• 1
  • 2
2019-01-29, 20:38
Medlem
Som rubriken lyder: vill ha bästa och helst inte dyraste fondroboten som kan ge en bra och färdig fondportfölj och som dessutom ombalancerar själv.

Har noll erfarenhet osv och undrar om någon här använder eller har erfarenhet från tex Lysa eller Opti.
Citera
2019-01-29, 21:03
Medlem
Blocket.ses avatar
Kolla denna video, där går dom största igenom.

https://rikatillsammans.se/lysa-nord...e-avanza-auto/
Citera
2019-02-07, 17:16
Medlem
Någon som kan nåt eller har egen erfarenhet av Lysa?
Citera
2019-02-07, 18:13
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleriet

Jag har flyttat över mer och mer till just lysa. Deras rek när jag startade kontot och fick svara på frågor slutade på 82% aktier, 18% räntor och detta har jag följt sedan i somras med undantag för när det störtdök i november-december - då ombalanserade jag faktiskt till 50/50 i avvaktan på att börsen skulle bli lite mindre volatil.

Hittills ligger jag några enstaka procent back efter raset men lysa har överpresterat index när de jämförs mot msi world så jag är nöjd med dess prestanda och kostnad. Gillar att jag skulle kunna glömma bort den ett par år och den ändå sköter sig själv.
Citera
2019-02-09, 12:28
Medlem
PeppsOddss avatar
Mer information går att finna i följande klipp:

https://www.youtube.com/watch?v=S4yfV4OhXjo

Jag lägger undan barnbidragen på Lysa och är nöjd med upplägget,
Ska ligga mer än 10 år till så är 100% akiter för tillfället.

/PO
Citera
2019-02-12, 00:02
Medlem
Citat:
Har dragit igång ett månadsspar som ett test på Lysa. Det rullar på, noterar att det kommer mail om att de investerat för månaden men kollar aldrig depån. Utmärkt.
Citera
2019-02-12, 17:11
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeppsOdds
Ska ligga mer än 10 år till så är 100% akiter för tillfället.

Jag tänkte likadant tills jag såg https://www.youtube.com/watch?v=eiLEjtuzkek efter detta insåg jag att det är smartare med 90/10 eller till och med 95/5 än 100% i aktiefonder annars tappar man den automatiska ombalanseringen hos lysa.
Citera
2019-02-28, 19:29
Medlem
Citat:
Jag har tre olika månadssparanden hos Lysa. Ett på kort sikt (3-5år) och två på lång sikt (20 år+). Tycker att deras tjänst är oerhört prisvärd (0.38-0.42% avgift) för mina sparanden. Har även portföljer hos både Avanza och Nordnet som jag haft i flera års tid, men har faktiskt styrt om de månadsinsättningarna till Lysa. Känner att beloppen som redan är i de befintliga portföljerna får vara kvar så länge. Avkastningen har ju varit ganska låg i förhållande till OMX30 sedan årsskiftet, (+6.3% i snitt för alla konton), men jag sitter lugn i båten.
Citera
2019-03-02, 17:35
Medlem
darkonyxs avatar
Jag planerar faktiskt att hoppa på Lysa-tåget och börjar investera där också (högst troligast 33% fonder / 67% aktier, vilket jag också fick som förslag när jag svarade på frågorna när man ska bli kund). Funderar dock om jag inte ska vänta lite innan jag börjar sätta in pengar pga börsens senaste, större uppgångar.
Det som är attraktivt är som tidigare nämnt de låga avgifterna samt att de investerade pengarna är säkra om Lysa nu skulle gå i konkurs i framtiden.
Citera
2019-03-31, 20:01
Medlem
Någon som kan bena ut vad Lysa har för avgifter? Någon kommenterade på nätet ang Lysa att de tar någon ”insättningsskatt”?

Så om jag fattat det rätt är det:

Schablonsskatten på ISK+0.42% till Lysa+ denna sk insättningsskatt?

Är det en kostnad som debiteras vid varje insättning månadsvis? Fattar nada. Så det vore snällt om någon kunde bena ut detta vad totalkostnaden är.
Citera
2019-03-31, 22:03
Medlem
Citat:
Någon som kan bena ut vad Lysa har för avgifter? Någon kommenterade på nätet ang Lysa att de tar någon ”insättningsskatt”?

Så om jag fattat det rätt är det:

Schablonsskatten på ISK+0.42% till Lysa+ denna sk insättningsskatt?

Är det en kostnad som debiteras vid varje insättning månadsvis? Fattar nada. Så det vore snällt om någon kunde bena ut detta vad totalkostnaden är.

Insättningsskatten är samma i alla ISK-konton. Du betalar skatten som en enda skatt på hel ditt ISK vid deklarationen en gång om året. Pengarna dras inte automatiskt, men du ser i deklarationen hur mycket du måste betala.

Ett ISK beskattas för värdet vid bprjan av carje kvartal samt för alla insättningar som gjorts under året. Det är för att man imte ska kunna smita undan skatten på att flytta ut pengarna ur kontot vid kvartalsskiftet.

Detta är inget speciellt med Lysa, alla ISK:n funkar likadant. Så länge du räknar med att tjäna 1,5% eller mer i avkastning på ett år så tjänar du ändå på att ha allt i ett ISK. Inte så mycket att tänka på eller oroa sig för.
Citera
2019-04-01, 17:32
Medlem
Rikatillsammans får ju betalt av lysa, så klart han (dom) rekommenderar lysa.
fondrobotar är en scam i mina ögon, ett sätt att få folk att betala en högre avgift, köp t.ex Avanza global istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in