2021-07-26, 06:42
Medlem
Torparfrugans avatar
Har Avanza eller Nordnet något som automatiskt ombalanseras?
Citera
2021-07-26, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk

Jag har stoppat in lite i alla 3 - avanza global, lysa och opti så det skall bli intressant att följa utvecklingen på något/några års sikt.

Hej! Hur gick det?
Citera
2021-07-26, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torparfrugan
Har Avanza eller Nordnet något som automatiskt ombalanseras?
Avanza Auto har väl det, men inget du kan sätta upp själv vilka fonder och procent du vill ha om du menade det.
Citera
2021-07-26, 20:56
Medlem
Själv vill jag ej ha en automatisk ombalansering vill låta mina fonder lika helt passivt utan att det ska röras hit o dit.

När jag gar räntefonder som täcker 10 års utigfter ser jag ej en anledning att äga mer räntefonder då börsen brukar hinna återhämta sig under den tiden.

Men nu är jag ej så insatt på hur lysa fungerar men om jag har en portfölj med 100 procent aktier där sedan en annan med 100 procent räntor blir det konstigt med avgifterna?

Tänker att man betalar onödigt hög avgift för räntefonden men samtidigt får man en bra spridning på räntefonder vilket kan vara värt.
Citera
2021-07-26, 21:00
Medlem
Torparfrugans avatar
Opti tar 0,9% i avgift, Avanza Auto cirka 0,46% och Lysa cirka 0,37%.

Opti känns väl mer eller mindre uteslutet bara på grund av det, eftersom det är dubbelt så dyrt som alternativen.

Finns det något bättre än Lysa eller är det så billigt det kan bli?
Citera
2021-07-26, 21:12
Medlem
Torparfrugans avatar
Tydligen har Nordnet en motsvarande tjänst som de kallar RoboSave, men den kostar 0,65-0,73%. Lite sunkigt när billigare alternativ finns.
Citera
2021-07-27, 02:20
Medlem
Citat:

Opti känns väl mer eller mindre uteslutet bara på grund av det, eftersom det är dubbelt så dyrt som alternativen.

Du jämför och drar slutsatser av olika produkter som har en gemensam nämnare.
De är automatiserade.

Allokeringen av tillgångsslagen är olika och därför är avgifterna också olika och då blir jämförelsen meningslös.
Opti har 10 olika risknivåer och olika avgifter.
Ja, de är dyrare och en anledning är att de även har råvaror i portföljen.

Bättre än Lysa? Definiera bättre?
Om du endast bryr dig om avgift så finns även Fundler som har 8 olika portföljer.
4 av dem kostar ungefär som Lysa och 4 är dyrare. Åter igen olika risknivåer/allokeringar och därför olika avgifter.
Diversifiering geografiskt är billigt, men inte lika viktigt eftersom världsekonomin är sammanflätad.
Diversifiering i olika tillgångsslag som aktier, olika varianter på räntor, valutor, reala tillgångar, råvaror, ädelmetaller är dyrare.
Citera
2021-07-27, 12:14
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Hej! Hur gick det?

Opti och Lysa ligger ganska jämnt, avanza global släpar lite. Har inte satt in mer hos någon av lösningarna på sistone, är väl för riskvillig för såväl opti som lysa.
Citera
2021-07-28, 18:39
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Tydligen har Nordnet en motsvarande tjänst som de kallar RoboSave, men den kostar 0,65-0,73%. Lite sunkigt när billigare alternativ finns.

Var det inte den skiten som Nordnet tvingade sina anställda att pensionsspara i och som fullständigt misslyckades våren 2020?
Citera
2021-10-07, 14:27
Medlem
Citat:

I Avanza appen står det 0.35% förvaltningsavgift, har dom sänkt sen i somras?

Ser ingen anledning att spara i varken opti eller lysa.
Citera
2022-03-16, 11:43
Medlem
Hur har era opti o lysa gått de senaste åren?
Nöjda?
Citera
2022-03-22, 06:02
Medlem
flowerpower900s avatar
Är opti nåt att ha nu när världen är som den är? Mer säkert än att ligga kvar på.sina vanliga betrodda fonder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in