuder Lysa sina egna två fonder, en aktiefond och en räntefond. Det är fonder som Lysa förvaltar och som består av andra fonder och ETF:er - de är fonder i fonder. Beroende på hur jag svarar på olika frågor så ger Lysa mig ett förslag på hur stor andel av de två olika fonderna jag ska fördela mina pengar, något jag sedan kan ändra själv.

Opti å andra sidan ger mig förslag på enskilda fonder jag kan köpa direkt utifrån mina val eller hur jag svarar på deras frågor. Jag köper alltså inte fonder av dem utan genom dem, jag äger fonderna direkt likt en vanlig depå. Stämmer detta?

Vilket är mest fördelaktigt ifall fondrobotarna går i konkurs? Jag tänker att om Lysa försvinner så försvinner även deras fonder och möjligheten att sälja av (oavsett vad de själva säger). I Optis fall verkar det mer troligt att jag kan fortsätta mitt sparande på annat håll eller sälja av fonderna eftersom Opti inte har något med dem att göra.

Tänker jag helt galet?

Jag bedömer att du tänker rätt...

Var ju nyligen nån pensionsfond som förskingrat några miljarder, och brodern till tidigare chefskvinnan på arbetsförmedlingen startade ju en fond som skulle köpa fysiskt guld, men han råkade slarva bort pengarna utomlands innan något guld köptes in...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in